Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK; Hughes, OK; Johnston, OK; Marshall, OK; Murray, OK; Pontotoc, OK; Seminole, OK.

8 Nov 2024 19:16:31

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX; Wise, TX.

8 Nov 2024 09:06:52

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX; Parker, TX.

8 Nov 2024 08:56:18

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX; Parker, TX; Wise, TX.

8 Nov 2024 08:45:43

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Jack, TX; Palo Pinto, TX; Parker, TX.

8 Nov 2024 08:00:49

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Concho, TX; Schleicher, TX; Tom Green, TX.

8 Nov 2024 07:00:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Erath, TX; Palo Pinto, TX.

8 Nov 2024 07:00:47

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Eastland, TX; Erath, TX; Palo Pinto, TX.

8 Nov 2024 06:27:24

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Tom Green, TX.

8 Nov 2024 04:11:45

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Schleicher, TX; Sutton, TX.

8 Nov 2024 04:11:44

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coke, TX; Concho, TX; Runnels, TX; Tom Green, TX.

8 Nov 2024 01:45:57

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coke, TX; Runnels, TX; Tom Green, TX.

8 Nov 2024 01:02:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Tom Green, TX.

8 Nov 2024 01:02:06

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Coke, TX; Nolan, TX; Taylor, TX.

8 Nov 2024 01:02:05

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Bell, TX; Falls, TX.

8 Nov 2024 00:27:37
Actueel
1 / 4

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
24 mei 2012, 05:11 uur | Bericht #352653
Citaat van The Storm, donderdag 24 mei 2012, 4:57 uur Jaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa:D Lig net na een nachtdienst een kwartier in bed als ik ineens een rommel hoor, graai als een malle onder me bed naar mijn Ipad slinger buienradar aan en wat zie ik tot mijn verbazing? Een rood pitje dat over Zwolle schuift:D Gauw korte broek en shirt aan getrokken en nog ff peuk gerookt op balkon terwijl de bliksem vlak voor mijn neus van uit de wolken naar de aarde denderd met erna een aantal diepe dreunen:D En dat terwijl ik de frisse geur van regen ruik, de vogeltjes hoor fluiten de kikkers hoor kwaken en de krantenbezorgers alweer zie fietsen:P Met dat ik dit typ zie ik rechts van me de donkere wolken weg trekken en links zie ik de strak blauwe lucht opkomen... Ja toch een leuke afsluiter van een spannende dag! Weltrusten en tot morgen...

geweldig , heerlijk om wakker geschud te worden door een forse klap mar regen bakken uit de lucht attans zo werdt ik wakker
Jenss
Moderator
24 mei 2012, 05:48 uur | Bericht #352656
Belgie vandaag goede kans op onweer cape volgens gfs 2600+ boven midden belgie
Waarom deze advertentie?
Debbieke
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 mei 2012, 06:01 uur | Bericht #352658
Citaat van jenssweerts, donderdag 24 mei 2012, 5:48 uur Belgie vandaag goede kans op onweer cape volgens gfs 2600+ boven midden belgie Cape alleen zegt lang niet alles ;)
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
Jenss
Moderator
24 mei 2012, 06:06 uur | Bericht #352659
Debbieke de mogelijke trigger zou een koufront kunnen zijn
Woonplaats: Koekelare, West-Vlaanderen https://twitter.com/BartStandaert
24 mei 2012, 06:16 uur | Bericht #352660
Vandaag toch wat hogere parameters dan ik verwacht had. Op basis van GFS zien we dat de cape weer op waarden van 2000J/Kg en meer uitkomt. Dit samengaand met een Lifted index van -8 in het zuidoosten van België. Ook komt GFS met redelijk wat buienactiviteit na de middag. Dit keer zal het enkel voor het zuidelijk deel van Nederland zijn. Voor België lijken de kansen toch wel overal aanwezig, maar opnieuw is het oosten en het centrum de grootste kanshebber. Estofex komt met een level 1 voor Nederland en Belgie, voornamelijk voor de kans op hagel. Dit is ook te zien aan de wolkenhoogtes die opnieuw kunnen uitgroeien tot 14 km hoogte.

