Ook de komende winters laat de NS minder treinen rijden bij extreem winterweer, om te voorkomen dat de chaos op het spoor te groot wordt. Dat heeft minister Schultz Van Haegen de NS opgedragen.Het aanpassen van de dienstregeling 'mag niet te laat gebeuren, maar ook niet onnodig lang', schrijft de minister aan de Tweede Kamer. Toch begrijpt ze dat ze treinreizigers te maken krijgen met minder en vollere treinen en dus minder kans op een zitplaats. 'Vervelend, maar noodzakelijk', schrijft ze aan de Tweede Kamer.Op lange termijn wil de minister dat de NS en spoorbeheerder ProRail ervoor zorgen dat de treinen ook bij zwaar winterweer, zoals dit jaar in begin februari, kunnen blijven rijden.
Bron: RTL Nieuws.nl | Gewijzigd: 6 februari 2017, 14:26 uur, door Joyce.s
Asfaltverwarming is een oplossing voor problemen op de weg bij vriestemperaturen. Dat stelt een aannemer in Woerden donderdag. Een nieuwe weg op een industrieterrein in die plaats wordt momenteel bij wijze van proef voorzien van 150 meter verwarming. Volgens initiatiefnemer van de proef Frank Kleywegen kan zijn verwarming helpen om ongelukken te bestrijden als het een paar graden vriest. "Veel mensen verwachten bij die temperaturen juist geen gladheid en daardoor ontstaan veel ongelukken", zegt hij.
Tegen lagere temperaturen dan -3 graden biedt de verwarming geen weerstand en moet er toch gestrooid worden. Kleywegen benadrukt dat het ontstaan van scheuren in de weg dan al wel is voorkomen en dat het asfalt daarom minder snel kapotgaat. Het asfalt wordt verwarmd via warme lucht uit het riool. Die lucht wordt via buisjes naar het asfalt geleid, dat een constante temperatuur van achttien tot twintig graden heeft. "Het is een soort vloerverwarming, maar dan buiten", zegt de aannemer.
Kleywegen hoopt dat de proef, die vijf jaar duurt, slaagt en hij zijn systeem ook op andere plekken kan aanleggen. Volgens hem hebben spoorbeheerder Prorail en de gemeente Alphen aan den Rijn al interesse getoond.
Bron: Nieuws.nl
In de eerste zes maanden van dit jaar zijn ruim 72 duizend mensen overleden. Dat zijn er ruim vierduizend meer dan in de eerste helft van 2011. Het is voor het eerst in jaren dat het sterftecijfer zoveel stijgt, blijkt donderdag uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. De stijging is mede veroorzaakt door de strenge vorst in februari.Ondanks de toename van het aantal ouderen in het afgelopen decennium was het aantal sterfgevallen tot dit jaar vrij stabiel. De opmerkelijke stijging van het aantal sterfgevallen in de eerste helft van dit jaar vond vooral plaats bij mannen boven de 80 en vrouwen boven de 90.
In het eerste halfjaar werden bijna 87 duizend kinderen geboren, bijna tweeduizend minder dan in dezelfde periode een jaar eerder. De daling wordt deels veroorzaakt door de daling van het aantal vrouwen in de leeftijd van 30 tot 45 jaar. Bovendien neemt het aantal geboorten in economisch mindere tijden meestal af.In totaal nam de bevolking in het eerste halfjaar van 2012 met 14,7 duizend mensen toe, de helft minder dan in het eerste halfjaar van 2011. De toename is volledig veroorzaakt door het verschil tussen geboorte en sterfte. Het migratiesaldo was in de eerste zes maanden van het jaar nihil.
Bron: Nieuws.nl
Melchior Wathelet (CdH), staatssecretaris voor Energie, voorspelt geen problemen met energiebevoorrading deze winter. "In ons bevoorradingsplan is bepaald dat we producenten kunnen verplichten centrales open te houden als er bevoorradingsproblemen zijn", zo zei hij in de kranten De Tijd en L'Echo.
Doel 3 en Tihange 2, die samen goed zijn voor circa tien procent van de totale stroomproductie in ons land, liggen momenteel stil wegens mogelijke scheurtjes in de wand van de reactorkuip.
De energiebevoorrading loopt deze winter echter geen gevaar, garandeert Wathelet in De Tijd. "Als er bevoorradingsproblemen zijn, kunnen producenten immers verplicht worden om de electriciteitscentrales open te houden. We weten dat tussen vandaag en 2015 zowat 2.000 MW aan thermische elektriciteit teruggetrokken zal worden uit de markt. Als je dan weet dat Doel 3 en Tihange 2 goed zijn voor 2.000 MW, moet je niet lang nadenken", zegt Wathelet in een interview met Le Soir.
