Klimaatverandering doet wereldwijd gletsjers smelten, zo ook in de Himalaya, het gebergte dat de Mount Everest huisvest. De top van en klim naar de grootste berg ter wereld zijn meer en meer sneeuwvrij. Volgens Apa Sherpa, met 21 beklimmingen de meest ervaren Sherpa, leidt dat niet tot een makkelijkere klim. In een interview met persbureau AFP sluit hij zelfs niet uit dat de Everest binnen enkele jaren onbeklimbaar wordt.
In de zomer van 2011 deden enkele Sherpa's en alpinisten al eens hun verhaal over de veranderde beklimming van de Mount Everest. Zij zeiden toen dat de klim makkelijker werd door het smelten van de sneeuw. Apa Sherpa gaat daar deels mee akkoord, maar op een gegeven moment zal net het omgekeerde effect te zien zijn.
"Toen ik in 1989 voor het eerst de Everest beklom, lag er overal sneeuw en ijs. Nu is veel daarvan gesmolten, waardoor er geklommen moet worden op onbesneewde rotsen. Daardoor stijgt het risico dat grote stukken rots wegschuiven." Apa Sherpa sluit de mogelijkheid dan ook niet uit dat de Everest in de komende jaren onbeklimbaar wordt.
Getuigenis
De sherpa's vertellen dat ze tijdens hun leven hebben gezien hoe de sneeuwgrens met bijna 2.000 meter is opgeschoven. "Toen ik begon te klimmen bleef de sneeuw in de buurt van mijn dorp op een hoogte van 3.750 meter het jaar rond liggen. Tegenwoordig moet je al naar 5.500 meter om dat fenomeen te zien", getuigde één van hen. "Ons dorp ziet nu zelfs lange periodes van droogtes. Vroeger gebeurde het wel eens dat we enkele maanden geen neerslag zagen, maar nu lopen die periodes op tot zeven maanden."
Bron: HLN | Gewijzigd: 24 april 2017, 11:47 uur, door Joyce.s