Vanmiddag en vanavond vormen zich op een aantal plaatsen in de VS zware buien, die in het Zuid Zuid-Oosten gepaard kunnen gaan met zwaar onweer, hagel en zware windstoten tot 100 km/h. In het Noord-Westen van de VS ontstaan ook zware buien, die gepaard kunnen gaan met extreme hagelbuien en windstoten tot 100 km/h. In dit gebied is de kans op één of meerdere tornado niet uitgesloten.
Kaart van Accuweather
Tornado kaart SPC
Hagel kaart SPC
Wind kaart SPC
©Onweer-Online | Gewijzigd: 4 juni 2012, 13:58 uur, door Marga
| Gewijzigd: 4 juni 2012, 22:45 uur, door Ries
Gisteravond om 8.45pm zijn in Diehlstadt (Missouri) drie mensen om het leven gekomen, toen hun mobile home door het extreme weer omver werd gegooid. De autoriteiten hebben de Highway77 afgesloten om alle ramptoeristen buiten te houden. Tevens is er door de storm een propaanlek ontstaan. Een sigaret aansteken is niet raadzaam in zulke situaties.
Radar boven Diehlstadt om 8.45. (Bron: NWS)
Bron: Twitter John Dissauer
Leandra Vaughan zat in de bar naast de trailer, toen deze getroffen werd door de storm. "We zaten met zijn allen in de bar. Ik kreeg een waarschuwing op mijn telefoon, dat er een zware onweersbui aankwam. De regen viel horizontaal. Op de radio werden er tornado warnings afgegeven, maar die heb ik nooit op mijn telefoon gekregen. Mijn moeder kroop onder de bar en daar moesten we allemaal best wel om lachen. Maar ze had wel gelijk. Onze oren "knapten" en opeens vloog er van alles tegen de bar aan. Het leek wel hagel. En toen was het opeens stil. We dachten, dat het niet zo erg zou zijn. Maar toen we buiten kwamen zagen we dat de trailer gewoon weg was. Elektriciteitspalen lagen omver.
De NWS zal vandaag de schade verder onderzoeken.
Storm reports van NWS 9:59 p.m. - .9' inches of rain within 24 minutes with wind gusts of 30 mph in Calvert City, KY
9:54 p.m. - Penny sized hail reported in Grand Rivers, KY
9:44 p.m. - Dime to nickle size hail reported in Dixon Springs, IL
9:11 p.m. - Dime size hail reported near Unionville, IL
8:52 p.m. - 56 mph wind gust in Round Knob in Massac County, IL
8:50 p.m. - 1" hail in Round Knob in Massac County, IL
© onweer-online
Bron: kfvs12
Citaat van Iowa Environmental Mesonet PUBLIC INFORMATION STATEMENT
NATIONAL WEATHER SERVICE PADUCAH KY]
125 PM CDT TUE JUN 5 2012
...DAMAGE SURVEY RESULTS FOR DIEHLSTADT MISSOURI...
* EVENT TYPE.........EF2 TORNADO
* EVENT DATE.........MONDAY JUNE 4 2012
* EVENT TIME.........841 PM CDT
* EVENT LOCATION.....1/4 MILE NORTH OF DIEHLSTADT TO 1/4 MILE SOUTH
OF DIEHLSTADT
* PEAK WIND..........115 MPH
* AVG. PATH WIDTH....75 YARDS
* PATH LENGTH........0.5 MILES
* INJURIES...........NONE
* FATALITIES.........3
* DAMAGE DETAIL......A SINGLE WIDE MOBILE HOME WAS COMPLETELY
DESTROYED AND SCATTERED WITH THE UNDERCARRIAGE BLOW APPROXIMATELY
100 YARDS FROM THE HOME SITE. SEVERAL LARGE WAREHOUSE BUILDINGS
WITH PARTIAL ROOF LOSS AND STRUCTURAL DAMAGE. SEVERAL TREE
SNAPPED OR UPROOTED. FENCING AND SIGN BLOWN DOWN.