Netbeheerder Elia bevestigt die denkpiste. Eerder waarschuwde het nog voor stroomonderbrekingen. Maar daar komt de beheerder nu voorzichtig op terug. "Het scenario van Wathelet kan inderdaad soelaas bieden", luidt het.
Bron: HLN | Gewijzigd: 6 februari 2017, 14:26 uur, door Joyce.s
Minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) stelt voor om tijdens de piekuren in de wintermaanden de noodgeneratoren van alle bedrijven te laten draaien. "Ecologisch optimaal is het niet, maar het is beter dan een black-out", zegt hij vandaag. Vande Lanotte vindt dat de overheid alle noodgeneratoren in België moet "inventariseren en activeren". "We moeten de noodgeneratoren ombouwen tot hulpgeneratoren", luidt het. Dat is ook voor de bedrijven economisch interessant, zegt de minister nog. "Tijdens een piek is de elektriciteit immers zeer duur."
Tekorten voorkomen
Vele bedrijven hebben een noodgenerator voor het geval dat de elektriciteit uitvalt, bij een technisch defect. Dat is bijvoorbeeld het geval voor alle ziekenhuizen. Met het voorstel wil Vande Lanotte vermijden dat we geconfronteerd worden met een bevoorradingstekort, indien de kernreactoren Doel 3 en Tihange 2 moeten sluiten omwille van de ontdekte scheurtjes.
Bron: HLN
De Limburgse gemeenten en de provincie hebben samen een grote voorraad strooizout gekocht. De groepsaankoop was een idee van gouverneur Herman Reynders, om de prijs zo laag mogelijk te houden. In totaal doen 27 van de 44 gemeenten mee, samen hebben ze 3.300 ton zout gekocht. Dat zout is bedoeld voor de wegen waarvoor de gemeenten verantwoordelijk zijn. De provincie heeft ook een noodvoorraad van 2.500 ton achter de hand. De onderhandelingen met de leveranciers voor de groepsaankoop gebeurden via Infrax. "We hebben een strategische reserve van 2.500 ton zout aangelegd, maar nadien werd al snel beslist om ook een groepsaankoop te doen van het zout dat elke gemeente in voorraad heeft omdat dit toch voordeliger is", zegt Jos Liebens van Infrax.
"In alle Limburgse gemeenten was er interesse voor een groepsaankoop, alleen hebben sommige gemeenten niets besteld omdat ze nog voldoende voorraad hebben van vorig jaar. Toen was het een zachte winter. Andere gemeenten zaten ook nog vast aan contracten die nog moesten aflopen. Het agentschap Wegen en Verkeer strooit de snel- en gewestwegen in de provincie. Het agentschap levert 42.000 ton strooizout, het merendeel daarvan ligt al klaar in de loodsen.
Bron: Deredactie | Gewijzigd: 6 februari 2017, 14:26 uur, door Joyce.s
Om te voorkomen dat het licht uitgaat de komende maanden, hebben hoogspanningsnetbeheerder Elia en staatssecretaris Wathelet een heus winterplan uitgedokterd. Dat schrijven Het Laatste Nieuws, De Morgen en De Tijd vrijdag. Afhankelijk van hoe groot het (dreigende) stroomtekort is, zijn er drie stappen die moeten voorkomen dat er een volledige stroompanne is. De eerste stap is een oproep naar de bevolking toe om minder te verbruiken in de vooravond (tussen 18 en 20 uur), door de vaatwasser, de wasmachine of de droogkast niet te laten draaien, de strijk wat te laten staan of de oven niet te gebruiken.
Mocht dat niet volstaan, dan kan de regering een tijdelijk verbod opleggen om elektriciteit te verbruiken voor bepaalde doelen, zoals de was of de strijk. Hoe dit verbod afgedwongen kan worden, is wel niet duidelijk. Als er echt stroomtekort dreigt, kan Elia, in een laatste fase, gezinnen in landelijkere gebieden een uur of twee afkoppelen, om een volledige panne te voorkomen. In principe kan België het wegvallen van de centrales in Doel en Tihange ruimschoots compenseren met invoer van elektriciteit, maar de marge is toch kleiner geworden', zegt Patrick De Leener van de netbeheerder. Vooral in de vooravond - typisch een piekmoment - op koude winterdagen is een tekort niet denkbeeldig.
