Vraag me af wat er straks gebeurt als dat allemaal gaat smelten, groot deel van europa bedekt met op sommige plaatsen enorme hoeveelheden sneeuw. Plaatje hieronder vergelijking met een jaar geleden.
Ik heb hoop
Moeten we deze run (beetje) serieus nemen? ik hoop in ieder geval dat de sneeuw voor zondag blijft staan, die staat er namelijk al best lang.
Sneeuwdek dinsdagochtend: | Gewijzigd: 14 februari 2012, 00:27 uur, door BacciB
ga straks eerst een week op vakantie.. brengt het iets super..... en zo niet? de open haard gaat toch wel aan hahah,
Ik heb hoop
Moeten we deze run (beetje) serieus nemen? ik hoop in ieder geval dat de sneeuw voor zondag blijft staan, die staat er namelijk al best lang.
Sneeuwdek dinsdagochtend:
Waar sneeuw dump?.
| Gewijzigd: 14 februari 2012, 01:17 uur, door Eifel
Beoordeling door meteoroloog
Geldig van donderdag 16 februari tot dinsdag 28 februari
Synoptische ontwikkeling
We hebben met een westelijke stroming te maken en bevinden ons aanvankelijk in getransformeerde maritiem tropische lucht. Zaterdag trekt een sturend laag over de noordelijke Atlantische Oceaan oostwaarts, na passage van het koufront komen we tot en met maandag in maritiem polaire lucht. Na de passage van een rug op maandag komen we in een zuidwestelijke stroming in meestal maritiem tropische lucht.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De Uitvoer is grootschalig gezien zeer consistent. De Eps Uitvoer is tot en met het het begin van de volgende week eensluidend. Zondag verkeren we in wat koudere (T850 rond -7) maritiem polaire lucht, zodat de kans op een winters karakter van de buien toeneemt en in de nacht tijdens opklaringen met temperaturen rond het vriespunt de kans op opvriezing groot is, aangezien de vorst dan nog niet overal uit de grond is. Na de wat koudere periode komen we dinsdag opnieuw in maritiem tropische lucht, in ca 20% van de Leden gebeurt dat pas volgende week woensdag. Op de langere termijn zien we in 90% van de Leden een zonaal patroon met een overwegend zuidwestelijke stroming waarin we in getransformeerde maritiem polaire of maritiem tropische lucht verkeren. In ca 15% zien we een wat meer meridionaal patroon met een afwisseling tussen maritiem polaire en maritiem tropische lucht.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Wisselvallig. Aanvankelijk vrij zacht met zowel overdag als in de nacht temperaturen boven nul. Zondag wat kouder met enkele winterse buien en in de nacht van zondag op maandag op veel plaatsen lichte vorst.
Samenvatting EPS-periode:
Aanhoudend wisselvallig met temperaturen meest iets boven de normale waarden voor de tijd van het jaar.
Paraaf meteoroloog: Huiskamp
Uitgifte: 14/02/2012 03.00 uur LT
Hieronder twee pluimen, van 2.00 uur vanacht en 8.00 uur vanmorgen. | Gewijzigd: 14 februari 2012, 08:16 uur, door Overbuurman
Kijk, en dat staat ons zondag natuurlijk ook te wachten.
2m temperatuur zegt niets over de neerslag die er gaat vallen. Zoals het er nu naar uitziet is het onmogelijk dat de 6 graden gehaald wordt met een sneeuwvalgrens van 0 meter. 6 graden is wel over de top, kom niet verder dan 4
| Gewijzigd: 14 februari 2012, 09:23 uur, door Verwijderde_gebruiker_01
Hier de ochtendpluim:
| Gewijzigd: 14 februari 2012, 13:31 uur, door Debbieke
het smelt meteen toch weer weg, wilt iedereen sneeuw die weer direct prutszooi wordt ?
Ik ken je nu effe niet volgen jan 4 graden overdag met sneeuw, die wel als sneeuw valt.
Ok maar dan heb je echte sneeuw zondag droge dus waarschijnlijk, die meteen dooit.
Waar moet je je dan op verheugen blubber sneeuw ?
het smelt meteen toch weer weg, wilt iedereen sneeuw die weer direct prutszooi wordt ?
Ik ken je nu effe niet volgen jan 4 graden overdag met sneeuw, die wel als sneeuw valt.
Ok maar dan heb je echte sneeuw zondag droge dus waarschijnlijk, die meteen dooit.
Waar moet je je dan op verheugen blubber sneeuw ?
Het blijft het vermelden wel altijd waard natuurlijk. Maar echt winter plezier zal je er niet van hebben. Als er een flinke bui komt kan het nog aardig wat overlast bezorgen.
PS, daarbij zijn de exacte temperaturen nog niet bekend. Jan gaat uit van de huidige verwachting. Daarom ook de discussie over deze mogelijke (droge) sneeuw. | Gewijzigd: 14 februari 2012, 10:46 uur, door zwoof