Hagelkans:

| Gewijzigd: 24 mei 2012, 07:11 uur, door Bart Standaert
BartS
24 mei 2012, 06:18 uur | Bericht #352661
Update Estofex.

A level 1 was issued for the western British Isles, eastern France, the Benelux countries, western and southern Germany, the Alpine region mainly for large hail.
The western British Isles, France and north-eastern Spain, the Benelux countries, western and southern Germany, the Alpine region

Latest soundings and model data indicate rich boundary-layer moisture over a broad region that is advected southward across France. Lapse rates increasing to the north-east lead to rather strong instability. Across the Benelux countries, up to 2000 J/kg MLCAPE has been observed. An elevated mixed layer will advect westward into northern France and the North Sea and England. Further south, weaker lapse rates are present, but rich low- level moisture will likely lead to CAPE during the day as well. Given a weakly-forced situation, low-level forcing like sea-breeze fronts and upslope flow will be the main sources of lift/initiation. Storms will spread along these features as well as along outflow-boundaries until the late evening hours, when storms will decay. Although the vertical wind shear is weak, pulse storms will be capable of producing large hail locally as well as excessive precipitation, especially in the northern portions. Briefly severe wind gusts are not ruled out.

Bron: Estofex

BartS
Debbieke
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
24 mei 2012, 06:19 uur | Bericht #352662
Citaat van jenssweerts, donderdag 24 mei 2012, 6:06 uur Debbieke de mogelijke trigger zou een koufront kunnen zijn
Ja maar daar doelde ik niet op. Probeer gewoon je posts wat meer te onderbouwen zodat iedereen er dan iets aan heeft 
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/debbietje128
Onweersdagen: 0
24 mei 2012, 06:36 uur | Bericht #352663
Het betreffende koufront

BartS
Klapper
Lid
24 mei 2012, 06:40 uur | Bericht #352664
zo hopelijk vandaag in zeeland ook een beetje onweer :D
you are a god amongst insects
24 mei 2012, 07:22 uur | Bericht #352666
Voor Luxemburg geldt er ook al een waarschuwing voor veel neerslag en kans op hagel.

BartS
24 mei 2012, 08:06 uur | Bericht #352669
Gisterenavond in Baarn wat gaan fietsen, zonder regenjas, buiten ergens wat gegeten rond 21.00. Dat leverde 7 regendruppeltjes op op het scherm van mijn telefoon.
Een klein uurtje later vanaf een andere locatie wel een behoorlijk actieve bui ten noorden van Baarn waargenomen, waar ik ook nog een paar druppeltjes van meekreeg en wat mooi 'onweer op afstand' opleverde.
Tegelijkertijd in het Westen een enorme stapelwolk, in het vale licht van de allerlaatste avondzon. In het bovenste sneeuwwitte gedeelte van deze wolk waren vele prachtige ontladingen te zien. 
Al met al in Baarn geen neerslag of onweer van betekenis, maar voornamelijk door de (ook in de middag al) indrukwekkende zich ontwikkelende donderkoppen was dit dagje toch wel de moeite van enige oplettendheid waard. Ik geef een 6, en dat is een voldoende, ondanks het lokale gebrek aan onweer. 

Alle enthousiaste bijdragen die ik hier gelezen heb hebben ook bijgedragen aan het goede gevoel, hoewel sommigen alleen in superlatieven schijnen te kunnen denken.

Nog een suggestie/vraag aan de Mods als dat mag: Ik vind het wel eens jammer als foto's meteen worden verplaatst naar een ander draadje. Eén foto zegt vaak meer dan 1000 woorden. En zeker als het erg druk is, is het steeds wisselen van draadje ook niet echt handig. En is een plaatje van een satellietfoto geen foto?
Wellicht dat het een idee is om zolang een topic actueel is (dit topic bijvoorbeeld van 21 t/m 24 mei) de foto's gewoon te laten staan, en ze daarna allemaal naar het daarvoor bestemde topic te verhuizen. 

