URGENT - IMMEDIATE BROADCAST REQUESTED
TORNADO WATCH NUMBER 165
NWS STORM PREDICTION CENTER NORMAN OK
1045 AM CDT SAT APR 14 2012
THE NWS STORM PREDICTION CENTER HAS ISSUED A
TORNADO WATCH FOR PORTIONS OF
CENTRAL KANSAS
NORTHWEST OKLAHOMA
EFFECTIVE THIS SATURDAY MORNING AND EVENING FROM 1045 AM UNTIL
600 PM CDT.
...THIS IS A PARTICULARLY DANGEROUS SITUATION...
DESTRUCTIVE TORNADOES...LARGE HAIL TO 4 INCHES IN DIAMETER...
THUNDERSTORM WIND GUSTS TO 80 MPH...AND DANGEROUS LIGHTNING ARE
POSSIBLE IN THESE AREAS.
Het Amerikaanse Storm Prediction Center heeft een waarschuwing uit laten gaan voor 'extreem, levensbedreigend weer'. Het stormcentrum meldt dat het midden van de VS rekening moet houden met tornado's. De stormen gaan gepaard met enorme windvlagen en mogelijk zeer grote hagelstenen. Het extreme weer zal naar verwachting veel schade aanrichten.
Het waarschuwingsgebied strekt zich uit van Del Rio in het zuiden van Texas tot Minneapolis, Minnesota, in het noorden. Een gebied van ongeveer 2000 kilometer lengte.
Vanaf de Golf van Mexico trekt warme, vochtige, lucht het land in. Daardoor warmt het gebied op en wordt, in de loop van de dag, de kans op tornado's groter. Metname Oklahoma en Kansas lopen dan risico.
24 uur
Het tornado-alarm komt 24 uur voor de storm losbarst. Volgens directeur Russ Schneider is het pas de tweede keer dat het centrum zo ver van tevoren een waarschuwing afgeeft. De laatste keer dat het gebeurde, was in 2006.
Veel Amerikanen zijn echter gewend aan de stormwaarschuwingen en negeren ze. De National Weather Service gebruikt daarom krachtiger bewoordingen, als 'extreem', 'fataal' en 'catastrofaal', in de hoop dat burgers binnen blijven.
In april van 2006 trokken zo'n 100 tornado's over het zuidoosten van de Verenigde Staten. Daarbij kwamen tientallen mensen om en werden, alleen al in de staat Tennessee, ruim 1000 woningen verwoest.
Bron: AD | Gewijzigd: 22 februari 2017, 09:53 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
http://www.tornadovideos.net/full-screen-chaser-video.php | Gewijzigd: 14 april 2012, 18:31 uur, door Coasterfreak
ben ook aan het zoeken...het meest waarschijnlijke is channel9 ..oklahoma
Oke. Die was net nog niet in de lucht geloof ik.
Of ik moet de verkeerde link te pakken hebben.
ben ook aan het zoeken...het meest waarschijnlijke is channel9 ..oklahoma
Oke. Die was net nog niet in de lucht geloof ik.
Of ik moet de verkeerde link te pakken hebben.
gaat pas lopen als het echt nodig is...
| Gewijzigd: 14 april 2012, 19:39 uur, door richard
De Wichita WSR-88D radar laat een convectieve ontwikkeling zien over het oosten van Kingsman Countie en omgeving. Hierbij komt een groot gebied van stijgende lucht. Met de toename van de grenslaag circulaties en de toenemende instabiliteit ontstaat de convectie sneller en sneller en zal spoedig tornadische vormen aannemen. Vooral gezien de sterke shear op laag niveau en in de hogere lagen.
© onweer-online
Bron: SPC
haha daar kijk ik ook al lange tijd naar;) hij zit op een mooi plekje