Weer.nl (voor de Bilt)
Weeronline.nl (voor de Bilt)
Weerplaza.nl (voor de Bilt)
Meteoblue.com (voor de Bilt)
Ik hoop dat jullie hier iets aan hebben!
(Vrijdag echt een nihil kansje op > 30,0 graden zie ik.. maar zal wel weer niks worden. Hoop dat de kaarten er beter uit gaan zien!
Veel beter. het hoeft geen 30 graden te worden (mar wel elkker) maar laat dit weer toch maar even doorzetten. Ik heb wel het idee dat de onzekerheid van de pluim voor volgend weekend wat meer naar boven is uitgebreid.
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
warme perioden van 3, 4 soms 5 weken hebben we regelmatig hoor.
Vooral GFS ziet er iets beter uit voor twee weken vooruit en in de pluim van het ECWMF zit nog een hele grote onzekerheid!
Wel wordt 29 mei tot 4 juni waarschijnlijk koel en nat.
Vooral GFS ziet er iets beter uit voor twee weken vooruit en in de pluim van het ECWMF zit nog een hele grote onzekerheid!
Wel wordt 29 mei tot 4 juni waarschijnlijk koel en nat. Lange termijn is er niet minder om geworden. Middentermijn wel an de koele kant maarrr....
Wat hadden we gisteren voor weer? En wat hadden we de week ervoor in de verwachtingen staan? (Ik heb het in d =e gaten gehouden vanwege mijn werk, dat was voor de verandering eens nuttige kennis)
18 tot 20 graden 22 in het zuidoosten en een kansje op regen
En voor vandaag zie ik opeens 22-27 graden op de kaarten staan, dat stond er een dag of drie-vier geleden ook niet..
Praatje van het KNMI:
Synoptische ontwikkeling
De omega blokkade handhaaft zich tot en met de Pinksterdagen maar is tanende. Het bovenlucht hoog trekt zich terug richting Groenland en ons weer komt onder invloed van een noordelijke stroming vanuit de cyclonaliteit die ontstaat boven Scandinavië en Oost Europa. Boven Ierland vestigt zich deze week een nieuw hogedrukgebied, dat nauwelijks invloed kan doen gelden tot over ons land.
Modelbeoordeling en onzekerheden
Een in vergelijking met de voorgaande runs zeer consistente run. Ook in de voorgaande runs zat het verval van de nu nog heersende Pinksterblokkade eenduidig qua timing. Het lagedrukgebied boven Scandinavië breidt zich in deze run, gedurende de EPS periode van de verwachtingstermijn (dag 7 t/m 10), als complex laag uit tot over onze directe omgeving plus centraal Europa en de UK. De exacte positie van de diverse grondlaagjes is dan zeer bepalend voor de aanvoerrichting, aan- of aflandig en dus voor de temperatuur. Dat laatste is goed te zien in de temperatuurpluim die dan weer erg breed wordt, de oper en control zitten dan weer erg onderin die spreiding en zijn "koud".
Samenvatting meerdaagse-periode:
Toenemend wisselvallig en beduidend kouder. De middagtemperatuur zakt geleidelijk verder, mogelijk zelfs tot iets beneden de 15 graden.
Samenvatting EPS-periode:
Waarschijnlijk houdt het wisselvallige weer aan, de temperatuur gaat omhoog naar meer normale waarden voor deze tijd van het jaar.
Ook het GFS ziet er goed uit voor lange termijn!
Het kan nog veranderen, maar het is iets!