Gemiddeld was het een normale winter en lokaal was het zelfs een koude winter. (Lelystad, Maastricht en Twente)
Jammer dat de Bilt het net niet haalde om zich te classificeren voor "koude winter". In dat geval was het landelijk geweest en was deze winter als koude winter in de boeken gegaan.
Qua gemiddelde is het wel een zachte winter, het gemiddelde van december en januari waren een stuk hoger dan normaal en die van februari is nog stijgende. Qua hellmangetallen is het wat anders, maar aangezien we in België geen hellmangetallen hebben kijken we hier alleen naar het gemiddelde.
Hellmann staat op 88.4 in De Bilt en dus op de 33e plaats sinds 1901 dus deze winter heeft nog vrij goed gepresteerd
Ik zeg dan ook dat het qua hellmangetallen anders is Maar over de volledige winter kun je moeilijk geen zeggen dat het een goede winter was. Het waren 2 weken zelden geziene winter, maar dat was het dan ook.
Belg zijnde, moet ik toegeven dat dit vanuit ons KMI dan jammer is: de hellmangetallen (optelling alle negatieve etmaalgemiddelden) zijn een veel betere graadmeter voor de "strengheid" van de winter dan de gemiddelde temperatuur van de drie wintermaanden, juist omdat ze niet kunnen worden tenietgedaan door zeer zachte periodes.
Ik vind juist dat deze winter door de hellmangetallen te koud wordt weergegeven. 2 weken koud weer tegenover zo goed als 2,5 maand zacht weer kun je moeilijk een koude winter noemen.
Ja, maar wat ik wil zeggen dat is dat om de winter te typeren je EN de hellmangetallen moet hebben EN de gemiddelde temperatuur. Beide vullen elkaar aan: de gemiddelde temperatuur alleen zegt niets over de winter (en de hellmangetallen alleen zeggen m.i. iets meer, maar ook niet genoeg), begrijp je ?
Ja ik begrijp het, het wordt eens tijd dat het KMI ook hellmangetallen gaat bijhouden. Dan krijgen we hier in België ook een beter beeld.
Voor de afgelopen koudeperiode, 29 januari 2012-12 februari2012, kom ik voor Ukkel op 81,8 Hellmannpunten.
De gegevens heb ik van onderstaande site. Of er ook nog Hellmannpunten van 1 nov tot 23 januari zijn gehaald, weet ik niet, maar veel zal dat ook niet zijn geweest.
Evenmin kan ik ze vergelijken met voorgaande jaren.
http://www.meteo.be/meteo/view/nl/123763-H...tml#ppt_5241282
De winter was volgens Hellman normaal (<100) maar eigenlijk krijgt deze winter met het huidige getal te veel eer.
Ja eens het was erg koud, maar deze periode duurde pakweg 2 weken en dat op een periode van 12 weken waarvan er in de overgebleven 10 weken geen enkele keer sprake was van vorst die ook maar 1 hellman creëerde. Daarnaast hadden we ook een december maand met warmte records en daaropvolgend de januari die in de top 10 eindigde van warmste januari's ooit, denk ik dat deze winter eerder in de zachte categorie thuishoort..
De eerdere sugestie Hellman plus gemiddelde temps lijkt me een veel realistischere voorstelling van de stand van zaken.
Horrorwinter voor de winterliefhebber in Nederland door het uitblijven van een echte langdurige winter maar het was en is zeker een horrorwinter voor alle landen ten oosten van ons, maar dan wel in de zin van koude en sneeuw en de vele slachtoffers die deze winter daar gemaakt heeft. Laten we dit niet vergeten.
Maar goed wij hebben onze wedstrijd op winterplaza waar ik zie dat "Daisy Teunissen" O.O op de 3de plek staat voor het hele winterseizoen.. en met de huidige verwachtingen zal dit wel niet meer veranderen..
Jan zal denk ik eerdaags wel een uitslag plaatsen..
Voor nu "bakze" in de zon komend voorjaar en zomer en ik zie U wel weer ergens in oktober.
latersssss
| Gewijzigd: 23 februari 2012, 21:28 uur, door Callie-P
Een goed moment om doei tegen het wintertopic te zeggen. Doei! Bij deze nog een dank voor de moderators voor de moderaties, de crew voor het beschikbaar stellen van o-o en verder alle leden voor de leuke & interessante discussies. Op naar het lente-topic!
Citaat van Calliep, donderdag 23 februari 2012, 21:26 uur Nu 1 maart zo nadert en dus het einde van de meteorologische winter is het weer tijd om in zomerslaap te gaan totdat we weer een wintertopic openen in okt/nov. Voor nu "bakze" in de zon komend voorjaar en zomer en ik zie U wel weer ergens in oktober. latersssss
Tot oktober dan maar weer! Jij ook Bakze daar in 't Westen en dank voor je goede bijdragen aan de wintertopics!
| Gewijzigd: 24 februari 2012, 11:46 uur, door Tyshane
we leven nou eenmaal in Nederland met zn zachte winters dus dat kunnen we natuurlijk dan ok verwachten..