In de nasleep van de oliecrisis voerde Frankrijk in 1976 het zomeruur in, om energie te sparen. De Britse eilanden kenden het fenomeen al van voor de laatste wereldbrand. De Benelux volgde in 1977. Eind oktober wordt de klok weer een uur teruggezet.
Het Nieuwsblad
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Ik ben er enorm aan gehecht, lekker zo laten.
Ik snap nu ook de intentie van het hele jaar zomertijd, ook niet echt een groot succes in de wintermaanden. Daar ben ik het wel mee eens. | Gewijzigd: 21 maart 2012, 18:23 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Ik ben er enorm aan gehecht, lekker zo laten.
Ik snap nu ook de intentie van het hele jaar zomertijd, ook niet echt een groot succes in de wintermaanden. Daar ben ik het wel mee eens.
Compleet mee eens, lange avonden in de zomer en zeker niet te laat licht in de winter. Lekker zo laten en het is een kleine moeite om je klok te verzetten.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
En de verhalen over dat mensen er depri van zouden kunnen worden, of dat ze chagrijniger van worden door de timeshifting is al helemaal van der zotte. Tis niet als aanval op dit bericht bedoeld, maar je hoort er al zoveel over, en er zijn nog steeds mensen die beweren dat hun biologische klok erdoor aangetast worden, dat ik er een beetje maf van word.
En het ergste is, je ken er weinig mee want mensen blijven toch eigenwijs, grow up en stel je niet zo aan met die tijdsverandering je merkt er geen flikker van! its al in your head!!! dat f..king uurtje sjees waar hebben we het over-.-
Had dat ook niet mee te maken omdat hun uren dan beter uitkwamen met de beleving van dag/nacht? (Of was dat nou China...).
Onthoud dat Nederland ook al nu in een "verkeerde" tijdzone ligt. Normaal hadden we de Engelse tijd moeten hebben in de moderne tijd. Officieel loopt de UTC tijdzone van 7,5 graden Westerlengte en 7,5 graden Oosterlengte, wat net over de grens van Nieuweschans (Groningen) ligt. Dus in dat geval hebben we al geluk dat we in de zomer profiteren van de zomertijd en een zonsondergang van rond 22:00.
Niet alle landen hechten natuurlijk waarde aan deze indeling, een voorbeeld hiervan is China die 1 tijdzone heeft. Terwijl het zo'n breed land is.
Citaat van Brian, donderdag 22 maart 2012, 0:00 uur Waar hebben we het eigenlijk over? welk persoon slaapt er uberhaupt precies 8 uur, en who the f..k cares of de klok een uurtje vooruit of achteruit word gezet. kan me niet voorstellen dat dat iets is waar mensen zich druk om kunnen maken.
En de verhalen over dat mensen er depri van zouden kunnen worden, of dat ze chagrijniger van worden door de timeshifting is al helemaal van der zotte. Tis niet als aanval op dit bericht bedoeld, maar je hoort er al zoveel over, en er zijn nog steeds mensen die beweren dat hun biologische klok erdoor aangetast worden, dat ik er een beetje maf van word.
En het ergste is, je ken er weinig mee want mensen blijven toch eigenwijs, grow up en stel je niet zo aan met die tijdsverandering je merkt er geen flikker van! its al in your head!!! dat f..king uurtje sjees waar hebben we het over-.-
Djeez, er is er maar 1 die zich druk maakt tot zover en dat ben jij...
Jij maakt je er anders ook aardig druk over maar buiten dat heb ik ook veel last van de overschakeling op zomertijd
ik moet elke morgen aardig vroeg eruit(ben bakker) en dan maakt een uurtje enorm veel verschil!
die biologische klok zit in elk geval in mijn kop want anders zou ik er geen weken lang last van hebben(slecht slapen en chagrijniger) kortom compleet uit mijn ritme
In de nacht van zaterdag op zondag gaat de zomertijd in. Om 02.00 uur wordt de klok vooruit gezet, waardoor de nacht een uurtje korter duurt. Sommigen raken daardoor ontregeld.
De Engelse aannemer William Willet kwam in 1907 op het idee van zomertijd om energie te besparen, maar het duurde nog tot de Eerste Wereldoorlog voor het plan aansloeg. De Duitsers gebruikten het als eersten. Andere landen volgden al snel. Vanwege de oliecrisis werd deze in 1977 opnieuw ingevoerd. Het verzetten van de klok dient om beter te profiteren van natuurlijk daglicht. Als de zomertijd net is ingegaan, is het 's ochtends wat langer donker, maar 's avonds blijft het langer licht.
Of er echt op energie wordt bespaard, is al jaren onderwerp van discussie. Energiebedrijven schatten een paar jaar geleden dat de zomertijd zo'n 0,3 procent energiebesparing oplevert, maar critici vinden dat het amper iets oplevert. Zij zien alleen maar nadelen. Vooral avondmensen en kinderen schijnen moeite te hebben om zich aan de nieuwe tijd aan te passen.
Bron: HLN | Gewijzigd: 25 april 2017, 13:06 uur, door Joyce.s
Onweersdagen: 0
Zomertijd is ingegaan
Met de ingang van de zomertijd komen we op GMT+2 te staan in plaats van GMT+1. De komende dagen zal het in de ochtend wat langer donker blijven en in de avond blijft het langer licht.
Onweersdagen: 0