Hier in Ehv inderdaad hetzelfde. Erg vochtig en heiig, daarnaast ook benauwd en drukkend. Ben erg benieuwd of de omgeving hier iets te zien krijgt vanavond!
Dat gevoel kan wel eens verkeerd zijn!
vertel mij alsjeblieft waarom?
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Wil jij dat dat die bui zo gaat?
Denk dat de bui eerder een meer rechtere lijn volgt dan plots de afslag nemen naar Zwolle richting.
Nee...niet willen...maar meerdere loops vooruit voorspeld dit zo.. ik denk de kern wel maar het gebied blijft maar groeien gezien de wolkenradars.....als er maar genoeg energie overblijft....
Ik hier, regio Boxmeer/Venray, maar ik wil wel richting Nijmegen/Arnhem/Emmerich
Mijn chase gebied: Arnhem-midden Limburg en van Den Bosch tot Kleve/Emmerich/Goch en verder Duitsland in.
Wil jij dat dat die bui zo gaat?
Denk dat de bui eerder een meer rechtere lijn volgt dan plots de afslag nemen naar Zwolle richting.
Nee...niet willen...maar meerdere loops vooruit voorspeld dit zo.. ik denk de kern wel maar het gebied blijft maar groeien gezien de wolkenradars.....als er maar genoeg energie overblijft....
Idd die energie is belangrijk. Al word de kans steeds kleiner......Zoals het er nu uit ziet gaat ie goed. Mag nog wel wat verder uit groeien,overigens staat er in een ander topic beichten over de zware hagel die in Duitsland gevallen is.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Ik hier, regio Boxmeer/Venray, maar ik wil wel richting Nijmegen/Arnhem/Emmerich
hmja, is me denk ik toch iets te ver voor vanavond, hoewel je daar wel goed zit denk ik!
Redelijk recht er op als je het mij vraagt. (Inderdaad lange link. Gewoon ff klikken en dat op de play-knop duwen )
Dan gaat die Duitse bui dadelijkdus pal naar het noorden...
overigens hier een redelijk lichte lucht en toch twee vage klappen gehoord, zal eens kijken of er ergens donkere wolken te zien zijn, dan ga ik eten en dan zien we straks wel weer... Geen paniek voor het te laat is.
| Gewijzigd: 2 mei 2012, 18:44 uur, door jcroon
hmja, is me denk ik toch iets te ver voor vanavond, hoewel je daar wel goed zit denk ik!
Ik stap zo in de auto, en dan zien we wel.
Mijn chase gebied: Arnhem-midden Limburg en van Den Bosch tot Kleve/Emmerich/Goch en verder Duitsland in.
Licht en lullig onweer : 2
Behoorlijk onweer: 1
Zwaar onweer: 1
Ten zesde zou een supercell veel grotere hagel produceren. De hagel die je op de plaatjes ziet is ongeveer 1 cm groot. Ik heb een formule bedacht waarmee je de maximale hagelgrootte bij onweersbuien kunt schatten. Ik zal het later nog wel eens toelichten en het is geen perfecte formule maar hij lijkt tot nu toe te voldoen. Kort gezegd moet je bij supercells de CAPE delen door 144 en dan de hoogte van het freezing level in km aftrekken van het quotient. Bij normale onweersbuien moet je de CAPE delen door 370 en dan de hoogte van het freezing level in km aftrekken van het quotient. De CAPE was ongeveer 1500 J/kg en het freezing level 3km. Bij normale onweersbuien kom ik dan op een hagelgrootte van 1cm en bij supercells 7cm. Ik weet niet of er nog grotere hagel is gerapportered maar goed.
Zo ziet een supercell op de radar eruit (en er zijn nog 10 andere buien te zien waarvan ik zeker weet dat ze supercell zijn, 3 left movers en 7 right movers), radarbeeld 22 juni 2008 14:50:
De twee onweersbuien die we vandaag en gisteren gekregen hebben zijn volgens mij zwakke mesoscale convective systems die veranderden in mesoscale convective vortices. Je ziet de bui nu nog mooi ronddraaien en er is een oog te zien. Ik dacht ergens gelezen te hebben dat deze buien (MCV's) als basis voor orkanen kunnen dienen. Dus als de Noordzee nu 20 graden warmer was...
Ik was de hele dag lekker in de tuin aan het werken. Het was bewolkt en niet echt warm maar het voelde vochtig aan. Uiteindelijk ging het wat regenen en ik hoorde heel zwak een constant gerommel. Ik dacht eigenlijk dat het vliegtuigen waren. Later werden de klappen wat harder en zag ik een donkere lucht aankomen in het oosten (typisch voor MCS's). Jammer genoeg was de meeste activiteit eruit. | Gewijzigd: 2 mei 2012, 18:56 uur, door Robert96
edit, westgrens van het rode/paarse styuk op de Duitse NWC ljkt zich terug te verplaatsen naar het oosten
nu ook oranje bij Baarle Nassau in Nederland | Gewijzigd: 2 mei 2012, 19:00 uur, door jcroon