Bron: Standaard | Gewijzigd: 6 februari 2017, 14:26 uur, door Joyce.s
NS en ProRail gaan deze winter vaker de dienstregeling aanpassen als er volgens de weersverwachting kans is op flinke vorst (10 graden) of sneeuw (zeker 3 centimeter). Om herhaling te voorkomen van de toestanden in februari, toen treinen uitvielen en reizigers strandden, gaan bij verwacht winterweer treinen in de Randstad minder vaak rijden. De maatregel wordt getroffen om het treinverkeer op gang te houden en de reizigersinformatie actueel, meldden de twee bedrijven maandag.
Bron: nu.nl
NS en Prorail laten de treinen deze winter uit voorzorg vaker volgens een aangepaste dienstregeling rijden. Als er sneeuw of vorst verwacht wordt, rijden treinen in de Randstad bijvoorbeeld nog maar om het halfuur in plaats van om het kwartier. De twee bedrijven willen met een aangepaste dienstregeling voorkomen dat het nog eens zo uit de hand loopt als in februari, toen talloze treinen door sneeuwval uitvielen en honderden reizigers strandden. Door de dienstregeling aan te passen blijft het treinverkeer langer stabiel en de reisinformatie actueler, melden de twee bedrijven maandag.
De dienstregeling wordt aangepast als het meer dan 10 graden gaat vriezen of als er meer dan drie centimeter sneeuw valt. De beslissing om minder treinen te laten rijden wordt een dag van tevoren genomen, op basis van onafhankelijke weerbureaus. NS en Prorail zeggen dat er de afgelopen tien jaar gemiddeld twaalf dagen per jaar met een aangepaste dienstregeling zou zijn gereden als bovenstaande uitgangspunten zouden zijn gehanteerd. De bedrijven laten weten de dienstregeling liever een keer te vaak aan te passen dan dat reizigers opnieuw in een chaos belanden.
Als de aangepaste dienstregeling geldt, worden nog altijd 4300 van de 5200 reguliere treinritten gereden, wat neerkomt op 82 procent. Er verandert niets in de provincies Friesland, Groningen, Drenthe en Zeeland.
Bron: Nieuws.nl
Deze winter zullen er in Brussel geen daklozen op straat moeten slapen. Dat zegt Maggie De Block, staatssecretaris voor Asiel en Migratie en Armoedebestrijding. Ze heeft nu al haar winteropvangplan klaar, zo stelt ze een groot kantoorgebouw van de overheid ter beschikking om mensen op te vangen zodra dat nodig is. Vorig jaar kreeg De Block veel kritiek, omdat ze te laat in actie schoot.
Bron: Nieuwsblad
Vluchtelingenwerk Vlaanderen toont zich tevreden dat staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block (Open Vld) "al redelijk vroeg" met een winteropvangplan komt voor de hoofdstad. "De meeste mensen zonder opvang komen toch terecht in Brussel", klinkt het. Niettemin vraagt de organisatie dringend een definitieve oplossing "voor winter én zomer".
Staatssecretaris voor Asiel en Migratie Maggie De Block (Open Vld). © belga.
"Een plan enkel voor de winter is onvoldoende", onderstreept Vluchtelingenwerk. "Er staan nu al mensen op straat die recht hebben op opvang, ook kinderen", verwijst de ngo naar de uitspraak van het toenmalige Arbitragehof over de plicht om kinderen zonder papieren steeds op te vangen, ongeacht hun statuut. "Sinds april 2009 krijgen zij geen opvangplaats meer."
Op het kabinet van De Block erkent men het probleem. "Er bestaat een protocol over tussen Fedasil en de Dienst Vreemdelingenzaken, maar dat werkt inderdaad niet goed." Het is echter wachten op een evaluatie van de ngo's, onder wie Vluchtelingenwerk Vlaanderen, luidt het. "Zij staan er immers op dat we hen betrekken."
Stijging asielaanvragen
Voorts benadrukt Vluchtelingenwerk dat ook voor de erkende asielzoekers de situatie onzeker is. De noodopvangplaatsen in Weelde, Gembloers en Houthalen-Helchteren zullen vanaf eind dit jaar immers worden afgebouwd. "Kan het opvangnetwerk dat wel aan? Wat als de asielaanvragen plots weer stijgen?", werpt Vluchtelingenwerk op.