Tenslotte mijn verwachting voor vandaag: Geen onweer. 
Als het regent in mei, is april voorbij.
24 mei 2012, 08:19 uur | Bericht #352670
Ik bergijp je redenering ivm met de foto's. En ben het volledig eens dat een foto van een actuele situatie meer zegt dan soms veel woorden. Maar als we toelaten dat er in dit topic foto's geplaats worden, krijgen we gegarandeerd een stormvloed van foto's waardoor de berichtgeving teniet zal gedaan worden. Mijns inziens. En als de foto's nadien moeten gesorteerd en verplaatst worden zal dit voor de crew een enorme klus zijn waardoor andere activiteiten op de site gaan uitgesteld worden. Maar ik zal het even voorleggen bij de rest van de crew.
Alvast bedankt voor je suggestie
BartS
24 mei 2012, 08:21 uur | Bericht #352671
ECMWF volgt ook met de onweerskansen maar komt met een mindere neerslagverwachting dan GFS. Maar we weten ondertussen hoe dit kan uitdraaien

BartS
24 mei 2012, 08:33 uur | Bericht #352672
Het knmi voorspelt helemaal geen onweer, onze site enkel het zuiden van ond land, maar als je naar estofex kijkt maakt ook het midden van ons land een kans. Nogal een discrepantie!
24 mei 2012, 08:45 uur | Bericht #352673
Hier de waarschuwingen van Noodweercentrale: "donderdag middag en namiddag zijn er plaatselijk waarschuwings relevante regenbuien en onweer mogelijk. Hierbij bestaat er gevaar op zware regenval, hagel en zware windstoten."

BartS
jcroon
Lid
24 mei 2012, 09:05 uur | Bericht #352681
Citaat van Debbieke, donderdag 24 mei 2012, 6:01 uur Citaat van jenssweerts, donderdag 24 mei 2012, 5:48 uur Belgie vandaag goede kans op onweer cape volgens gfs 2600+ boven midden belgie Cape alleen zegt lang niet alles ;) Dat hebben we gisteren gezien, hele delen met hoge CAPE  hebben nauwelijks  iets gehad of niks... En waar wel buien  door hoge CAPE gebieden trokken  hebben we ook talloze   reacties  als " nou nou was dit het nou? dat viel ff tegen.." kunnen lezen. Ohja, Lifted was daar ook vak dik in orde.

24 mei 2012, 10:00 uur | Bericht #352690
Je geeft het antwoord in je laatste zinnentje zelf al! Dus dat maakt jou verhaal helemaal ongeloofwaardig.
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
jcroon
Lid
24 mei 2012, 10:02 uur | Bericht #352691
Citaat van pannelat, donderdag 24 mei 2012, 9:41 uur
Het zou jammer zijn als jullie je zo verheugen maar er komt niets,

Min beste pannelat, dit is het draadje over kansen , alle ruimte dus  voor speculatie, kansberekening en grote teengevoel.
Dat ik  mij met alle spektakel eigenlijk meer verheug/hoop  op een aantal weken mooi weer hoort niet in dit draadje thuis (die opmerking heb ik dus maar gemakt in het voorjaarsdiscussieforum).

Verder  heb je het over "voorjaarswarmte".   Als ik het goed heb is het aantal dagen met onweer nu al groter dan het aantal  lekker arme dagen tot nu toe. We hebben nog veel te weinig mooie warme dagen gehad. 
Sven
Moderator
24 mei 2012, 10:07 uur | Bericht #352693
KMI waarschuwt voor gans België vandaag, ik geef mezelf vandaag meer kans op onweer dan de voorbije dagen!
24 mei 2012, 10:09 uur | Bericht #352696
@pannelat. Gelieve geen reacties meer te plaatsen die niet onderbouwd zijn. Profetenuitspraken en natte vinger-prognoses hebben totaal geen bijdrage aan dit topic.

Edit Sanwa: Pannelat zou jij ook even naar je pm willen kijken. In je berichtencentrum.
| Gewijzigd: 24 mei 2012, 10:32 uur, door Sanwa
BartS
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
11 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 11 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.879 topics, welke bij elkaar 448.471 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
11 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 68 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 68, lezen 10 mensen het topic "Onweerskansen 21 tem 24 mei 2012".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden