Als we dan kijken op iets langere termijn ziet het er opnieuw iets beter uit. Afgaande op de pluimgrafiek zien we toch enkele leden terug richting 20 graden klimmen. Natuurlijk geldt de regel: "hoe langer de termijn, hoe minder betrouwbaar de verwachtingen". Een duidelijk voorbeeld was vorige week nog toen het Europese weermodel op 24 mei het zomerweer liet verder gaan tem 2 juni:Interessant stukje. Gewoon de berichten blijven volgen en vooral ook kijken wat het were feitelijk doet.
Ook de middellange en zelfs korte termijn zitten er wel eens naast, volgens mij hebben we met pinksteren beter weer gehad dat tot het einde van de vorige week in de diverse modellen zichtbaar was en gisteren was zelfs warmer dan gistermorgen nog op de GFS en EC kaarten stond (ooZ run), de koudere temperaturen aan de kust stonden wel goed aangegeven,
Edit BartS: Hier kan je de nederlandse samenvatting lezen. | Gewijzigd: 29 mei 2012, 13:08 uur, door Bart Standaert
gatverdamme het is geen herfst , nu al 3 dagen van dat *** weer met regen en 14 graden, ik ben er nu al meer dan zat van
ik wil een zomer met zomerweer haha
en die pluim ziet er al helemaal depressiemakend uit gemiddeld geen dag boven de 20 graden,laat staan boven de 25 graden | Gewijzigd: 31 mei 2012, 15:02 uur, door Bart Standaert
een keer raden wie er sinds dinsdag vakantie heeft ??... de dag dat het hier kouder werdXD
een keer raden wie er sinds dinsdag vakantie heeft ??... de dag dat het hier kouder werdXD
Mwah, die kaarten zeggen niet alles, wat meer zegt is het feit dat mijn buren net hun zwembad zomerklaar en schoongemaakt hebben....
Dat betekent...... nou ja brrr en waar is mijn plu.
Vooral de kaarten van GFS voorspellen veel onweer.
Edit: Ik heb het gevoel alsof het niet te bedoeling is om hier voorspellingen te plaatsen....
Cape tot rond de 600 J/kg, een cin van -5 en ook nog een Li van -2 (niet extreem, maar het zal het onweer niet tegen werken).
En volgens deze kaart is dit onweer toch niet heel erg plaatselijk!
Ook het ECWMF geeft neerslag aan alleen dan vooral een dag eerder.
| Gewijzigd: 1 juni 2012, 15:49 uur, door Roel
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Hirlam
GFS
Da's een beste plas, meer dan ik uit de pluimen kan halen voor mijn regio. Ik heb op mijn werk na drie huwelijken met veel mooier weer dan voorspeld (joepie) vanwege de pluimverwachting toch maar de sproeiertjes aangezet, het is al behoorlijk droog en na vele naaldhakken en ander schoeisel zijn de milimeters van de pluim niet voldoende om het gras een beetje te laten herstellen. Tuurlijk, met de lange termijn verwachtingen zou hetw el goed komen maar zonder maatregelen zou ik halverwege de komende week geen goed gras meer hebben.
Volgens hun is de lucht maar heel licht onstabiel (cape tot 100J/kg en een Li van 0 tot 2)
Maar toch met die zeer lage cape en een Li die bijna niet negatief is zetten ze onweer op het kaartje!
Volgens GFS zal er niet veel regen vallen (maar rond de 2mm en in het noorden misschien 5mm).
ECWMF lijks iets anders in gedachten te hebben.
Als je naar de pluim kijkt zie je op vrijdag (en ook woensdag) een flinke uitschieter bij de neerslag (tot rond de 6mm)!
En ook bij de windstoten, tot wel 75km/h!
Wat zal dit gaan woden?