"Wij zijn net bijzonder voorzichtig", reageert het kabinet-De Block. "We gaan die centra proberen te sluiten, maar als er plots een grote instroom komt, zullen we natuurlijk maatregelen nemen. Bovendien komen de plaatsen tegenwoordig ook sneller weer vrij door onze versnelde procedures."
Tot slot hekelt Vluchtelingenwerk nog het gebrek aan begeleiding in de winteropvang voor asielzoekers tijdens hun procedure. Het kabinet-De Block maakt zich echter sterk dat de winteropvang nog nauwelijks "echte" asielzoekers over de vloer zal krijgen. "Dat kunnen er nog een paar zijn, maar iemand die sinds 23 januari zijn aanvraag heeft ingediend, heeft normaal gezien al lang opvang gekregen", luidt het nog. "Iets anders zeggen is intellectueel oneerlijk en past niet in een persbericht van een partnerorganisatie van ons."
Bron: HLN
Grote stukken rivierdijk in Nederland zouden een veiligheidstoetsing momenteel niet doorstaan. Waterschappen hebben ongeveer 2 miljard euro nodig om het tot nu toe onderschatte probleem bij de dijken langs de grote rivieren aan te pakken. Waterschap Rivierenland maakte donderdag bekend dat onderzoeksbureau Arcadis heeft ontdekt dat zanduitspoeling onder de dijken, het zogeheten piping, een veel groter risico voor de stabiliteit vormt dan waterdeskundigen tot nu toe aannamen. Bij hoogwater kan piping er voor zorgen dat een instabiele dijk door de druk van het rivierwater wegspoelt. Op een flink aantal plekken zijn op korte termijn maatregelen nodig, aldus de waterschappen. Sinds de dreigende dijkdoorbraken in 1995 zijn tal van maatregelen genomen om alle dijken langs de grote rivieren op te hogen en te versterken. Desondanks hadden de schappen langs Maas, Rijn, Waal en IJssel de indruk dat piping bij hoogwater een risico bleef. Uit het onderzoek van Arcadis is nu gebleken dat vooral in de gebieden waar de rivierdijken op zandgrond zijn gebouwd meer piping plaatsheeft dan werd aangenomen. De rivierdijken zijn daar minder sterk dan gedacht. In het westen van het land staan de dijken op vrijwel ondoordringbare kleigrond en is er veel minder risico, aldus de schappen.
Er zijn verschillende oplossingen om piping te voorkomen. Ondoordringbare damwanden aanbrengen of steunbermen bouwen zijn enkele mogelijkheden. 'Maar er loopt ook een experiment met zogenoemd geotextiel, een doek dat water doorlaat en zand tegenhoudt. In ons proeflab zijn daar veelbelovende resultaten mee geboekt. We gaan binnenkort een praktijkproef doen bij een dijkvak ter hoogte van de waar de Rijn Lek wordt. Als dat goed uitpakt, zullen de kosten van dit probleem flink dalen', zei een woordvoerder van de schappen. Nader onderzoek moet uitwijzen welke dijkvakken het eerst moeten worden aangepakt en hoe. De schappen denken daarvoor nog enkele maanden nodig te hebben. 'Alle dijken zijn veilig genoeg om hoogwater in de komende winterperiode te doorstaan, maar we moeten extra goed opletten', aldus de schappen.
Bron: AD | Gewijzigd: 7 december 2017, 14:03 uur, door Joyce.s
De dagen worden weer korter en kouder, waardoor het risico op verkoudheden en de griep aanzienlijk toeneemt. Experts geven tips over wat je moet eten en hoe je moet sporten om deze typische winterkwaaltjes te vermijden.
De beste manier om griep te vermijden, is preventie en dat is helemaal niet zo moeilijk. Gebruik zoveel mogelijk wegwerpbare zakdoeken en was je handen regelmatig. Door jezelf een dag of twee langer te omhullen met bacteriën verhoog je de kans dat je anderen besmet. Moest je toch de ziekte hebben opgelopen, drink dan meer, je verliest namelijk heel wat lichaamsvocht door te zweten of gesnotter. Beperk jezelf wel tot water en blijf ver weg van alcohol. Spierpijn is een gevolg van het feit dat je immuunsysteem de infectie bevecht, dit kun je oplossen door paracetamol of ibuprofen te slikken.
