Hier al een afbeelding met de luchtfoto's van het bos na en voor:
Op het moment dat ik er liep zag ik meteen alles van die beruchte dag weer voor me: de rolwolk, de vreemde groene lucht, draaiende wolken, bomen in de tuin die helemaal uit elkaar waaide en onderdelen van een tuinhuisje die langs t raam vlogen.... Kort na de bui werd alle schade in mijn buurt snel duidelijk, maar één ding spande toch echt de kroon
Sinds die dag besefte ik ineens heel goed dat het ook in Nederland goed (fout) kan gaan. Hier een korte impressie:
Ik ben blij dat de beheerder van het natuurgebied ervoor heeft gekozen het 'bos' te laten zoals het nu is om de gevlogen van die gebeurtenis kenbaar te houden in het landschap.
Groeten Wilfred
Ja klopt! Dat bos staat langs de N837 (Heteren-Schuytgraaf Arnhem)
@Team SSC:
Klopt, t ging inderdaad erg hard! windstoten kwamen dik boven de 100 uit... Vanaf 6 minuten heb je een goede indruk van hoe hard t ging Ikzelf woon hemelsbreed 400 meter van dat bos af, het heeft er alle schijn van dat het daar nog veel harder ging...
Groeten Wilfred
Dat er een behoorlijke schade is geweest in dat bos dat is een feit, maar waarschijnlijk door het bestuur hebben ze vele bomen ook gewoon gekapt. Rede is mij onbekend. Tis geen aanval naar jouw toe, maar hetzelfde hebben ze geflikt in Lelystad puur om de rede te verschuiven naar de storm, zodat ze na de kapping huizen kunnen plaatsen op de plek waar het eigenlijk niet mocht(vanwege landelijk bosbeschermingswet) maar wat wel ten goede kwam aan de stedelijke ontwikkeling! | Gewijzigd: 21 februari 2012, 23:58 uur, door Brian
Dat komt waarschijnlijk door een valwind, deze zijn behoorlijk lokaal en kunnen veel meer schade aanrichten dan normale wind die voor een shelfcloud voorkomt.
Mooie foto's Wilfred
Dat er een behoorlijke schade is geweest in dat bos dat is een feit, maar waarschijnlijk door het bestuur hebben ze vele bomen ook gewoon gekapt. Rede is mij onbekend.
Er zijn inderdaad wat bomen weg gehaald, gewoonweg omdat het anders veel te gevaarlijk was om het bos te betreden. Alles stond op hangen en vallen, en bij het minste zuchtje wind kwamen allemaal bomen naar beneden.
Hier heb ik nog een foto van het bos ongeveer een half uur na de bui. Op de foto is te zien dat geen enkele boom ongeschonden door de bui is gekomen...:
De bomen die nog overeind staan zijn Essen, alle eiken en populieren zijn afgeknapt. Essen zijn wat dunner en flexibeler als een andere boomsoort.
Ik denk zelf dat het een microburst is geweest waarin gustnado's hebben gezeten, aangezien de bomen niet allemaal dezelfde kant op zijn gevallen of zelfs zijn afgedraait. Dit laatste heeft bij mij voor flinke twijfels gezorgd, maar aangezien het schadespoor in onze buurt ongeveer 500-700 meter breed is lijkt me een hoos niet heel logisch...
Wilfred
Edit:
Effe google earth gedaan en gevonden. Het is gewoon vlak achter de camping waar ik gewerkt heb (eind jaren '90)
Enkele jaren geleden waren ze op camping de Overbetuwe ook al veel bomen verloren. Dat zou dan best heel goed deze bui geweest kunnen zijn. | Gewijzigd: 22 februari 2012, 16:26 uur, door Wolkje7
Volledige dagen met sneeuwdek: 7
Dagen met deels sneeuwdek: 2
Vaste sneeuw: 4 * Laatste 01-02-2019
Smeltende sneeuw: 1 * Laatste 02-02-2019
Hagel: 4
Velp 2018:
Smeltende sneeuw: 6
Vaste Sneeuw: 6
Hagel: 8
Weerlicht: 6
Onweer: 24 (1 onweersdag in Velp gemist toen ik in Duitsland was)
Velp 2017:
Dagen met sneeuwdek: 34 (waarvan 21 in januari, 6 in februari en 7 in december)
Vaste sneeuw: 12
Smeltende sneeuw: 6
Hagel: 13
Weerlicht: 6
Onweer: 21
Ik moet daar toch een even langsfietsen als het wat warmer is. Is dat vanaf de Homoetsestraat te zien?
Als je bij de rotonde in Driel richting de forelvijvers fietst, zie je het bos zo liggen... dan moet je nog 300 meter lopen en je bent er;) is gemakkelijker vanaf arnhem
Die afgeknakte hoogspanningsmast aan het eind van je filmpje maakt de apocalyps compleet
Jammer dat je die niet om hebt zien gaan,geeft fraaie lasboog effecten als dat omdondert
Wilfred
Allereerst, mooie platen Wilfred!
De bovenstaande opmerking lijkt mij ook de meest logische verklaring. Zeker als je zag hoe grillig de schade is toegebracht kun je bijna niets anders concluderen. Op letterlijk enkele tientallen meters afstand kon alles vinden, van complete vernieling naar bijna ongeschonden....
De zgn. descending rear inflow jet welke oa bij vethuizen nabij de downdraft aan de grond kwam heeft lokaal voor nog wat extra knopen wind gezorgd. Boeiende dag...