ik vrees er ook voor, die bui boven limburg is ondertussen al terug afgezakt, de hoogte van de wolken zijn nu nog maar slechts 7a8 kilomter, dus heel mischien is het onweer er al uit, tenminste dat denk ik
in de winter 5km in de zomer 9/10km oke, bedankt
dat maakt niet uit, het zit zo je hebt 2 dingen nodig updraft (warme lucht dat stijgt) en je heb heel koude lucht nodig dat is dan je downdraft. dit vind plaats in de cel(ofwel onweersbui) door die vrijfing ontstaat onweer (de neerslag zorg voor de downdraft. dus laten we zeggen hoe zwaarder het regent/hagelt des te meer ontladingen er plaats zullen vinden maar om veel neerslag te genereren hangt weer af van de wolken hoogte, dus wolkenhoogte/updraft/downdraft/neerslag maakt deel uit hoe zwaar de onweer zal zijn.
het komt niet supervaak voor maar zelfs kleine wolken kunnen voor onweer zorgen | Gewijzigd: 2 mei 2012, 16:13 uur, door NitroGenetics
Ik zou het inderdaad niet gaan vertrouwen op buienradar.nl, die zitten er vaak 10 km naast. Ik kijk wat de wolken doen en de stromingsrichting.
Het lijkt erop, tenminste wat ik zie, dat de buien richting het zuiden en midden van het land komen.
We zien wel wat er gebeurt.Buienradar heeft inderdaad vrij vaak een afwijking en de toekomst kan ie al helemaal niet voorspellen met een nauwkeurige betrouwbaarheid, al denk ik dat de beweging van oost naar west wel redelijk accuraat is,
als ik uitga van de bewegingen tot nu toe (maar da's erg lastig op deze lange termijn vooruit) dan vermoed ik dat we in Brabant misschien een plukkie begin meemaken op de grens en dat we de rest langszij zien trekken. Dat heeft als nadeel dat we er niet d ehele tijd middenn zitten maar als we een plekkie vinden met uitzicht op het Noorden een hele lange tijd heel veel spektakel kunnen zien. Maar alles kan veranderen met veranderende stroming en groei of inzakken van de buien.
het lijkt een beetje om een punt in Noord-oost Frankrijk te draaien
dat maakt niet uit, het zit zo je hebt 2 dingen nodig updraft (warme lucht dat stijgt) en je heb heel koude lucht nodig dat is dan je downdraft. dit vind plaats in de cel(ofwel onweersbui) door die vrijfing ontstaat onweer (de neerslag zorg voor de downdraft. dus laten we zeggen hoe zwaarder het regent/hagelt des te meer ontladingen er plaats zullen vinden maar om veel neerslag te genereren hangt weer af van de wolken hoogte, dus wolkenhoogte/updraft/downdraft/neerslag maakt deel uit hoe zwaar de onweer zal zijn.
het komt niet supervaak voor maar zelfs kleine wolken kunnen voor onweer zorgen
Bedankt, en inderdaad heb al eens gezien dat kleine wolken voor onweer kunnen zorgen, wel heel apart : )