Troosten met eten
Tijdens de winter is het verleidelijk om jezelf te troosten en je humeur op te krikken met zware maaltijden als lasagne met veel kaas of fondue. Maar vaak bevatten deze maaltijden veel verzadigde vetten en calorieën. Wat kan verklaren waarom de meeste mensen verdikken in de winter. Tijdens de koude maanden komen we gemiddeld een halve kilo bij. Dit lijkt op zich niet veel, maar dit kan na enkele jaren aantikken als je tijdens de zomer niet afvalt.
Natuurlijke producten
Omdat je dan sneller ziek wordt, is het tijdens de winter belangrijk dat je je immuunsysteem sterkt door de juiste voedingsmiddelen te eten. Door het niveau van proteïne, zink, seleen, koper, ijzer en vitamines op peil te houden, kun je jezelf beschermen. Het belangrijkste om je voorraden aan te vullen is gevarieerd te eten. Felgekleurd fruit en groenten als paprika, wortels, pompoen en mango zijn rijk aan antioxidanten die het immuunsysteem een boost kunnen geven. Heb je zin in iets zoet, neem dan wat mandarijntjes of gedroogd fruit. Noten zijn ook een goede optie. Kies steeds voor volkorenpasta, bruine rijst en peulvruchten.
Vlees en vis
Wat vlees en vis betreft, zijn magere opties beter, deze zorgen langer voor een voldaan gevoel. Warm jezelf op met een groentensoep. Vette vis als zalm, sardines, verse tonijn en makreel zijn goede bronnen van omega 3-vetzuren en vitamine D. Laat je niet verleiden om langer te slapen en het ontbijt over te slaan. Uit onderzoek blijkt namelijk dat wie 's ochtends niet eet, vaker met een infectie aan de ademhalingswegen kampt. Havermout met magere melk of een volkorenboterham met eieren zijn alvast een goede start van de dag. Je kunt ook een probiotische drank nemen, dit sterkt namelijk het immuunsysteem en dit kan de symptomen van een verkoudheid beperk. Warm jezelf tussendoor op met kruidenthees.
Lichaamsbeweging
Heel wat mensen hebben tijdens de koude periode van het jaar geen zin om te sporten. Als het koud is buiten, zijn onze spieren meer gespannen en is sporten dus moeilijker dan met warme temperaturen. Een goede voorbereiding is daarom belangrijk. Ons lichaam vraagt meer aandacht tijdens de herfst en de winter, warm daarom steeds op voor je aan het echte werk begint. Dit doe je met een voorzichtige versie van de activiteit die je normaal doet. Dit brengt je bloedcirculatie op gang, bereidt je spieren en hersenen voor. Ook dan is het nog steeds belangrijk voldoende te drinken, doe dit voor je begint te sporten.
Zelfs als het koud is, verliest je lichaam veel vocht door je ademhaling transpiratie en de productie van urine. Zorg ervoor dat je voldoende kledij draagt. Gebruik verschillende lagen, de onderste zal namelijk vochtig worden, waardoor je als snel kou kunt lijden. Als het echt koud is, bedek dan je mond en neus om de lucht die je inhaleert al wat op te warmen en zo je longen te beschermen.
Bron: HLN | Gewijzigd: 6 februari 2017, 14:26 uur, door Joyce.s
De winter is niet alleen het seizoen met de koudste temperaturen, maar ook dat met de meeste slachtoffers van een verkoudheid of griep. Met een gezond dieet kan je echter je immuunsysteem versterken, waardoor je de kans op deze aandoeningen vermindert. Volgens voedingsdeskundige dr. Joel Fuhrman is een speciaal dieet van amper twee weken al genoeg om je natuurlijke verdediging te versterken.
© Thinkstock.
Door het dieet zou je niet alleen meer kans hebben om gespaard te blijven van een vervelende verkoudheid, maar wordt ook je afweer van meer onheilsspellende ziektes gestimuleerd, waaronder zelfs kanker. Bijkomend voordeel: het dieet helpt je ook in de strijd tegen overtollige kilo's.
Immuunsysteem
De oorzaak van de slechte staat van ons immuunsysteem kunnen we toeschrijven aan de hoge opname van verwerkte voedingsmiddelen (rijk aan vet, suiker en geraffineerde koolhydraten) en het tekort aan fruit en groenten. "In het moderne dieet ontbreken honderden plantenbestanddelen die de immmuniteit versterken en dat maakt ons erg kwetsbaar", meent dr. Fuhrman.
De sleutel tot een sterkere afweer ligt volgens dr. Fuhrman in de micronutriënten die in overvloed aanwezig zijn in bepaalde groenten en fruit. Het gaat om vitaminen en mineralen die, als ze in bepaalde combinaties gegeten worden, een cruciale rol spelen in het versterken en ondersteunen van je immuunsysteem.
