Niet alle buien zijn supercellen of iets dergelijks...
nee maar jij ziet het toch ook
Ik krijg het idee dat jij dat bij elke bui denkt... Voor een supercell zijn andere factoren nodig die vandaag totaal niet aan de orde zijn.
Ik krijg het idee dat jij dat bij elke bui denkt... Voor een supercell zijn andere factoren nodig die vandaag totaal niet aan de orde zijn.
blij dat iemand anders dezelfde mening deelt dacht bijna dat me moeder de paashaas was :S
ja sorry ben te enthousiast
wanneer mag een bui nou precies de naam 'supercell' dragen, en waar zie/merk je dat dan aan? want de laatste dagen worden er te vaak dit soort termen het forum op geslingerd, maar ik zie gewoon een onweersbui, supercell of niet...
| Gewijzigd: 22 mei 2012, 18:46 uur, door Debbieke
Onweersdagen met rukwinden: 4 ---- Matig onweer: 1
Onweersdagen in totaal 2015: 9 ---- Zwaar onweer: 1
ja sorry ben te enthousiast
mischien is het eerst handig om te bekijken hoe zulke dingen in zijn werking gaat
hier dan effies een korte uitleg.
voor supercellen heb je windschering yetstream nodig
een supercell is een onweersbui met zijn eigen low preasure zone dat wilz eggen dat hij letterlijk om zijn eigen as draait
eenmaal een supercell dan is er kans op een windhoos/en grote rotatie dat kan leiden tot een hook echo
een windhoos kan ontstaan door de grote inflow/updraft (dit kanimmers leiden tot een hook echo op de radar
op de radar is het eigenlijk best moeilijk te zien.
buiten dat buien kunnen zich ontstaan dat het lijkt op een hook echo, is een groot verschil | Gewijzigd: 22 mei 2012, 18:47 uur, door NitroGenetics
ook dat maar het bekenste phenomeen is dat die zijn eigen low preasure veld heeft en eigenlijk letterlijk om zijn eigen as draait
ook dat maar het bekenste phenomeen is dat die zijn eigen low preasure veld heeft en eigenlijk letterlijk om zijn eigen as draait
en V-shape echo in combo met hoogte..
De bui lijkt van zuid-oost naar noord-west te trekken. Trek richting is wel zeer traag, volgens nwc zo'n 11 km/u.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
klopt een supercel kan gewoon zijn richting zoals de wind staat aanhouden