https://sites.google.com/site/johannsmeteouitleg/home
en specifiek voor de SVG (Sneeuw Val Grens)
https://sites.google.com/site/johannsmeteou...neeuwvalgrens-1
O ja en voor begin mrt - nou dan maar weer een winterjas
| Gewijzigd: 15 februari 2012, 08:44 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Wat ben ik toch jaloers maar als het zondag t/m dinsdag maar wegblijft daarna mag de sneeuw bakken uit de hemel vallen | Gewijzigd: 15 februari 2012, 09:02 uur, door Mat13
Dit is geen domme vraag maar wel een rare vraag. Dat is gewoon niet te zeggen. Hangt van de treksnelheid van de buien af, en van de temperaturen (alle factoren). Onzin omhier antwoordt op te geven.
Bovendien ongekende kaarten in de ugkb
Ongeveer 4 a 5 centimeter lijkt mij realistisch, vooral midden en zuiden
Moet blij zijn dat je wat krijgt en dan ga je nog eisen stellen ook | Gewijzigd: 15 februari 2012, 09:06 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Moet blij zijn dat je wat krijgt en dan ga je nog eisen stellen ook :
Zeg Jan, volgens de laatste berekeningen lijkt het pas zondag middag te komen. Ik vraag me af of in de nacht naar zondag er ook al kans is. EC en GFS laten het dan nog niet zo een vaart lopen, maar de T850 en dauwpunten enzo die zijn wel goed. GFS zit standaard te hoog, maar EC niet vaak, wat denk jij? Want stralingsvorst in de nacht is niet aan de orde.
Ja zaterdag op zondag is echt "net wel, net niet". Gezien de waardes die EC momenteel berekend zeg ik ja, maar GFS wil er niets van weten. Grote bak regen voorafgaand aan de sneeuw. Maar GFS is toch niet geheel kansloos zaterdag op zondag nacht, mede door weinig wind die er aanwezig is in het binnenland en in combinatie van goede bovenlucht temperaturen moeten we echt niet raar van op kijken als we in het binnenland te maken gaan krijgen met natte sneeuw overgaand in sneeuw. De neerslagintensiteit is wel indrukwekkend te noemen op GFS
| Gewijzigd: 15 februari 2012, 09:13 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Inderdaad zeg. Zware neerslag, ongekend. Maar als het zo nat is dan is het voor die sneeuw erg lastig om te blijven liggen. | Gewijzigd: 15 februari 2012, 09:28 uur, door Ricootje
Dauwpunten zijn ook wel oke te noemen -1 a -2, daarnaast gaat de temperatuur (minimum) ook naar de -1 toe. Zal gevaarlijke situatie opleveren denk ik
http://forum.onweer-online.nl/index.php?s=...st&p=355276
Klopt wat je zegt Jan, vwb KF. Op basis van GFS 00Z: absoluut nee. Wellicht aan de achterzijde van het KF (aan de koude kant van het systeem) wellicht wat vlokken natte sneeuw, meer niet.
Meest recente EC nog niet bekeken (ben nog niet op de zaak), maar op basis van de 12Z van gisteren lijkt dit model ietwat gunstiger uit te pakken voor eventuele winterse neerslag op het KF, vooral landinwaarts.
Het zijn delicate processen die we op deze termijn niet correct in kunnen schatten. Een paar knopen wind meer of minder, een graadje hogere of lagere temperaturen (ook op hoogte) en de boel loopt net even wat anders...
We wachten rustig af wat de komende runs gaan brengen. Wel boeiende situatie met hoogst waarschijnlijk mooie winterse buienluchten op zondag, dat lijkt vrijwel zeker. Ik kijk er al naar uit! | Gewijzigd: 15 februari 2012, 09:50 uur, door marsel
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van vrijdag 17 februari tot woensdag 29 februari
Synoptische ontwikkeling
De komende periode hebben we te maken met een in meer of mindere mate meanderende weststroming. Van (structurele) winterse kou is dan ook geen sprake meer. In het gronddrukpatroon is een krachtig hogedrukgebied aanwezig ten zuidwesten van Ierland. Dit hoog heeft in eerste instantie nog een rug richting IJsland maar gaandeweg deze week verdwijnt deze rug en gaat het hoog zich zuidwaarts terugtrekken. Vrijdag arriveert een lagedrukgebied bij IJsland dat richting Scandinavië trekt waarna een hogedrukgebied vanaf de Oceaan richting Golf van Biskaje beweegt om op maandag over Frankrijk oostwaarts te trekken. De depressieactiviteit boven de oceaan neemt dan weer toe en bijbehorende randstoringen trekken van tijd tot tijd over ons land.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De temperatuurpluim is tot en met het weekeinde tamelijk smal. Duidelijk is de daling te zien in het weekeinde wanneer de stroming op de westflank van een laag tijdelijk noordwest wordt en polaire lucht over onze omgeving uitstroomt. Wanneer dan in de daaropvolgende nacht de wind afneemt zien we dat vrijwel alle members lichte vorst hebben. De nachten daarna zijn er iedere keer wel een aantal members met wat nachtvorst, maar de meerderheid houdt het dan weer op minima boven nul. In de neerslagpluim zien we ook niet al teveel onzekerheid naar voren komen. Tot en met het weekeinde komen de members redelijk goed overeen. In de nieuwe week zien we de onzekerheid toenemen. Dat heeft vooral te maken met de timing van de randstoringen die in de westelijke stroming onze kant opkomen. Wanneer zondag de polaire lucht over ons land uitstroomt zien we ook de kansen op enige winterse neerslag iets toenemen. Het lijkt vooralsnog niet veel voor te stellen. Kansen verdeeld over het land tussen de 20-60% op minder dan 1 cm.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig. Aanvankelijk vrij zacht met zowel overdag als in de nacht temperaturen boven nul. Zondag wat kouder met enkele winterse buien en in de nacht naar maandag op veel plaatsen lichte vorst.
Samenvatting EPS-periode:
Grote kans op aanhoudend wisselvallig weer met temperaturen veelal (iets) boven de normale waarden voor de tijd van het jaar.
Paraaf meteoroloog: nolet
Uitgifte: 15/02/2012 02.30 uur LT
op het kaartje wat jan toont is het gehele land min of meer "oranje-rose" gekleurd..en daar staat bij schauer...word daarmee motsneeuw bedoeld???
het zuurstokkenrose is sneeuw zie ik