"Dat is veel effectiever dan één micronutriënt alleen", meent de voedingsdeskundige. Want hoewel een rode peper rijk is aan vitamine C, is het de combinatie met de andere bestanddelen die zorgen voor het grote gezondheidsvoordeel. Dat verklaart waarom verse groenten en fruit veel effectiever zijn dan een vitamine C-tablet.
Hoe het dieet werkt
De traditionele voedselpiramide bestaat voor een groot deel uit koolhydraten, waardoor we vaak naar pasta, rijst, aardappelen en brood grijpen. De 'super immuun dieetpiramide' van dr. Fuhrman is echter gebaseerd op groenten, met minstens acht porties per dag. Minstens twee daarvan moeten bestaan uit bladgroenten. Daarnaast moet de helft van de groenten rauw gegeten worden, omdat hun impact zo het grootst is.
Naast groenten zijn de belangrijkse voedselgroepen fruit (zes stukken per dag), proteïnerijke noten, zaden en bonen of peulvruchten (zoals linzen en kikkererwten). Onderzoek toont aan dat de bestanddelen in noten, zaden, bessen en granaatappel zeer krachtig zijn qua bescherming. Dr. Fuhrman gelooft dat de combinatie met bladgroentes, champignons en ajuin perfect is om de genezende en beschermende eigenschappen van het lichaam te voeden.
Koolhydraten spelen een minder belangrijke rol dan groenten en moeten gegeten worden onder de vorm van volle granen, bonen, erwten, maïs, gerst, haver, quinoa en pompoen. Als je het dieet strikt volgt, dan mag je ook vlees, vis, eieren en zuivelproducten slechts met mate eten. Maar eigenlijk is het ideale dieet volgens dr. Fuhrman vegetarisch of zelfs veganistisch. Fastfood, snoepen, koekjes en andere zoetigheden zijn uit den boze, want die breken de voedingsstoffen af. De geraffineerde ingredënten werken het dieet namelijk tegen, waardoor ze het immuunsysteem aantasten.
© Thinkstock.
Probeer elke dag de volgende producten te eten:
- een grote salade met verschillende saladesoorten, andere bladgroenten, tomaten en rauwe groenten. Of zorg ervoor dat zowel je lunch als avondmaal salade of een gekookte bladgroente bevatten. Voeg ook champignons en uien toe aan je groenten.
- één portie bonen/groenten, liefst als soep, met champignons en ajuin.
- minstens drie stukken vers fruit (meer bepaald bessen, granaatappel, kersen, pruimen, appelsienen)
- een handvol noten en zaden
- een grote portie bladgroenten
- beperk dierlijke producten tot een minimum en vermijd verwerkt, gerookt of gebarbecued vlees.
Bron: HLN
Het Agentschap Wegen en Verkeer houdt 42.000 ton strooizout klaar voor de komende winter op de Vlaamse gewest- en autosnelwegen. De voorraad is daarmee even groot als vorig jaar.
Het kwik mag maandag dan wel met zomerse waarden flirten, voor zaterdag en zondag verwacht het KMI minimumtemperaturen onder het vriespunt in het centrum en het oosten van het land. Maandag vallen er enkele buien, die in Hoog-België een winters karakter kunnen aannemen. ’Sinds de derde maandag van oktober is de winterdienst gestart. Die duurt tot de vierde maandag van april’, zegt Ilse Luypaerts, communicatieverantwoordelijke van het Agentschap Wegen en Verkeer. Iedereen van de betrokken diensten is in permanentie en het weer wordt van nabij gevolgd.
De voorraden strooizout zijn terug aangevuld tot 42.000 ton. ‘32.000 ton in eigen stock op diverse plaatsen en 5.000 ton ligt in gehuurde ruimten. De voorraad wordt op geregelde basis aangevuld’, verduidelijkt Luypaerts. Tijdens de recordwinter van 2009-2010 werd 84.711 ton strooizout gestrooid. Dat cijfer houdt geen rekening met wat gemeenten en privébedrijven nog uitstrooien.
Bron: nieuwsblad | Gewijzigd: 6 februari 2017, 14:26 uur, door Joyce.s
De periode tussen oktober en maart is de meest gunstige periode voor inbrekers. Dat meldt de federale politie. "De lokale en federale politie staan paraat om zo efficiënt mogelijk op te treden, maar ook de burger kan zijn steentje bijdragen", luidt het.
