Gisteren is er een waterspout waargenomen voor de kust van Oakura in Nieuw Zeeland. De spout heeft geen aanzienlijke schade veroorzaakt. Eerder op de dag legde Ross Bennett een grote waterspout vast, toen deze langs de kust trok. "Na twee zware hagelbuien, keek ik naar buiten over de zee en zag een grote waterspout precies in de lijn van het dorp," zei dhr Bennet. Bennet heeft ook de tornado's in het dorp in 2007 meegemaakt en was zeer ongerust over de waterspout. "Het is eng om zo'n grote waterspout te zien, die er zo gewelddadig uitziet. Ik kon niet duidelijk zien hoe dichtbij dat monster was. Toen ik op het strand stond, kon ik het opzuigen van het water zien." Na een tijdje nam de spout in kracht af en trok verder naar het zuiden.
Volgens meteoroloog Andy Downs zijn de huidige weercondities zeer gunstig voor het ontstaan van waterspout en tornado's. Echter zullen deze geen grote schade aanrichten. Ze zijn over het algemeen klein en komen geïsoleerd voor. Alleen de tornado's kunnen schade aan bomen en structuren aanrichten. De warme vochtige lucht in de lagere niveaus en de koude lucht erboven genereren zware regen~ en onweersbuien.
© onweer-online
Bron: stuff | Gewijzigd: 21 februari 2017, 12:23 uur, door Joyce.s