Alleen voor Frankrijk lijkt dat interessant, wij hebben er dus niets aan. En het is LT dus erg onbetrouwbaar. Persoonlijk vindt ik deze kaarten niet slecht voor de maand maart, een lifted van rond de -1 en cape van rond de 300/400 in het (zuid)-oosten, volgens de recente kaarten. Het is niet veel, maar altijd beter dan niets.
Onweersdagen 2014: 24
Onweersdagen 2015: 9
Onweersdagen 2016: 10
Onweersdagen 2017: 7
Dat is nog veels te ver weg, het is ook pas maart, ik ben allang blij ALS er dit weekend iets gebeurt
Tenminste als ik op de nederlandse radars kijk.
Maar misschien komt er wel een verandering in
(hoop ik)
Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
Tenminste als ik op de nederlandse radars kijk.
Maar misschien komt er wel een verandering in
(hoop ik) Mischien als je de radars gaat kijken..vanaf op ze minst zaterdag cq zondag waar de kansen zijn | Gewijzigd: 14 maart 2012, 23:33 uur, door Tatanka
Lol ik zat ook al te kijken van das best knap haha.
Denk dat ie de kaarten bedoeld, maar er zijn kansen dus gewoon hopen houden.
Denk dat ie de kaarten bedoeld, maar er zijn kansen dus gewoon hopen houden. hah had hem flink aangepast kwam er beetje raar uit..bedoelt vast kaarten idd..kleine kansjes ..niet voor mij bestemd. | Gewijzigd: 14 maart 2012, 23:38 uur, door Tatanka
DAPE max 400 J/kg. Dit betekent volgens mij dat de maximale verticale snelheid van een downburst 28 m/s (100 km/h) is (aangenomen dat er de gehele tijd verdamping dus afkoeling plaatsvind en dat de downburst niet in de updraft terecht komt. Als je de wortel van 2xDAPE doet dan krijg je de verticale snelheid in m/s). Wat delta theta-e betekent weet ik niet.
wrf-nmm 0.05* geeft wel heel hoge waarden (CAPE 1000 J/kg en LI van -4) ik vraag me af of dat klopt. misschien is het SBCAPE of MUCAPE. en zoals het er nu voor staat krijgt alleen het zuidelijkste puntje van limburg er wat van mee.
en nog over 24-27 (of 29) maart: het is natuurlijk nog ver weg, maar het staat er toch al wel zo'n 10 runs op. en daarbij komt dat ook EC een cape van 200-400 geeft voor 24 maart. echter ligt het wel allemaal in frankrijk en is het pas de eerste run van EC die het laat zien, maar ik heb toch iets meer hoop.
EC laat trouwens in de laatste run CAPE van 100-200 zien voor vrijdagavond laat tot einde van zaterdagmiddag. het gebied trekt vanuit frankrijk naar midden-belgie en vandaar naar noordoost NL. | Gewijzigd: 15 maart 2012, 16:49 uur, door Robert96
Ik weet niet waar je dat allemaal op duikt, downburst, updraft en delta theta-e. Van downburst is iig geen sprake. Alles valt hardstikke mee, een onweersbuitje meer niet
Eh nou gewoon voor als er mogelijk buien zijn met downbursts. Ik weet niet wat de kans is dat er een downburst komt en ik weet ook niet wat er gebeurd als een luchtzak (in het ergste geval) met 100 km/h op de grond valt.
En de kaarten komen van szupercella.hu. iemand had op 28 juni een kaartje met de wolkenhoogte gepost en op de site waar het die vandaan kwam staan een hoop kaarten op. ik kan dan wel geen hongaars maar de kaarten spreken voor zich.
sorry dat ik het nogal wat erger lijk te maken dan het is. | Gewijzigd: 15 maart 2012, 17:43 uur, door Robert96
En de kaarten komen van szupercella.hu. iemand had op 28 juni een kaartje met de wolkenhoogte gepost en op de site waar het die vandaan kwam staan een hoop kaarten op. ik kan dan wel geen hongaars maar de kaarten spreken voor zich.
sorry dat ik het nogal wat erger lijk te maken dan het is.
Misschien pak je de meest heftige scenario's eruit en ga je daar met je enthousiasme een beetje mee aan de haal. Kan lastig zijn omdat die kans erg laag is. Aan de andere kant zie ik wel dat je graag leert en de moeite neemt om je in de materie te verdiepen, ga zo door maar blijf realistisch en gepast voorzichtig.
Oke en idd het zullen wel heel gewone onweersbuitjes worden.
Stukje guidance van KNMI:
De spreiding voor zaterdag en zondag in de neerslag en temperatuur wordt veroorzaakt door kleine verschillen in de trekrichting van het laagje en timingsverschillen in de frontpassages. De kans op neerslag ligt met 80% hoog en de hoeveelheden liggen tussen de 5 en 10 mm, lokaal mogelijk meer.
idd dat is wel een van mijn valkuilen. ik zal proberen wat voorzichtiger te zijn.