Lol, nee het ging over raketten! Oke misschien gaan we teveel oftopic, dus even terug naar de realiteit qua weer. Hier schijnt de hele ochtend voor zover al een matig voorzichtig zonnetje. Gezien de vooruitzichten had ik dat wat anders verwacht.
voor begin maart vind ik dit mooie vooruitzichten,en laat het hoogtepunt maar nu eens in de zomer komen
Daar heb je gelijk in, maar aangezien maart roert met zijn staart, mag hij van mij best even wat hogere waarden nu naar boven gaan roeren. Hebben we volgens mij allemaal wel een beetje zin in en behoefte aan. En die mooie lente van vorig jaar mag van mij best weer komen, alleen dan nu OOK met een goede zomer.
De eerste dagen grote (90%) kans op rustig, overwegend droog weer met zonnige perioden en temperaturen rond of iets boven de langjarige gemiddelden, maar daarna geleidelijk grotere neerslagkansen en temperaturen rond normaal.
Bron: knmi
Uitgifte: 09/03/2012 02.58 uur LT
Citaat van onweerwoudenberg, vrijdag 9 maart 2012, 15:31 uur voor de zekerheid heb ik alvast 2 weken Turkije geboekt voor in de zomer lekker een graadje of 40
Goeie zaak, ben je in ieder geval verzekerd van het zomerse gevoel. Persoonlijk moet ik niet denken aan 40 graden...
| Gewijzigd: 9 maart 2012, 15:43 uur, door Tyshane
Aan de zuidflank van een langgerekte zone van hoge barometerstanden, die zich vanochtend uitstrekte van de Golf van Biskaje via Midden-Europa tot boven de Balkan en de Zwarte Zee, bevindt het Iberisch schiereiland zich in relatief droge, warme lucht. Vrijdagmiddag werden met name in het noordwesten van Spanje hoge temperaturen gemeten. In de provincie León registreerde Vega de Espinareda een maximumtemperatuur van 25,3º, in de regio Galicia werd het in Ourense 27,3º.
Voorjaarswarmte is in onze streken nog niet aan de orde maar al enkele dagen zijn de verwachtingen voor de tweede helft van volgende week hoopvol en daaraan doen de nieuwste runs van de weermodellen (ook ECMWF) geen afbreuk. Op donderdag en vrijdag (15-16 maart) bloeit het kwik in een vrij zonnige ambiance op tot circa 15 graden.
Aan de noordzijde van de hogedrukzone heeft Nederland vandaag te maken met een zwak koufront. Het front is er mede debet aan dat de (lage) bewolking overheerst en er plaatselijk wat lichte regen of motregen valt. Echter: aan de achterzijde van het front klaart het vooral in het noorden wat op. Dat was vanochtend om 7 uur al het geval in het Waddengebied. De temperatuur loopt uiteen van rond 8 graden in het noordelijk kustgebied tot omstreeks 12 graden in het zuiden. De wind waait matig uit het zuidwesten, in de loop van de dag ruimend naar west.
In de nacht naar zondag komen we weer terug in de warme sector van de langstrekkende fronten. Er zijn dan enkele opklaringen maar onder meer door een verdere afname van de wind vormt zich plaatselijk mist. De minima lopen uiteen van 6 graden in de kustgebieden tot 3 graden daar waar het opklaart.
Zondagochtend lost de mist op. Vervolgens ontstaan stapelwolken die in het binnenland deels gaan uitspreiden. In de kustgebieden ’s middags de meeste kans op zonneschijn. De maxima komen wederom uit op waarden tussen 8 en 12 graden en de via noordwest naar noord ruimende wind wordt matig van sterkte. Het zwaartepunt van het hogedrukgebied heeft ondertussen positie gekozen boven de Ierse Zee met een kerndruk van tijdelijk 1041 hPa.
Volgende week wordt tot en met vrijdag vrijwel nergens regen verwacht. Wel is het de eerste dagen veelal bewolkt en soms ook mistig weer. Ondertussen wordt het hogedrukgebied reislustig: in de loop van de week trekt het systeem via de Noordzee naar het Europese vasteland. De stroming wordt dan oostelijk, later zuidelijk. Deze ontwikkeling heeft een gunstig effect op het weerbeeld ofwel meer zon en middagtemperaturen omstreeks 15 graden.
Bron: Jan Visser | Gewijzigd: 10 maart 2012, 13:04 uur, door Sanwa
Zou daar nog niet op rekenen. Donderdag lijkt inderdaad wel de mooiste dag van de week te worden, maar 20 graden lijkt me wat hoog gegrepen. Ik zou meer inzetten op een graad of 17-18.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Boven de 20 nog wel, dat klinkt erg fijn. Ook wel weer typisch Nederlands dat dat dan weer gelijk zo hard omhoog gaat. Liever wat geleidelijker, kunnen we een beetje wennen. Maar goed, we gaan niet klagen zeg, kom maar op met die lente!