is het duidelijk te zien dat het kwa onweer instort regen en wind hoor je me niet over (al een paar keer verzopen vandaag )
Het is meer de negativiteit waar ik me aan stoor. Hoe je het nu brengt (met onderbouwing) is alweer heel anders dan je vorige (nogal loze) opmerking.
Let maar op.
Je zou zeggen dat jij je portie vorige week al gehad hebt!
Wij kregen nog een staart mee (er zat een 'haak' in die zone, die hier overheen trok, en sowieso zaten we er dicht genoeg op)
Ik ben benieuwd, ik vind het sowieso altijd leuk om op dit soort dagen dit onweerskansen topic te volgen, en steek er meteorologisch ook wat van op erbij. Keep it up!
is het duidelijk te zien dat het kwa onweer instort regen en wind hoor je me niet over (al een paar keer verzopen vandaag )
Dus?
Kijk je voor het eerst mee ofzo? Later in de middag en begin avond kans op.....Dat betekend dat we nog even geduld moeten hebben,die sommige blijkbaar niet hebben. Algemeen bekend dat het pas in de na middag allemaal ontstaat. Niet alleen hier maar denk bijna wel overal in de wereld.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Let maar op.
Je zou zeggen dat jij je portie vorige week al gehad hebt!
Wij kregen nog een staart mee (er zat een 'haak' in die zone, die hier overheen trok, en sowieso zaten we er dicht genoeg op)
Ik ben benieuwd, ik vind het sowieso altijd leuk om op dit soort dagen dit onweerskansen topic te volgen, en steek er meteorologisch ook wat van op erbij. Keep it up!
Ik treur niet mocht het hier niks worden. Volgende keer beter,en inderdaad heb al heel wat moois gehad vorige week.
Maar zodra er goede tekenen zijn vandaag zit ik in de auto. Wacht nog een uurtje voor ik naareen vaste plek gaat rijden
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Ach joh, wees blij dat je in het oosten woont. Daar heb je tenminste meer kanzen dan hier bij mij aan dat meer
Hier nog steeds een zonnetje! Wie weet zorgt deze zon nog voor een leuke verrassing, aangezien het hier bewolkt zou blijven. Warm maar op zunneke.
Onweersdagen 2014: 15
Onweersdagen 2015: 4 (Geen één keer goed onweer helaas)
Onweersdagen 2016: 9 (6x matig, 3x zwaar)
Onweersdagen 2017: 4 (3x licht, 1x matig)
Onweersdagen 2018: 2
Rolwolken/shelfclouds: 3
23-07-2013: dag om nooit meer te vergeten
23-06-2016: Blikseminslag om nooit te vergeten
hey man,
al terug in middelburg of nog in terneuzen.
Hier Goes, 21,4 graden.
82% vochtigheid
wind: 1bft
luchtdruk: 1012,5 HPA
ziet er best goed uit
maar goed, ik denk dat optimist en pessimist het wel met elkaar eens kunnen zijn dat die bui die n vanuit het zuid westen aan komt zetten misschien wel vele regen zal brengen (marga postte wat zwembad-achtige kaartjes) maar echt spektakel qua klap zit daar denk ik niet in, dat zou nog moeten ontstaan
Temperatuur hier nu al een tijdje stabiel, opvallend is dat als ik meteogegevens van bv Gilze en Woensdrecht kijk, de luchtvochtigheid flink daalt.
Maak je niet zo'n zorgen we zullen alles wel zien, ondertussen doe je ding en kijk af en toe op O-O, of praat lekker mee.
Uitermate kopbrekende situatie vandaag. Voor één keer is er aan windshear geen gebrek, en zelfs is er wat windruiming in de PBL waardoor de SRH waarden oplevert tot >200 m²/s². De vraag die moet gesteld worden is in welke mate convectie zal worden getriggerd. Want op dat gebied zijn er toch enkele problemen. Feit is dat de aangevoerde lucht onstabiel is en deze namiddag trekt nog een gebied met nog hogere TE850 waarden door (WCB). Vlakbij en oost van het golvende koufront zien de de latente onstabiliteit oplopen tot 500-1000 J/kg, in het oosten mogelijks hogere waarden, zeker bij zon (en die is in de zuidoostelijke helft van BE zeker mogelijk met zelfs kans op brede opklaringen daar). Echter, een Showalter van 2-3 is echt wel problematisch. Vaak geeft deze SI een betere indicatie voor onweerkansen dan de meer gekende LI. Reden van deze hoge SI waarde is de warme bovenlucht. De T500 is slechts -14° wat warm is, we zien op dat niveau dan ook een lichte anticyclonale kromming, ttz. een zwakke wig is over ons aanwezig ipv een gewenste trog.
Probleem lijkt me ook de positie van de jetstreak, nl. rechter uitgang en dus onderdrukking van de onweerkans tgv convergentie op hoog niveau (en dus daalbewegingen ipv stijgbewegingen en stabiliserende werking). Verder is de LCL niet ideaal (niveau rond 500-800m) en valt me de KO index tegen (amper -6°).
Verder problematisch is dat diverse meso-modellen weigeren om duidelijke sterke convectie te triggeren oost van het front, dit is meestal geen goed teken en ze 'zien' dus eveneens te veel tegenwerking.
Daarom hou ik eerder rekening met een MDT RISK over de meeste regio's. ALS er convectie getriggerd wordt, gebeurt dat wel in een 'agressief' milieu en kunnen de cellen zeer snel dynamisch gevaarlijk worden. Gedacht moet worden aan supercells (voldoende hoge SRH en verticale windruiming in de onderste niveaus, evenwel niet overdreven maar vooral aan bow echo's/squall line. Daarop kunnen zware windstoten voorkomen hoger dan 100 km/h (Ivens gaat vlakbij het front naar 120 km/h, puur indicatief wel). Kans op hagel bij de cellen is uiteraard aanwezig (2-4cm) doch de niet overdreven vertical lapse rate temperen de kansen op al te overdreven hagelbollen. De diverse modellen blijven hoge severe weather indexen toveren met toch ook hoge EHI waarden die we niet zomaar kunnen negeren (waarden boven 2 zie je niet in elke case!). Door de snelle beweging van de potentiële cellen zal het met de wateroverlast meevallen maar de PW is wel hoog (ca 38mm) dus het kan lokaal wel wateroverlast geven. Aandachtsgebied is de zone vlak oost bij het front (bijna embedded) en een gebied bezuiden Samber en Maas.
Voor de chasers wordt het lastig, enerzijds is het lastig een locatie uit te kiezen (oost van het front, dat wel) maar de bovenstroming is krachtig en zorgt voor snel bewegende cellen, nauwelijks/niet bij te houden lijkt me. Ook veel wolken, dus minder fotogeniek. Betere visuele condities bezuiden Samber/Maas maar ook daar lastig in te schatten wat er gaat gebeuren. De LCL zijn daar relatief hoog en de modellen triggeren daar nauwelijks buien. Maar als er daar cellen ontstaan, mogelijks fotogeniek van het supercell type. Daar mooie SRH waarden, gunstig voor supercells.
Voor vrijdag is er nog kans op fel onweer in het zuiden van BE en LUX, net voor het KF, met daar nog kans op een dynamische bui.
Hieronder enkele GFS kaartjes voor bovengenoemd indexen...
© karim hamid - 2012
Bron: http://severeweatheroutlook.blogspot.com/
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7