Klein vraagje: Wat is een trog?? Ik zag dit ook bij het KNMI staan maar die hebben het alweer weggehaald...(trog als in weerkundige term )
Een trog is een langgerekt gebied met lage luchtdruk en een uitloper van een lagedrukgebied. Het isobarenpatroon heeft een cyclonale (tegen de klok in) kromming. In een trog liggen de isobaren (lijnen met gelijke luchtdruk) meestal dicht op elkaar. Hoe dichter de lijnen op elkaar liggen des te harder waait het. Bij een trog treedt een buienlijn op, waarvan de zwaarte afhankelijk is van de diepte (mate van lage druk) van de trog. Als de isobaren juist ver uit elkaar liggen, wordt ook wel gesproken van een vore.
Klein vraagje: Wat is een trog?? Ik zag dit ook bij het KNMI staan maar die hebben het alweer weggehaald...(trog als in weerkundige term )
Dat is een uitloper van een lagedrukgebied. Meestal een lang gerekt gebied waarop een buienlijn ontstaat.
Dat is een uitloper van een lagedrukgebied. Meestal een lang gerekt gebied waarop een buienlijn ontstaat.
Thanks Bart en Lorenzo
vrijdag 8 juni 2012
In een zuidwestelijke stroming, veroorzaakt door een vrij diepe depressie bij de UK, wordt onstabiele lucht aangevoerd welke in de hoogte vrij koud is met T500 rond -22°. In combinatie met de opwarming van het land (ca +20°) geeft dit een latente onstabiliteit van enkele 100den J/kg en een EQL tot ca. 6-7km. Voldoende voor onweersbuien welke snel doortrekken door de sterke bovenstroming. Door de aanwezige shear zijn windstoten rond 80km/h of lokaal meer niet uit te sluiten. Supercell toestanden zoals gisteren zijn evenwel minder aan de orde.
Bron: Severe Weather Outlook Benelux | Gewijzigd: 8 juni 2012, 12:58 uur, door Bart Standaert