Expers kom er maar in, ik deed een gokje ^^
thunder wat je beschrijft zou heel goed kunnen!
mijn oma vertelde van vroeger, naast hun boerderij stond ook een aardige boom, er was heftig onweer gaande, en plots een lichtflits met lichtbol sloeg toe in die boom,
er was van die boom nagenoeg niets meer over, net over een houtversnipperaar erover heen was gegaan!
en de heel boerderij trilde, hier was dus sprake van een bolbliksem,
en het zou in bovenstaande filmpje ook zo kunnen zijn! en als dan ook nog het vocht in een keer verdampt, tja dan heb je een nare explosie!
mss heeft nog iemand een sugestie?
| Gewijzigd: 9 mei 2012, 15:56 uur, door front
Expers kom er maar in, ik deed een gokje ^^ Zou inderdaad heel goed kunnen dat de explosie door het verdampende vocht veroorzaakt wordt.De druk neemt dan razendsnel toe en kan nergens naartoe met als gevolg een explosie
mijn oma vertelde van vroeger, naast hun boerderij stond ook een aardige boom, er was heftig onweer gaande, en plots een lichtflits met lichtbol sloeg toe in die boom,
er was van die boom nagenoeg niets meer over, net over een houtversnipperaar erover heen was gegaan!
en het zou in bovenstaande filmpje ook zo kunnen zijn! en als dan ook nog het vocht in een keer verdampt, tja dan heb je een nare explosie!
Een bol bliksem is iets heel anders. Een bol bliksem is een verschijnsel wat soms wordt gezien en altijd in verband met onweer. Wat een bol bliksem precies is is nog niet bekend, maar men vermoed dat het een soort plasma bol is. Het is namelijk een lichtgevende bol die zweefd, stuiterd en soms zelfs door muren heen kan zweven. Het heeft dus niks te maken met hoe hard een donder klinkt of dat een boerderij trild.
Verder is het verdampen van het vocht wat in de boom zit zeer waarschijnlijk de reden van de explosie. Een bliksem kan namelijk tot 30.000 graden worden. Dus het vocht in de boom warmt dan wel redelijk snel op:P
Zeker in het voorjaar, is er veel vocht aanwezig in de boom: de spastroom is goed ontwikkeld.
Overigens loopt niet elke boom evenveel schade op bij een blikseminslag.
Bomen met een ruwe bast (zoals de inlandse eik in dit geval), lopen vaak meer schade op dan een boom met een gladde bast, zoals bv. een kastanje.
Het lijkt erop, dat hoe gladder de bast hoe makkelijkr de stroom langs de boom de grond in kan en niet in de boom en de sapstroom terecht komt. | Gewijzigd: 9 mei 2012, 21:09 uur, door Rob63
Een bol bliksem is iets heel anders. Een bol bliksem is een verschijnsel wat soms wordt gezien en altijd in verband met onweer. Wat een bol bliksem precies is is nog niet bekend, maar men vermoed dat het een soort plasma bol is. Het is namelijk een lichtgevende bol die zweefd, stuiterd en soms zelfs door muren heen kan zweven. Het heeft dus niks te maken met hoe hard een donder klinkt of dat een boerderij trild.
Verder is het verdampen van het vocht wat in de boom zit zeer waarschijnlijk de reden van de explosie. Een bliksem kan namelijk tot 30.000 graden worden. Dus het vocht in de boom warmt dan wel redelijk snel op:Pjuist en deze bol kwam vanuit de bliksemstraal en stuiterde op de boom af en foetsie was de boom! en de bol explodeerde als het ware!
en als men niet weet wat een bolbliksem presies is, wat was dit dan?
ik weet ook wel dat een bolbliksem waar genomen kan worden waar onweers activiteit plaats vind!
Sta alsjeblieft niet nabij een boom met onweer, mocht deze zoals je beschrijft uit elkaar spatten dan zijn de stukjes boom ook voorzien van een behoorlijk aantal voltages en kan in sommige gevallen ook dodelijk zijn.
Ik mag aannemen dat menig bewonderaar van onweer deze tip al wist, al vond ik het toch de moeite waard om te vertellen | Gewijzigd: 9 mei 2012, 22:23 uur, door Thunder84