Rond 03.00 's nachts werd ik wakker gebeld door een weeramateur, met de boodschap dat er continu weerlicht zichtbaar was richting het zuiden. Na een snelle blik naar buiten zag ik de eerste CG's op afstand.
Als hobbyist kon ik het niet laten, en ben ik met mijn brakke ochtendkop mijn statief en camera gaan opstellen.
Duidelijk was al snel dat de basis van deze buien erg hoog lag. Dit gezien de ontladingen erg goed zichtbaar waren op grote afstand.
De eerste foto's druppelen binnen.
Al snel gevolgd door de volgende.
De kleuren van de ontladingen waren ook erg afwisselend.
...
De ontladingen bestonden voor merendeel uit CG's. Iets wat waarschijnlijk met de setting voor morgen ook het geval zal zijn.
Ook de basis werd fraai opgelicht door de ontladingen.
Bijzonder mooie structuren zichtbaar ten tijden van de ontladingen.
Een fraaie CG.
15 KM voor de eerste buiencluster uit ontstond in een korte tijd een nieuwe buienlijn. Deze trok in de lengterichting op 3 KM afstand langs mijn locatie. Perfect dus voor bliksemfotografie.
De eerste ontladingen waren al snel een feit.
Een CC ontlading.
Ook de nieuwe lijn produceerde het nodige CG geweld.
Maar ook is er ruimte voor een CC(gekoppeld aan een CG welke buiten beeld valt)
Setje van 2.
Een CC met crawler
En als laatste deze prachtige CG.
Op naar de volgende potentieel interessante setting! | Gewijzigd: 1 mei 2012, 21:08 uur, door Debbieke
Zoals je ziet heb ik je foto's zichtbaar gemaakt. Met het nieuwe forum heb je geen IMG-tags meer nodig. Je klikt gewoon op het afbeeldingsicoontje (icoontje net voor de smiley). Klik op foto toevoegen, dan de 2de optie, toevoegen vanaf een andere website. Daarna plak je de URL van je foto en klaar Als je het goed hebt gedaan zie je meteen je foto verschijnen tijdens het maken van je bericht.
Onweersdagen: 0
ff nog een vraagje: hoe komt het dat er er nu veel meer CG's te zien zijn?? | Gewijzigd: 2 mei 2012, 10:08 uur, door onweerwoudenberg
!! Wil deze schitterende plaatjes als achtergrond om mijn desktop, en snel graag !!
Wauw, prachtig. En inderdaad geweldig om gewoon als achtergrond te hebben of uit te printen en als muurdecoratie te hebben. Waanzinnig vastgelegd
Onweersdagen: 7 april; 23 april; 25 april;
Bedankt iedereen!
Ik krijg deze vraag best vaak. Maar dat maakt niks uit!
Ik Probeer met autofocus een lichtbron in de verte te focussen( bijvoorbeeld een lantarenpaal op +- 500 meter afstand) Als de focus goed is ga ik over op manual focus en blijf ik verder van het objectief af. Wil het niet met autofocus lukken dan probeer ik het zelf met manual focus. Dit kan lastig zijn als er weinig lichtbronnen in de omgeving zijn.
qua diafragma: Daarmee werk ik in de meeste gevallen op gevoel. Voor crawlers,CC's gebruik ik meestal een diafragma tussen de F 4.5/ F7
Voor CG's met normale stroomsterkte tussen de 2/10 km zit ik meestal op F6/F10. Gaat het hier om een bui met CG's welke een hoog amperage hebben dan kun je al snel gaan richting de F12.( Dit hangt er ook van af hoe dichtbij de ontladingen zijn) Ik werk dus puur op gevoel.
Wat betreft sluitertijd deze hou ik meestal redelijk lang aangezien ik niet wil dat de voorgrond onderbelicht raakt. Een groot nadeel is wel dat je hier in de omgeving veel lichtvervuiling hebt waardoor de wolken bruin/geel oplichten. 25 seconden sluitertijd is voor mij dus ook echt het maximale wat ik gebruik.
Deze zelfde lichtvervuiling kan aan de andere kant ook weer handig zijn om structuren vast te leggen als en een gebrek aan daglicht is.