Vanmiddag trekt er van uit het Westen een storm front richting het midden van de VS die in de staten Texas, Oklahoma en Kansas zware buien gaat produceren. Ook in Nebraska en Colorado kan zwaar weer voorkomen, maar de kans hierop is kleiner dan de andere 3 staten. Aan het eind van de middag en begin van de avond zullen de buien flink activeren en kunnen er tornado's voor gaan komen. Er is door SPC een kans van 10% afgegeven in Texas, Oklahoma en Kansas (zie kaartje). Ook kunnen de buien weer gepaard gaan met extreem grote hagelstenen zoals deze week al vaker is gebeurd. De buien van vandaag kunnen ook vergezeld gaan met zware windstoten en wateroverlast.
Ik blik alvast even vooruit op Zaterdag, want volgens de laatste berekeningen is dat een dag om goed in de gaten te houden. Zoals het er nu uit ziet wordt er dan een moderate risk verwacht met een grote kans op meerdere tornado's. Later vandaag zal hier een apart topic over verschijnen.
Edit: http://www.onweer-online.nl/forum/topic/33231/kans-op-extreem-weer-in-usa-13-15-april/
Tornadokansen
Hagelkansen
Moderate risk Zaterdag
©Onweer-Online | Gewijzigd: 12 april 2012, 14:28 uur, door Ries
©Onweer-Online
misschien is het handiger om in het vervolg het topic : tornadokansen 12 april USA te noemen want anders wordt het een beetje onoverzichtelijk
waarom? Het topic staat toch onder USA-kansen?
Onweersdagen: 0
©Onweer-Online
misschien is het handiger om in het vervolg het topic : tornadokansen 12 april USA te noemen want anders wordt het een beetje onoverzichtelijk
waarom? Het topic staat toch onder USA-kansen?
als je op de site komt staat er gewoon tornadokansen 12 april en ik herreinner mij dat er vorig jaar ook usa bij stond in de topic naam
en bovendie wat als er in nederland en in amerika tornado kansen zijn dan wordt het onoverzichtelijk;)
het is niet negatief bedoeld ofzo maar het lijkt mij handiger als de rest dat niet vind dan moet het zo blijven natuurlijk;)
Half Moon Bay, Calafornia. Donderdag avond is er een persoon geraakt door de bliksem in Half Moon Bay. Dit betrof een van de vele meldingen die donderdag avond binnen kwamen door deze storm bij de hulpdiensten werdt vrijdag bekend gemaakt door een van de medewerkers.
Iets voor 9 uur kregen de hulpdiensten een telefoontje dat er een persoon in de Terrace Avenue was geraakt door een blikseminslag. De persoon is in stabiele toestand naar een nabij gelegen ziekenhuis gebracht voor onderzoek, aldus Capt. Jonathan Cox, van de Coastside Fire Protection District. Over de indentiteit van de persoon is niks bekend.
De brandweer van Coastside rukte afgelopen Donderdag maar liefst 13 keer uit voor storm gerelateerde hulp oproepen in 24 uur waar onder een woning brand, meerdere brandmelders, auto-ongevallen en overstromingen, Aldus Capt. Cox.
Cox herinnerde de mensen er nog eens aan bij een onweersbuien altijd naar binnen te gaan en ook weg te blijven van deuren en ramen.
Bron: KTVU