jij zou toch haast moeten weten dat je er met alleen cape in het zuiden nog niet bent:P
Dat is waar. Maar het is wel de eerste indicator op een onstabiele atmosfeer.
Edit:
Kansje voor zaterdag, en een hele mooie kans voor zondag:
| Gewijzigd: 23 april 2012, 18:35 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
ja oke ik vind niet hoe je foto' moet oploaden..
Plaatje rechts naast Youtube klikken en dan je keuze maken hoe je je foto wilt uploaden. | Gewijzigd: 23 april 2012, 18:41 uur, door MarkB
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Een diepe Kanaaldepressie (kerndruk 984 hPa) heeft gisteren nogal wat wind veroorzaakt aan de Franse kust. In het departement Landes registreerde Capbreton een ‘schuiver’ van 117 km/uur; Belle-ile-en-Mer in Bretagne kwam uit op 126 km/uur. Verder weer veel regen bij de Fransen: Le Lioran, Cantal, ving maandag 43 en Saint-Leger-la-Montagne, Haute-Vienne, 47 mm op. In het zuiden van Zwitserland viel in Lugano 55 en in Stabio 61 mm.
Zomerse maxima werden geregistreerd in zuiden en zuidoosten van Spanje. In de provincie Málaga kwam Rincon de la Victoria uit op 28,6º. Verder op de Balkan in Rousse, Bulgarije 27,3 en in Zuid-Rusland in Orenburg 27,6º.
Komend weekeinde voltrekt zich boven het Europese vasteland een thermische explosie. Op het 850 hPa-vlak (ongeveer 1500 meter hoogte) warmt de atmosfeer op naar circa 15 graden. Uitgaande van gunstige atmosferische condities (weinig bewolking, relatief droge lucht) betekent dat op leefniveau zomerse maxima ofwel in delen van Duitsland, Zwitserland en Oostenrijk zijn maxima tot 25-30 graden mogelijk.
De grote vraag is pikken wij daar ook een graantje van mee? Ik denk het wel. De opeenvolgende runs van het ECMWF (Europees weermodel) in ogenschouw nemende, lijken mij maxima tot omstreeks 20 graden zeer wel mogelijk. Vooral de operationele oplossing is een ‘warm voorstander’ van hoge temperaturen. Wel blijft de atmosfeer onder invloed van een zich vanuit Zuidwest-Europa naar het noordoosten uitbreidend lagedrukgebied kwetsbaar voor buien. Zoals het zich laat aanzien zijn de buienkansen op zondag groter dan zaterdag. De weersontwikkelingen voor Koninginnedag zijn nog onzeker. Begin mei neemt de invloed van (Scandinavische) hogedruk toe maar dat geschreven hebbende, stel ik mij meteen ook gereserveerd. De voorspelbaarheid van de atmosfeer op de lange termijn is momenteel klein.
Op de foto: Paul Boogaard maakte rond 13:15 uur bij Gouda deze foto van een mini hoosje.
© Jan Visser
voor mij zeker
want ik ging misschien op chase maar nu is het te ver weg | Gewijzigd: 24 april 2012, 20:04 uur, door Debbieke
maar het duurt nog wel een paar dagen dus er zal nog wel het een en ander veranderen.
de wind maakt een hoek van 90 graden dus dat zit goed. straalstroom net 100 km/h in het westen
| Gewijzigd: 24 april 2012, 20:18 uur, door Robert96