Edit:
Volgende week lijkt er weer een onweerkans te zijn, voor de zaterdag. En op LT tovert GFS nog mooiere waardes, maar dat is nog zeer onzeker. Eerst maar eens afwachten wat mogelijk volgende week ons gaat brengen.
| Gewijzigd: 11 mei 2012, 15:17 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Kans voor eind mei zien er wel weer leuk uit, even in de gaten houden
Edit:
Ik weet niet waarom buienradar niets ziet, maar in de wolk die nu boven langs komt drijven heb ik toch al wat flitsen kunnen ontdekken. Donders hoor ik echter niet.. Wel leuk, stil schouwspel zonder regen of iets. | Gewijzigd: 11 mei 2012, 21:07 uur, door Aiwendil
Edit:
Ik weet niet waarom buienradar niets ziet, maar in de wolk die nu boven langs komt drijven heb ik toch al wat flitsen kunnen ontdekken. Donders hoor ik echter niet.. Wel leuk, stil schouwspel zonder regen of iets.
echt? vandaar dus die donkere lucht die ik zag richting het centrum.. maar verder geen flits ofzo gezien en ook niks gehoord
Edit:
Ik weet niet waarom buienradar niets ziet, maar in de wolk die nu boven langs komt drijven heb ik toch al wat flitsen kunnen ontdekken. Donders hoor ik echter niet.. Wel leuk, stil schouwspel zonder regen of iets.
hier ook donkere wolken, zelfs 1 dat op een grote padenstoel lijkt. is niets te zien op buienradar dus zal wel niks zijn
Hier ook nog geen onweer gehad wat onweer genoemd mag worden...
Die rooie pluk in Frankrijk is alweer weg, paar weken terug zagen we ook opeens zo'n rooie pluk op de GFS kaarten staan... die verdween ook als nseeuw voor de zon.
Maar onweer of niet, van mij mag het nu even droog blijven , ook al betekent dat tijdelijk geen onweer
| Gewijzigd: 12 mei 2012, 11:33 uur, door jcroon
Hier ook nog geen onweer gehad wat onweer genoemd mag worden...
Volgens mij hebben we een paar weken terug ook zo'n kaartje me zo'n hoge cape uitschieter gezien, die verdween ook weer vrij snel...
Vorig jaar 28 juni was 2 weken van te voren ook al zulke hoge waardes voorspeld, en het kwam uit. Dus alles is mogelijk, gewoon afwachten wat het gaat worden. Momenteel zijn dit de interessantste kaarten van GFS, we zullen zien wat er van uitkomt!
Btw nieuwe run komt dadelijk binnen, eens zien of het er nog steeds op staat en misschien wel verbeterd is.
| Gewijzigd: 12 mei 2012, 11:35 uur, door MarkB
In ieder geval heeft het hele land kans.
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Heb je de kaarten voor de 14e wel gezien? Misschien een klapje onweer, meer zal het niet zijn. Temperatuur is dan ook veelste laag. 12/13 graden volgens GFS. We kunnen beter 20-25 mei in de gaten houden ook al is dat nog ver weg. Dan worden er tenminste goede temperaturen berekend, ruim 20 graden. Met daarbij horende waardes LI -3/-4 en een CAPE rond de 1000. | Gewijzigd: 12 mei 2012, 23:59 uur, door Sanwa
Heb je de kaarten voor de 14e wel gezien? Misschien een klapje onweer, meer zal het niet zijn. Temperatuur is dan ook veelste laag. 12/13 graden volgens GFS. We kunnen beter 20-25 mei in de gaten houden ook al is dat nog ver weg. Dan worden er tenminste goede temperaturen berekend, ruim 20 graden. Met daarbij horende waardes LI -3/-4 en een CAPE rond de 1000.
Hoezo is de temp dan te laag?
in de winter is er ook onweer bovendien gaat het ook om dauwtemp meer vocht is meer leven maar hoe zit het op de 20ste met de cab?
LI en cape is wel goed maar de rest?
Heb je de kaarten voor de 14e wel gezien? Misschien een klapje onweer, meer zal het niet zijn. Temperatuur is dan ook veelste laag. 12/13 graden volgens GFS. We kunnen beter 20-25 mei in de gaten houden ook al is dat nog ver weg. Dan worden er tenminste goede temperaturen berekend, ruim 20 graden. Met daarbij horende waardes LI -3/-4 en een CAPE rond de 1000.
in de winter is er ook onweer bovendien gaat het ook om dauwtemp meer vocht is meer leven maar hoe zit het op de 20ste met de cab?
Sorry voor mijn taalgebruik.
Klopt, in de winter is onweer mogelijk maar het zal nooit zwaar onweer zijn zoals hij zegt. Het dauwpunt is 8/9 graden, voor zwaar onweer heb je wel zo'n 20 graden nodig. De temp is te laag omdat je bij zware onweersbuien grote temp verschillen moet hebben. Anders kunnen de toppen van de bui niet na +10 km hoogte. Meestal waar de temp het hoogst is is de CAPE en LIfted ook het hoogst.
Sorry voor mijn taalgebruik.
Klopt, in de winter is onweer mogelijk maar het zal nooit zwaar onweer zijn zoals hij zegt. Het dauwpunt is 8/9 graden, voor zwaar onweer heb je wel zo'n 20 graden nodig. De temp is te laag omdat je bij zware onweersbuien grote temp verschillen moet hebben. Anders kunnen de toppen van de bui niet na +10 km hoogte. Meestal waar de temp het hoogst is is de CAPE en LIfted ook het hoogst.
ben benieuwd dit weekend hoop dat er weer onweer komt dus laten we er de moed in houden.
Ja inderdaad, het is nu wel even genoeg geweest met dat onbestendige en vrij frisse weertype. Hopelijk wordt het binnenkort een tijdlang stabiel met hoge(re) temperaturen, maar dat lijkt er nog niet in te zitten helaas. | Gewijzigd: 13 mei 2012, 15:34 uur, door Diem