Het aantal inbraken stijgt sinds enkele jaren. Zo werden in 2011 69.568 huisinbraken gepleegd, terwijl dat er in 2010 nog maar 63.344 waren. De inbrekers waren vorig jaar vooral erg actief in november en december, toen werden er 7.195 en 7.696 inbraken gepleegd.
Prioriteit
De strijd tegen de woninginbraken is een van de prioriteiten van het Nationale Veiligheidsplan 2012-2015. Zo worden onder meer verdachte juweliers gecontroleerd, worden huizen door de politie bewaakt wanneer de inwoners op vakantie zijn en worden de grote verkeersassen extra gecontroleerd.
De federale politie wijst bovendien op enkele maatregelen die de burgers kunnen nemen. Ze wekken bijvoorbeeld best niet de indruk dat ze niet thuis zijn, zijn best aandachtig voor verdachte handelingen in de straat en moeten ramen en deuren altijd sluiten als ze hun huis verlaten.
Belastingverlaging
Daarnaast kan een diefstalpreventieadviseur bewoners nuttige tips geven om hun woning beter te beveiligen en kunnen mensen die bepaalde uitgaven doen om hun huis beter te beveiligen, genieten van een belastingverlaging.
Bron: HLN | Gewijzigd: 6 februari 2017, 14:27 uur, door Joyce.s
Als de ijspegels aan de bouwsteigers hangen, dan kunnen de werknemers in de Metaal & Techniek nu nog met vorstverlet. Maar als het aan Den-Haag ligt, komt aan hier een eind aan. Zowel FNV Bondgenoten als de werkgeversorganisatie Metaalunie knokken voor behoud van de beroemde vorstverletregeling voor meer dan 300.000 werknemers in deze sector en duizenden bedrijven.
In het wetsvoorstel 'vereenvoudiging uwv-regeling' wordt de beroemde vorstverletregeling ijskoud om zeep geholpen. Maar zoals wel vaker te zien is, wordt een regeling niet voor 100% afgeschaft, maar voor 90% uitgekleedt. Nu nog moet het UWV direct overgaan tot uitbetaling van de WW-uitkering als er sprake is van onwerkbaar weer. De werkgever doet in de eerste twee weken daarop een nog een aanvulling tot 100% van het loon.
Jacqie van Stigt, landelijk cao-onderhandelaar Metaal & Techniek: "Het wetsvoorstel is van de gekke. Hier wordt een solide regeling, waar werkgevers en werknemers blij mee zijn, volledig uitgekleedt. En dat terwijl de WW-premies zelf zijn opgebracht door de sector. De UWV wil pas na 4 weken vorst uitkeren. Maar in de praktijk komt een vorstverlet van 4 weken vrijwel nooit voor."
Ook de Metaalunie is zwaar verbolgen. "Dit is de doodsteek voor veel kleine bedrijven. Het afschaffen van de vorstverletregeling, getuigt van weinig sociaal gevoel," zo zegt Alfons Vaas, bestuurssecretaris van de MetaalUnie. Volgens de MetaalUnie zal het nieuwe wetsvoorstel 13.000 ondernemers treffen.
Bron: BoN
Foto: Archief/JPF
Het college van de gemeente De Wolden heeft het gladheidbestrijdingplan 2012-2013 in oktober vastgesteld. In dit plan geeft de gemeente aan waar de prioriteiten liggen en zij benoemt hoe uitvoering van de gladheidbestrijding in de komende winter is geregeld. Dit jaar heeft de gemeente nieuwe afspraken gemaakt met de zoutleverancier en zijn de routes verder geoptimaliseerd. Een aantal strooiroutes is aangepast vanwege de gewijzigde schoolroutes (brede scholen), aangelegde fietspaden bij de Eggeweg en Oshaarseweg en na meldingen vanuit de inwoners. Ook neemt de gemeente de strooiwerkzaamheden voor de Leeuweveenseweg over van Rijkswaterstaat.
De gemeente reserveert jaarlijks € 140.000 euro om haar wegen en fietspaden in de winter begaanbaar te houden. De Wolden besteedt het budget aan het strooien (zout, pekelwater en strooiunits) maar ook aan het operationeel houden van de twee meetstations in Gijsselte en Veeningen. De werkelijke uitgaven zijn afhankelijk van de duur en ernst van de winter.
