Afgelopen Donderdag 10 mei meest recent Level 1&2 hier een superfilmpje daarvan met supervette downburst aanrader
Bron: Youtube poster Janwheather
Om de spanning een beetje te verlichten of om de koppen nog gekker te maken hier een overzicht van toppers door de Jaren heen......Kan wezen dat je ervaring met een andere onweersbui(die hier niet bijstaat als heftiger heb ervaart) Zet ze dr dan bij in het bericht(Alleen filmpjes gaarne dus geen verslagen Aub)Mvg Tatanka
17 juli 2004:
De hevige buien en de kans op wateroverlast was al drie dagen tevoren in de meerdaagse van het KNMI te vinden en het noodweer werd zo hevig en grootschalig dat het KNMI 's middags om half vier een speciale waarschuwing uitgaf voor watersporters en daarna zelfs een Weeralarm liet uitgaan. Mede dankzij het verwachtingssysteem hadden de meteorologen van het KNMI al in een vroeg stadium sterke aanwijzingen dat het wel eens heftig kon gaan onweren in een groot deel van het land en was het KNMI die dag uiterst alert op de ontwikkelingen.
Radarbeelden 17 juli 2004
Het onweersfront werd voorafgegaan door een angstaanjagende rolwolk en verraderlijke zware tot zeer zware windstoten. Hoek van Holland registreerde 101 km/uur en in het binnenland schoten de windmeters ineens uit tot 80 à 95 km/uur. De passage van de buienlijn ging vergezeld van een plotseling luchtdrukverandering van enkele hPa, zichtbaar als "onweersneus" in het barogram. De temperatuur daalde binnen een half uur van bijna 30 graden naar 18 graden en op grote schaal vielen in een uur tijd 20 tot 30 mm neerslag, niet alleen in de vorm van slagregens maar ook hagel. Arcen in Limburg kreeg 38 mm, maart het meeste viel uiteindelijk in het uiterste noorden: 46 mm in Dokkum en 47 mm in Hollum op Ameland
Noodweer in aantocht op zaterdagavond 17 juli 2004 gefotografeerd om precies 20.14 uur door Robert Hoetink iets ten zuiden van Enschede
25 & 26 mei 2009: Zware buien veroorzaken veel overlast
Op 25 mei 2009 stroomde zeer warme en onstabiele lucht uit over ons land. In de avond ontwikkelden zich boven het westen van het land enkele zware onweerscomplexen. In de vroege ochtend van 26 mei trok een actief onweerscomplex over vrijwel het gehele land. Blikseminslag, omgewaaide bomen en de hevige regen veroorzaakten plaatselijk veel overlast. Uit een analyse van de beschikbare gegevens volgt dat een dergelijke weersituatie zich gemiddeld eens per 5 a 10 jaar voordoet. Het complex ging gepaard met veel ontladingen
Ontladingen 25 mei
Ontladingen 26 mei
Filmpje 25/26 mei 2009 die de gigantische bliksemactiviteit laat zien:
Bron: youtube poster boomrooier
Onweer van 10 juli en 14 juli 2010
10 juli 2010
WEERALARM: Zware regen- en onweersbuien met hagel en zware windstoten. Lokaal veel neerslag
In het midden van het land komen momenteel zware onweersbuien voor. Bij deze buien komen hagel en zware windstoten voor, lokaal valt veel neerslag. De zware buien trekken de komende uren naar het noorden. De buien zullen aan het einde van de nacht het noorden van het land verlaten.
zaterdag 10 juli 2010 22:35 uur. (KNMI, zaterdagavond)
Filmpje van 10 juli 2010 Met hoge frequentie onweer en beste klappen
Bron:youtube poster albert31948
14 juli 2010: Rond 14 juli trok een zwaar onweerscomplex over nederland die veel neerslag en windstoten veroorzaakte met de nodige schade tot gevolg,vooral in de omgeving van Vethuizen waar ook een dode te betreuren viel.
Hieronder 2 fotos van die dag:
Nabij vethuizen
Nabij doetichem:
Filmpje 14 juli 2010:
Bron: youtube gepost door mr koetje
Nou ik hoop dat jullie plezier hebben met kijken dr is natuurlijk nog wel wat meer leuk onweer geweest...Dat mogen jullie dan ook lekker in de berichten gooien...uiteraad ook jullie reacties over het geen wat ik in deze topic heb geplaatst...veel plezier en een goed en knallend onweerseizoen 2012 let the games begin
Mvg Tatanka
Edit:mijn eigen filmpje mag niet ontbreken dus bij deze:
| Gewijzigd: 28 februari 2017, 10:12 uur, door Joyce.s
Wat een mooie plaatjes!
Zeer leuk stuk om te lezen omdat deze dag(en) nog vers in mijn geheugen ligt.
Heb zelf een mooi stukkie onweer met een dichte inslag gefilmt en zal deze vanavond nogmaals plaatsen omdat mijn "verdomde" werkgever Youtube blokkeerd.
Wat een mooie plaatjes!
Heb zelf een mooi stukkie onweer met een dichte inslag gefilmt en zal deze vanavond nogmaals plaatsen omdat mijn "verdomde" werkgever Youtube blokkeerd.
Ik kijk er naar uit Thunder bedankt voor je reactie
Wat een mooie plaatjes!
Ik kijk er naar uit Thunder bedankt voor je reactie
Hier zijn de filmpjes alleen verwar niet ThunderFreak zijn account op O-O met mijn youtube kanaal.
Maar het even ter zake, Filmpje 1 is in de polder van Oudorp, Alkmaar - Noord Holland in de avond.
Filmpje 2 is genomen in het centrum van Alkmaar in de nacht nabij de Molen van Piet, leuk voor de lokale forum bezoekers
Overigens is het geluid van het filmpje niet bewerkt en loopt dus in real-time mee met het wel bewerkte beeld, geniet van de 'klap' en voornamelijk het nagerommel.
Filmpje 1:
Filmpje 2: *toch best dichtbij*
| Gewijzigd: 15 mei 2012, 01:02 uur, door Thunder84
22 juli 2009
10 t/m 14 juli 2010
19 juni 2013, 27 juli 2013, 19 augustus 2013
Ps: Alleen NL en Belgie
Mvg: Tatanka mijn heftigste heb ik vorige week beleeft met die inslag
En nog plaatjes van gevolgen van de microburst van 14 juni 2010, Vethuizen, dat is een buurtschap net zuid van Doetinchem, west van het dorpje Etten waar ik woon, deze wind kwam ongeveer 500 meter van de bebouwde kom tot zijn eind, ik had de gevolgen niet willen weten als die dus iets verderop los gegaan was.
een van de 5 omgewaaide masten, zoals je kunt zien gewoon doorgeknikt. Deze stonden paralel aan de warmseweg te Etten, net over de gemeente grens met Montferland (Zeddam)
zoals je ziet ik was als een van de eerste ter plaatse, wat een zooi trof ik aan. (je ziet hier de Warmseweg, net ten noorden van de laarstraat.)
En later kreeg ik te horen dat er op de camping aan het kempkesgat een persoon in een caravan was verdronken, doordat de caravans als papiertjes over het meer geblazen werden.
| Gewijzigd: 26 mei 2012, 18:18 uur, door Etten-Achterhoek
en hier van de zwarte cross: http://www.ideaal.org/fotoboek.php?id=2080&titel=Noodweer:-Zwarte-Cross-getroffen
En graag gedaan die aanvulling!
(ook nog interresse in een filmpje van de schade en de politiewoordvoerder? ) | Gewijzigd: 26 mei 2012, 21:01 uur, door Etten-Achterhoek