WINTER KOMT (VOORLOPIG) NIET MEER TERUG
De winter van 2011-2012 is uiteraard nog geen gelopen race maar ik betwijfel zeer of er op ‘oud ijs nieuw ijs gaat groeien’. Een meerderheid van de circa 50 oplossingen van het EPS (Ensemble Prediction System), kiest op de 10-15 daagse voor een relatief zacht scenario. Er zit soms wel eens een relatief koude nacht tussen maar een terugkeer naar een winters scenario lijkt niet aannemelijk. Ondertussen tikt de klok de winter weg. Toen afgelopen woensdag het Elfstedenbestuur afkondigde dat de ‘Tocht der Tochten’ niet zou plaatsvinden, troostte menigeen zich met de gedachte dat we nog best wel een flinke tijd winter te gaan hadden. Dat is echter alleen het geval wanneer de ‘tiendaagse’ van de weermodellen op het moment suprême hoopgevend zou zijn. Het ECMWF was echter al vrij snel sceptisch en dat is nog steeds het geval. Voorlopig is het overwegend wisselvallig weer in onze streken (later in de week nestelt zich een omvangrijk lagedrukgebied boven de Noorse Zee en Scandinavië) en de middagtemperaturen komen over het algemeen uit op waarden tussen 4 en 8 graden.
EC rond de 20e | Gewijzigd: 12 februari 2012, 18:47 uur, door Verwijderde_gebruiker_04
Daar denken de modellen helaas anders over. Volgens GFS zelfs vanaf dinsdag geen nachtvorst meer.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Word het ijs niet erg slecht met de dooi? Overigens is het hier nog altijd -1.
Zeker niet.
De Bilt noteert gewoon een ijsdag omdat de temperatuur niet boven nul is geweest.
Dat is wel even een tegenvaller voor de weerdeskundigen die toch voor vandaag massale dooi hadden aangekondigd.
Ondanks dat is er wel dooi geweest maar slechts in een deel van het land.
De Bilt noteert gewoon een ijsdag omdat de temperatuur niet boven nul is geweest.
Dat is wel even een tegenvaller voor de weerdeskundigen die toch voor vandaag massale dooi hadden aangekondigd.
Ondanks dat is er wel dooi geweest maar slechts in een deel van het land.
Nee hoor, het zou in het midden van het land vandaag gewoon blijven vriezen of net iets boven nul. Dat kun je ook aan de pluim zien
hier had het vandaag +2/3 graden moeten worden het hoogst wat we gehaald hebben was -0.5 | Gewijzigd: 12 februari 2012, 19:35 uur, door pietjelol
Hmm als ik zo naar de kaarten kijk had het (op het uiterste NW na) gewoon een ijsdag moeten zijn. Hmmm dan heeft de weerdienst waar jij naar keek de dooi toch overschat.
http://www.buienradar.nl/wb.aspx?bron=2 | Gewijzigd: 12 februari 2012, 19:47 uur, door Eifel
Door de huidige koude plaklaag (en de daardoor uiterst stabiele opbouw van de grenslaag) zijn de zichten naar het westen toe duidelijk slechter geworden. Dit is typisch voor een dooiaanval waarbij langdurig schermutselingen tussen de kou en opdringerige maritieme lucht plaats vinden. Het kan zomaar zijn dat je op zee de wereld uit kijkt terwijl je enkele honderden meters landinwaarts dichte 'dooimist' te pakken hebt... | Gewijzigd: 12 februari 2012, 19:57 uur, door marsel