Ben ook benieuwd. Ik kijk het morgenvroeg even aan en maak dan een chase-rij-plan. Als de parameters voor Duitsland beter zijn dan ga ik vanaf het middag uur die kant op. Ik moet het ff afwachten. Morgen weten we meer en laten we duimen dat we mooie platen kunnen schieten
Mijn chase gebied: Arnhem-midden Limburg en van Den Bosch tot Kleve/Emmerich/Goch en verder Duitsland in.
Een goede nachtrust na alle onrust is wel zo fijn
Al is het niet wat jullie hopen te horen, ik verwacht geen herhaling van vorig jaar (zelfs de echte onweersliefhebber vond die niet grappig )
Het probleem is dat als het KNMI wat zegt, iedereen dat als hard uitgangspunt neemt terwijl het waarcshijnljker niet exacter is dan estofex met een kans op zwaar weer
van level 1: 5%, level 2: 15% en levell 3: 15% kans o zeer zwaar weer.
En de onweerkansen zijn spreken ook van de kans op onweer ergens binnen de 40 kilometer van een bepaald punt.
Neme we
Om met het vertrouwde "hier en daar een bui"te spreken, de kans dat het :"daar"is is vele malen groter dan dat het "hier" is.
Maar als nu.nl verkondgt dat er zwaar noodweer op komst is op basis van stukjes uitlateingen van meteorologen, dan ga je inderdaad deken dat het morge een prachtige zonnige dag wordt die met terrasweer eindigt.
| Gewijzigd: 9 mei 2012, 23:32 uur, door jcroon
Nou, komt dat even mooi uit...
Nou, komt dat even mooi uit...Ik denk dat je naar Belgie moet....
Run van 12 uur en de run van 18 uur.
Hoezo dat?
Onderin het kaart 1 kunnen we de datum en de tijd, op dit tijdstip word deze weerkaart verwacht. Er staat 12 UTC wat gewoon 13:00 uur smiddags betekent.
Als je kijkt zie je een dikke rode lijn over Nederland lopen, deze lijn kunnen we verklaren in kaart 2. We zien dat dit een convergentielijn is. Op de rode lijn onstaat een opwaartse luchtbeweging. Dit is goed voor onweersbuien.
Dus in het noorden kan ook onweer voorkomen?
Op bepaalde plekken wel, dit komt door de energie. (hoeveel koude en warme lucht met elkaar botsen) Hoeveel vocht en de temperatuursverschil tussen de warme en koude lucht.
Dit vatten we samen als (j/kg) wat we in Kaart 3 kunnen zien. Heel simpel blauw is geen energie voor onweer en paars heel erg veel energie. Je ziet dat heel Nederland een kleur heeft en dus over geheel Nederland kans op onweer is.
Ja leuk, maar klopt dit? We gaan het natrekken. Kijk maar naar Kaart 4.
Voor de bevestiging Kaart 5 die laat zien dat vooral het oosten moet oppassen.
Kaart 1
Kaart 2
Kaart 3
Kaart 4
Kaart 5
Bronnen: De websites die ik heb gebruikt.
http://www.knmi.nl/waarschuwingen_en_verwachtingen/weerkaarten.php
http://www.wetterzentrale.de/topkarten/fsgfsmeur.html
http://www.weerdirect.nl/nlnlvorf.htm
http://www.estofex.org/
Ik dacht is misschien wel leuk voor mensen die het proberen te snappen. Ik zou zeggen gebruik de Bronnen. | Gewijzigd: 10 mei 2012, 00:44 uur, door michaelvr
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
Hoezo dat?
12Z betekend toch 2 uur 's middags.
Nou we kunnen niets anders doen dan afwachten, en mensen die nu al zeggen dat het zo en zo gaat gebeuren. We weten het nu eenmaal niet, zo is de natuur nou eenmaal. Kansen zijn er nu eenmaal om te bekijken in welk gebied er iets gaat vallen. Maar specifiek zit je toch altijd wel mis. Dus misschien krijgen wij in limburg wel niets en gaat alles boven twente, of is zelfs groningen er beter af. Dat kunnen we nu nog allemaal niet zeggen.
De Z komt van "Zulu time" wat de aanduiding voor UTC is in oa het Amerikaanse leger. Wij leven hier zelf in UTC+1 (in de wintertijd), dus 15Z betekent 16:00 lokale tijd (CET).
Onweer dagen: 20 juni
Arcus/rolwolkdagen: 12 April - 8 Mei
Hagel dagen: 12 April
Funnel clouds/windhoosdagen: 0
De Z komt van "Zulu time" wat de aanduiding voor UTC is in oa het Amerikaanse leger. Wij leven hier zelf in UTC+1 (in de wintertijd), dus 15Z betekent 16:00 lokale tijd (CET).
Eh, niet helemaal. Momenteel zitten we in UTC+2. (UTC doet niet aan zomertijd) dus 12Z is zoals hierboven gezegt inderdaad 1400 uur lokaal. | Gewijzigd: 10 mei 2012, 01:24 uur, door Amarpilot
Vestig mijn hoop er niet op want dan kan t alleen maar mee vallen
Sowieso goede hoop dat het ergens in NL flink gaat knallen en verheug me op de fotos en filmpjes.
Dat is ook super om naar te mogen kijken
Zodra ik wakker word alles maar weer volgen en nowcasten..
Heb er in ieder geval al flinke voor pret van en alleen die spanning is al leuk
Enjoy allemaal .. en we zullen dit seizoen vast allemaal wel weer wat leuks mee pikken als het vandaag niks word
Neerslag HIRLAM 14 uur tot middernacht:
Cape en LI:
STP:
SRH(0-3km):
©onweer-online
heelaas is er nog geen estofex update, dus dat laten we maar nog als een verassing