Deze foto van een rolwolk is genomen nabij Brazilië. Een "tubular cloud", die door de lucht lijkt te rolllen.
Rolwolken zijn een soort arcus wolk, welke behoort bij de categorie lage wolken. Hun meer voorkomende neefje is de "shelf cloud", die te zien zijn aan de voorste begrenzing van onweersbuien. Rolwolken vormen zich soms langs stormen en ontstaan uit de downdraft van de storm. De dalende koude lucht massa zorgt ervoor, dat warme, vochtige lucht van het aardoppervlak naar grotere hoogtes stijgt. Het vocht in de lucht vormt hier een wolkenformatie. De wind zorgt ervoor, dat de wolk parallel aan de horizon gaat "rollen". Hierdoor lijkt het net of er een horizontale tornado ontstaat. In tegenstelling tot een shelf clouds komen wolken onafhankelijk van de "massa" van een storm voor. Rolwolken zijn op zichzelf niet gevaarlijk. Veel rolwolken ontstaan door een zeewindje in relatief kalm weer. De meest beroemde plek voor rolwolken aan de kust is de kustlijn van Queensland, Australie, waar de zogenoemde Morning Glory rolwolken zich regelmatig in de herfst vormen.
© onweer-online
Bron: L.S. | Gewijzigd: 25 april 2017, 12:40 uur, door Joyce.s
Nieuwe beelden van een apart weerfenomeen zijn opgedoken in Richland, Miss. Deze foto's zijn gemaakt met een mobiele telefoon door Daniel Blake Firzhugh, een inwoner van Mississippi. Op de foto is een schijnbaar eindeloze rolwolk - of arcus cloud - te zien. Fitzhugh heeft het beeldmateriaal ingestuurd naar aanleiding van het bovenstaande artikel. Deze foto's van Fitzhugh zijn gemaakt in 2010 in Richland, een stad aan de rand van Jackson.
"Het was de hele dag bewolkt en winderig," vertelt Fitzhugh in een email. "Ik reed noordwaarts en de wolk ging van west naar oost. Ik was helemaal verrast. Ik heb nog nooit van mijn leven zoiets gezien. De wolk was aan het rollen en het leek wel op een tornado, maar dan op zijn kant.
© onweer-online
Bron: LS | Gewijzigd: 25 april 2017, 12:40 uur, door Joyce.s
Klopt maar ze noemen het een "horizontal tornado", dus ook tussen haakjes