De rampenteam van Tangerang (net ten westen van Jakarta) hebben mensen uit het Ciledug Indah wooncomplex in het Ciledug district getracht te evacueren, nadat hun huizen woensdag onder water kwamen te staan. Er zijn tijdelijke opvangcentra opgen gesteld in regeringsgebouwen en moskeeën. Maar sommige mensen weigeren om hun huizen te verlaten uit angst voor plunderingen. “Ik kies ervoor om gewoon te blijven zitten, omdat het onveilig is mijn huis te verlaten,” zegt Dedi Safe’i. Totdat het water zakt, verblijft hij en zijn familie op de tweede etage van het huis. Een andere inwoner, Fahmi, van het getroffen gebied weigerde ook om geëvacueerd te worden. “Ik vertrek niet. Ik ben bang dat dieven mijn huis leeghalen.” Ook veel voertuigen staan onder water, omdat de eigenaren niet de tijd hebben gekregen om ze naar een veilige plaats te verplaatsen. Het water van 50 cm diepte begon het woningcomplex op dinsdag huizen binnen te lopen. Op woensdagmorgen was het water al gestegen tot 2 meter in sommige delen van het complex.
In Jakarta heeft de regering zeker 1.000 agenten en de reddingsdiensten in verhoogde staat van paraatheid gebracht. Door het slechte weer wordt er ook in de hoofdstad problemen verwacht met het overvloedige regenwater. Op bepaalde plaatsen kunnen de wegen in de hoofdstad onder water lopen, waardoor er een verkeerschaos kan ontstaan in de miljoenenstad. Volgens het BMKG (meteorologische dienst van Indonesië) kan er de komende dagen een enorme hoeveelheid regen gaan vallen.
© onweer-online | Gewijzigd: 5 april 2017, 12:06 uur, door Joyce.s