In Peru zijn drie mijnwerkers omgekomen na een ondergrondse aardverschuiving in een illegale mijn op zo'n dertig kilometer van de hoofdstad Lima. Dat hebben de hulpdiensten vrijdag bekendgemaakt. Een collega die ongedeerd uit de mijn wist te komen, trok vrijdagochtend aan de alarmbel. De hulpdiensten raakten echter pas laat tot bij de mijn, die enkel bereikbaar was na een voettocht van vier uur.
Bron: De Standaard
Negen mijnwerkers zitten sinds donderdag vast in een mijn in het zuiden van Peru. De negen zijn ongedeerd, hebben contact met de buitenwereld en krijgen voedsel toegediend, maar de redding verloopt moeizaam. De kompels zitten sinds donderdag in de val na een verschuiving van rotsgrond in de kopermijn Cabeza de Negro, op zo'n 325 kilometer van Lima.
'We hebben afgezien van het gebruik van een graafmachine, aangezien het moeilijk is om een vrachwagen op de helling van de berg te brengen', verklaarde Erin Gomez, regionaal secretaris van de civiele bescherming in Ica. De rotsen moeten handmatig worden verwijderd. De mijnwerkers zouden in de loop van de nacht van zaterdag op zondag bevrijd moeten kunnen worden, al 'hangt alles af van eventuele nieuwe aardverschuivingen', aldus Gomez.
De gevolgen van een aardverschuiving in Chosica, Lima
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 22 februari 2017, 14:44 uur, door Joyce.s
Negen mijnwerkers die sinds donderdag vastzitten in een kopermijn in het zuiden van Peru worden via een buis van sportdrankjes en voeding voorzien terwijl politie en brandweer ze proberen te bevrijden.
Volgens politiechef José Saavedra zitten de mannen vast in een horizontale schacht die instortte toen de kompels explosieven gebruikten om kopererts te winnen. De mannen waren illegaal aan het werk in de mijn die begin jaren tachtig werd gesloten.
Bron: Nieuws.nl
De negen mijnwerkers die sinds donderdag vastzaten in een kopermijn in het zuiden van Peru, zijn woensdag gered. De negen kwamen uit de mijntunnel rond 7 uur (14 uur in België). Ze hadden zonnebrillen op, waarmee ze hun ogen tegen het zonlicht beschermden, en waren gewikkeld in dekens. Volgens de berichten verkeren ze in een goede gezonheid.
Toen ze aan de oppervlakte kwamen, werden ze opgewacht door familieleden en president Ollanta Humala. De kompels zaten sinds donderdag in de val na een verschuiving van rotsgrond in de kopermijn Cabeza de Negro, op zo'n 325 kilometer van Lima. De mannen waren illegaal aan het werk in de mijn die begin jaren tachtig werd gesloten. Volgens de berichten verkeren ze in een goede gezonheid.
De reddingswerken verliepen bijzonder moeizaam. Pogingen om negen kompels te redden liepen eerder vertraging op, omdat een deel van de mijn dinsdag instortte. Ze verbleven zo'n 200 meter onder de grond en werden van voeding en zuurstof voorzien via een buis.
Bron: Nieuwsblad | Gewijzigd: 22 februari 2017, 14:44 uur, door Joyce.s