geweldig , heerlijk om wakker geschud te worden door een forse klap mar regen bakken uit de lucht attans zo werdt ik wakker
Hagelkans:
| Gewijzigd: 24 mei 2012, 07:11 uur, door Bart Standaert
A level 1 was issued for the western British Isles, eastern France, the Benelux countries, western and southern Germany, the Alpine region mainly for large hail.
The western British Isles, France and north-eastern Spain, the Benelux countries, western and southern Germany, the Alpine region
Latest soundings and model data indicate rich boundary-layer moisture over a broad region that is advected southward across France. Lapse rates increasing to the north-east lead to rather strong instability. Across the Benelux countries, up to 2000 J/kg MLCAPE has been observed. An elevated mixed layer will advect westward into northern France and the North Sea and England. Further south, weaker lapse rates are present, but rich low- level moisture will likely lead to CAPE during the day as well. Given a weakly-forced situation, low-level forcing like sea-breeze fronts and upslope flow will be the main sources of lift/initiation. Storms will spread along these features as well as along outflow-boundaries until the late evening hours, when storms will decay. Although the vertical wind shear is weak, pulse storms will be capable of producing large hail locally as well as excessive precipitation, especially in the northern portions. Briefly severe wind gusts are not ruled out.
Bron: Estofex
Ja maar daar doelde ik niet op. Probeer gewoon je posts wat meer te onderbouwen zodat iedereen er dan iets aan heeft
Onweersdagen: 0
Een klein uurtje later vanaf een andere locatie wel een behoorlijk actieve bui ten noorden van Baarn waargenomen, waar ik ook nog een paar druppeltjes van meekreeg en wat mooi 'onweer op afstand' opleverde.
Tegelijkertijd in het Westen een enorme stapelwolk, in het vale licht van de allerlaatste avondzon. In het bovenste sneeuwwitte gedeelte van deze wolk waren vele prachtige ontladingen te zien.
Al met al in Baarn geen neerslag of onweer van betekenis, maar voornamelijk door de (ook in de middag al) indrukwekkende zich ontwikkelende donderkoppen was dit dagje toch wel de moeite van enige oplettendheid waard. Ik geef een 6, en dat is een voldoende, ondanks het lokale gebrek aan onweer.
Alle enthousiaste bijdragen die ik hier gelezen heb hebben ook bijgedragen aan het goede gevoel, hoewel sommigen alleen in superlatieven schijnen te kunnen denken.
Nog een suggestie/vraag aan de Mods als dat mag: Ik vind het wel eens jammer als foto's meteen worden verplaatst naar een ander draadje. Eén foto zegt vaak meer dan 1000 woorden. En zeker als het erg druk is, is het steeds wisselen van draadje ook niet echt handig. En is een plaatje van een satellietfoto geen foto?
Wellicht dat het een idee is om zolang een topic actueel is (dit topic bijvoorbeeld van 21 t/m 24 mei) de foto's gewoon te laten staan, en ze daarna allemaal naar het daarvoor bestemde topic te verhuizen.
Tenslotte mijn verwachting voor vandaag: Geen onweer.
Alvast bedankt voor je suggestie
Het zou jammer zijn als jullie je zo verheugen maar er komt niets,
Min beste pannelat, dit is het draadje over kansen , alle ruimte dus voor speculatie, kansberekening en grote teengevoel.
Dat ik mij met alle spektakel eigenlijk meer verheug/hoop op een aantal weken mooi weer hoort niet in dit draadje thuis (die opmerking heb ik dus maar gemakt in het voorjaarsdiscussieforum).
Verder heb je het over "voorjaarswarmte". Als ik het goed heb is het aantal dagen met onweer nu al groter dan het aantal lekker arme dagen tot nu toe. We hebben nog veel te weinig mooie warme dagen gehad.
Edit Sanwa: Pannelat zou jij ook even naar je pm willen kijken. In je berichtencentrum.
| Gewijzigd: 24 mei 2012, 10:32 uur, door Sanwa