Als gevolg van een brand bij Vodafone in Rotterdam kan het KNMI niet beschikken over de gegevens van 20 meetstations verspreid over heel Nederland. Dat is meer dan de helft van het aantal meetstations waaruit het meetnet van het KNMI bestaat. Door het rustige weer verwacht het weerinstituut weinig problemen door de storing te ondervinden. De storing treft een deel van het automatisch meteorologisch meetnet. Automatisch weerstations (AWS) meten continu temperatuur, vochtigheid, wind, neerslag en zonneschijnduur.
Bron:KNMI
| Gewijzigd: 4 april 2012, 21:20 uur, door Ries
Door één brand zaten gisteren miljoenen mensen de hele dag zonder werkende mobiele telefoon. Het getroffen telecombedrijf Vodafone hoopte de afgelopen nacht dankzij een noodvoorziening zijn klanten weer mondjesmaat aan het bellen en sms'en te krijgen. Aan de brand in Rotterdam, die mogelijk was aangestoken, kon Vodafone niets doen. Maar deskundigen en het bedrijfsleven snappen niet dat er geen backup-systeem was, zeggen ze vandaag in het AD.
'Niet falen'
'Ik verbaas me erover dat Vodafone hier geen voorziening voor heeft', zegt Anthony Lo van de TU Delft. 'In bijvoorbeeld Duitsland, de Verenigde Staten en Japan hebben aanbieders reserves in de netwerkcapaciteit om zulke storingen op te vangen. Ze mogen daar simpelweg niet falen. Hier besparen de aanbieders op backup-systemen.'
Boos
Ook het bedrijfsleven is daar boos over. 'Bedrijven als Vodafone moeten zorgen voor een noodnet', zegt belangenvereniging BTG, die 250 grote bedrijven vertegenwoordigt. 'Het zijn marktpartijen, maar ze bieden hun klanten geen goed product.'
Overlast
Minister Verhagen van Economische Zaken gaat snel in gesprek met Vodafone en de andere telecombedrijven. Hij wil dat klanten in het vervolg sneller gebruik kunnen maken van de netwerken van andere, concurrerende telecomaanbieders. 'De storing is buitengewoon vervelend en veroorzaakt ongemak en overlast', stelt Verhagen. 'Het laat ook zien hoe afhankelijk we zijn geworden. Ik wil snel met de providers in overleg om te kijken welke lessen we hieruit kunnen trekken.'
Hinder
Vodafone verwacht dat een deel van de klanten ook vandaag nog hinder ondervindt van de storing. Het bedrijf zegt de gang van zaken te betreuren.
Bron: AD | Gewijzigd: 7 februari 2017, 13:39 uur, door Joyce.s
De bellers naar het alarmnummer 112 hebben geen last gehad van de storing bij Vodafone. De telefoontjes die via Vodafone werden gepleegd, kwamen door de storing automatisch terecht bij een mast van een andere provider. Die 112-oproepen worden zelfs met voorrang behandeld. Dat zei donderdag een woordvoerder van het Korps landelijke politiediensten. (KLPD).
Hij zegt dat de providers de afspraak hebben dat ze elkaars 112-oproepen overnemen bij technische problemen. 'Een mast van een andere provider pikt dat telefoontje dan op.' Het KLPD beheert de telefooncentrale waar de 112-telefoontjes binnenkomen.
Bron: AD