Alle sites zeiden dat het afgelopen nacht droog bleef.
Ik kreeg geen melding via tel. dat het gaat regenen.
rond 4.40 uur 's ochtends begon het te onweren boven zwolle.
En ook alleen boven Zwolle. Toen de bui over Zwolle heen was verdween hij weer.
En ja er was neerslag gevallen.
Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
donderdag 24 mei 2012
Vandaag bevinden we ons nog in de latent zeer onstabiele luchtmassa (CAPE > 2000) al wordt deze vanmiddag vanaf het oosten verdreven door een KF met daarachter veel drogere stabiele lucht. Over BE is nog een vore aanwezig waarin reeds vroeg op de dag onweer kan ontstaan. Door de hoge onstabiliteit kunnen deze buien snel uitgroeien tot > 12 km met dus lokaal wateroverlast en hagel van 2-3 cm. Aan dynamische buien en organisatie van enige waarde wordt gezien de afwezige shear niet gedacht. Over de zuidelijke gebieden een MDT risk tgv de kans op hoge bliksemrates en lokale wateroverlast.
©Karim Hamid
Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.com/ | Gewijzigd: 24 mei 2012, 10:21 uur, door Bart Standaert
Helaas, Ik woon ongeveer 4km ten zuiden van jou en zie geen onweerskopjes. Wat middelbare- en hoge bewolking en hele kleine cumuli die vanuit het NO oplost. Als jij die 'onweerskopjes' nu eens uit laat groeien tot grote bloemkolen, dan krijgen we misschien toch nog iets.
Alle sites zeiden dat het afgelopen nacht droog bleef.
Ik kreeg geen melding via tel. dat het gaat regenen.
rond 4.40 uur 's ochtends begon het te onweren boven zwolle.
En ook alleen boven Zwolle. Toen de bui over Zwolle heen was verdween hij weer.
En ja er was neerslag gevallen.
Ik werd hier in dalfsen ook wakker door de hevige waterval. Keek op buienradar wat er allemaal aan de hand was, bleek er een heel klein rood pittje (even groot als de gele stippen van de plaatsen) van hardenberg,ommen,dalfsen, zwolle trekken. En jahoor vlak na dalfsen begon er een kleine lichtshow met rommel.
Edit Sanwa: Plaatje uit citaat verwijderdHmm, het weer heeft zich gisteren ook niet helemaal aan Karim's contouren gehouden.
Met name Brabant had veel meer oranje dan gisteren daadwerkelijk met regen te maken heeft gekregen.
Nou ja het is dan ook een voorspelling/verwachting, ik doe daar niet zo moeilijk over. | Gewijzigd: 24 mei 2012, 11:04 uur, door Sanwa
Leuke afsluiter van de avond, want het was echt een heel mooi schouwspel.
Vandaag is het hier al direct weer broeierig warm, toen ik vanochtend opstond al 20 graden, nu momenteel 23 en redelijk benauwd. Gelukkig komt er zo nu en dan wel een koel briesje voorbij.
Ik ben heel erg benieuwd naar wat jullie denken over de kansen van vandaag.
Persoonlijk denk ik dat er zeker wat kansjes zijn, maar of het net zulke buien worden als gister betwijfel ik nog.
Kaartjes zagen er in mijn ogen voor gister beter uit, maar alles wat er komt ben ik blij mee
Echter de eerste onweerskans is volgende donderdag.
Dat kan veranderen wegens wijzigende omstandigheden.
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Leuke afsluiter van de avond, want het was echt een heel mooi schouwspel. Eigenlijk is dat mijn favoriete onweerweer, beetje op afstand (al moet ik zeggen dat ik het voor 15-20 km ook wel doe, als het maar een veilige afstand is) en niks van regen, hagel of heiigheid tussen mij en de bui (of bij mij, als er regen op de lens komt is er ook niks meer aan), dan ook nog als het wat donkerder wordt en dan maar klikken met het klikmasjien. Maar dat komt niet zo heel vaak voor. Althans niet hier....
Om 2 uur ligt er een koufront in de hogere lucht lagen boven midden Nederland. Deze zal naar het zuiden toetrekken. Geen idee hoe snel het trekt maar het zal rond 16:00-18:00 uur onze zuiderburen bereiken. Aangezien de cape heel hoog is om 2 uur, kunnen vanaf 2 uur in Het zuiden van Nederland felle buien onststaan.
Waarschijnlijk ontwikkelen de buien boven ons land om vervolgens tot de volwassen status uit te groeien in België.
Ook het regen kaartje van 2 uur laat wat regen in het zuiderlijke deel van Nederland zien. Mogelijk kunnen dit felle buitjes zijn.
Door wijzigende omstadigheden en beperkt inzicht hoeft hierbovengenoemde informatie niet altijd correct te zien.
Edit BartS: Heb even wat lijntjes dichter bij elkaar gezet. Leest gemakkelijker en spaart plaats | Gewijzigd: 24 mei 2012, 12:38 uur, door Bart Standaert
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0