CAPE is ook niet verkeerd:
Al zou het wel nog wat noorderlijker mogen. Toch de derde keer dat er flink wat onstabiliteit opstaat voor die periode. Dus misschien... Leuk om in de gaten te houden. | Gewijzigd: 14 april 2012, 14:42 uur, door Robert96
Tot en met begin volgende week is de zekerheid voor wat betreft het weerbeeld vrij groot. Bijna alle EPS-members laten een wisselvallig weerbeeld zien met het genoemde laag boven de Britse Eilanden of het Noordzeegebied. De spreiding in temperatuur is tot en met het volgende weekeinde vrij klein. De temperaturen gaan geleidelijk iets omhoog maar blijven overdag net iets onder de normale waarde voor de tijd van het jaar. De spreiding in de wind en neerslag is een stuk groter, hetgeen te maken heeft met verschillen in lagedrukposities en frontpassages. Na het volgende weekeinde is er een toenemend aantal EPS-leden dat een zuidelijke stroming laat zien, het lagedrukgebied komt zich bij deze leden meer ten zuidwesten van de Britse Eilanden te liggen. Dit vertaalt zich direct in een duidelijke stijging van de temperatuurpluim met een aantal leden dat later dat week richting de 20 graden of zelfs iets daar boven gaat. Het aantal leden met neerslag neemt dan geleidelijk af naar 50% en ook de wind zwakt in grote lijnen wat af.
Bron: KNMI
| Gewijzigd: 15 april 2012, 06:56 uur, door Bart Standaert
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Pfff koude maand, en nu zelfs -1.2°c graden vanmorgen en zelfs nu nog onder -0 :S
En ik lees sneeuw? Het moet niet gekker worden. Ik wil voorjaar! | Gewijzigd: 16 april 2012, 07:18 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Ik ben eigenlijk benieuwd tot welke temperaturen het zin heeft om vuurpotten tussen de fruitbomen te zetten??
Al vroeg in de nacht gaat het namelijk vriezen. Wie werkt met een beregeningsinstallatie krijgt daardoor een probleem met het gewicht van het ijs aan de takken vermoed ik. Zolang het vriest moet er namelijk beregend worden, anders daalt de temperatuur bij de knop toch tot beneden het vriespunt. Want het is de stollingswarmte die vrijkomt bij de vorming van ijs die de kern (knop) beschermt tegen negatieve temperaturen. Wanneer de ijslaag te dik wordt kan de stollingswarmte echter niet meer tot bij de knop doordringen en treedt er bijgevolg toch vorstschade op. Aangezien de temperatuur in Limburg op 2 meter hoogte in landelijke gebieden kan zakken tot -3 a -4°C stel ik me dus de vraag of er wel alternatieven bestaan voor het beregenen.
Hoop het ook, en het is nogwel 18Z meestal is 15Z zwaarder. Afwachten op de avondrun.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Hoop het ook, en het is nogwel 18Z meestal is 15Z zwaarder. Afwachten op de avondrun.
Zien er idd goede kaarten uit. Maar dit is nog veeeeeel te ver weg om daarop verwachtingen te maken.
Laat ons eerst kijken wat er komt van woensdag en donderdag .
http://www.onweer-online.nl/forum/topic/33190/onweerskansjes-11-en-12-april-2012/344263/#message344593 | Gewijzigd: 16 april 2012, 17:41 uur, door Bart Standaert