Beide dagen lijken dus onstabiel te gaan verlopen en dit is ook te zien op onderstaande kaartjes. Op woensdag lijken de kansen vooral het grootst voor België en voor het zuidwesten van Nederland. Op donderdag zijn de kansen groter voor het oosten van Nederland en België. Op woensdag is er ook een kansje op hagel tot 1 cm. Dynamisch lijkt het op dit moment nog niet veel voor te stellen. Hieronder de kaarten in respectievelijke volgorde betreffende : Cape en Lifted index, neerslagverwachting, onweerskansen in percentage en de hagelkans.
© onweer-online
| Gewijzigd: 16 april 2012, 18:52 uur, door Bart Standaert
deep layer shear
<15 supercells vrijwel uitgesloten
15-20 supercells mogelijk
>20 gunstig voor supercells
woensdag:
donderdag:
Geen supercells iig. CAPE is beide dagen ongeveer 200 J/kg dus er kan misschien wel een buitje met een klap onweer bijzitten. Aangezien de CIN de hele tijd vrijwel 0 is denk ik dat beide dagen beginnen met wat cumulus humilis die in de loop van de dag uitgroeien tot cumulus mediocris en congestus en misschien wel een paar CB's. We zullen zien. | Gewijzigd: 9 april 2012, 12:04 uur, door Robert96
Eerste echte onweer van dit jaar.
Iedergeval zijn wij er al klaar voor morgen.
Het lijken me toch wel waardes waar we over een maand of twee-drie zeggen "ik ga me bed hier niet voor uit".
Niet dat het van mij niet hoeft te gebeuren hoor, dat niet.
| Gewijzigd: 10 april 2012, 17:27 uur, door jcroon
Cape en Li
Deep-layer shear (0-6km) + MLCape
Low-level shear (0-1 km)
Neerslaghoeveelheden
Kans op onweer
Severe Weather Outlook Benelux
dinsdag 10 april 2012
Een hoogtetrog bepaalt de komende dagen het weerbeeld over West-Europa. Daarbij zakt T500 richting -30° op woensdag en donderdag. De dynamiek is grotendeels afwezig en enkel bepalend onder de vorm van buienlijnen welke in de stroming worden meegenomen. Ook de barokliene zone bevindt zich uit onze buurt dus veel shear moet ook niet worden verwacht. Verwacht wordt dus typische convectie gekoppeld aan de dagelijkse gang waarbij de toppen van de buien door kunnen stoten tot zo'n 5 à 7 km en dus de kansen op onweer zijn groot met lokaal wat stofhagel. Dit zowel op woensdag en donderdag vooral vanaf rond de middag tot in de vroege avond. Zwaar onweer is niet aan de orde.
© Karim Hamid
| Gewijzigd: 10 april 2012, 19:20 uur, door Bart Standaert