Bron: BoN | Gewijzigd: 6 november 2012, 22:51 uur, door Sanwa
De Badboot in het Antwerpse Kattendijkdok, met zijn afmetingen van 120 op 25 meter sinds afgelopen zomer een van de grootste drijvende openluchtzwembaden ter wereld, opent vanaf 14 november de deuren als tijdelijke schaatsbaan. Net als bij het zwembad is de grote troef volgens de uitbaters dat de bezoekers het gevoel hebben zich in - of in dit geval veeleer op - het dokwater van de Antwerpse haven te bevinden. De toegangsprijs zal 5 euro bedragen.
© belga.
De ijspiste, waaraan momenteel volop gewerkt wordt, zal een totale omvang van 400 vierkante meter hebben en op die manier plaats kunnen bieden aan 120 schaatsers. Dat is iets minder dan de 150 personen die in de zomer in het zwembad toegelaten worden. Naast de ijspiste komt een grote tent waar men kan genieten van een drankje of een hapje.
Uitbater Philip de Prest had al voor de opening van de Badboot in augustus geopperd dat een schaatsbaan in de winterperiode tot de mogelijkheden behoorde om de exploitatie van de boot het hele jaar rendabel te maken. Het vaartuig wordt ook geregeld deels verhuurd voor familie- en bedrijfsfeestjes.
Voor de stad Antwerpen, die het Badbootproject mee ondersteunt, passen de Badboot en de activiteiten die er op plaatsvinden in de heropleving van het Eilandje, nu de economische activiteiten van de haven er al een tijd zijn weggetrokken.
Reserveren kan nu al op www.badboot.be.
Bron: HLN
Vorig jaar zijn in België 858 mensen gestorven na een verkeersongeval. Dat is twee procent meer dan in 2010 (17 procent). Dat lijkt een trendbreuk in vergelijking met de dalende tendens sinds een aantal jaren, maar heeft eigenlijk meer te maken met een strenge winter in 2010. Als vergeleken wordt met 2009, zijn er 9 procent minder verkeersdoden en bleef het aantal verkeersslachtoffers stabiel. Dat hebben cijfers van de FOD Economie aangetoond. Volgens de cijfers veroorzaakte het verkeer vorig jaar 858 doden (+2 procent), 6.153 zwaargewonden (+3 procent), 56.638 lichtgewonden (+4 procent) en 47.924 geregistreerde verkeersongevallen (+4 procent). Als met het jaar 2009 vergeleken wordt, zijn er slechts 0,3 procent meer ongevallen gebeurd. Het aantal lichtgewonden steeg weliswaar met 1 procent, maar het aantal zwaargewonden en doden daalde met respectievelijk 7,3 en 9 procent.
Winter- en vriesdagen
"2010 was in sommige opzichten uitzonderlijk door het hoge aantal winter- en vriesdagen", zegt de FOD Economie. "Paradoxaal genoeg kunnen die slechte weersomstandigheden hebben bijgedragen tot de afname van het aantal ongevallen, en dus van het aantal slachtoffers. Mensen laten de wagen makkelijker in de garage of zijn voorzichtiger op besneeuwde of beijzelde wegen", verklaart de FOD. In 2010 waren er 74 vriesdagen, in 2009 en 2011 ging het om respectievelijk 47 en 28 vriesdagen. Voorts tonen de cijfers van 2011 dat het aantal dodelijke slachtoffers enkel in Wallonië (+8 procent) is gestegen ten opzichte van 2010. In Brussel (-19,6 procent) en in Vlaanderen (-1,6 procent) was er een daling van het aantal doden, maar in die twee gewesten was er wel een stijging van het aantal zwaargewonden (Brussel: +4,2 procent, Vlaanderen: +7,8 procent), daar waar in Wallonië het aantal zwaargewonden afnam (-7 procent).
Leeftijd en transportmiddelen
Uit de cijfers blijkt ook nog dat de meeste dodelijke ongevallen gebeuren met personenwagens (394), gevolgd door motorfietsers (127), voetgangers (111), fietsers (68) en voertuigen voor dubbel gebruik (61). De leeftijdscategorie waarin de meeste dodelijke ongevallen gebeurde was die van 18 tot 34 jaar (312 doden, of 36,3 procent van het totaal), ondanks een afname van 4,7 procent vergeleken met 2010 (41 procent). Het aantal doden bij de 20- tot 24-jarigen nam met 21,9 procent af (107 tegenover 137 in 2010) en met 9,3 procent vergeleken met 2009 (107 tegenover 118).
Bron: HLN | Gewijzigd: 6 februari 2017, 14:27 uur, door Joyce.s