Beoordeling door meteoroloog
Geldig van dinsdag 14 februari tot zondag 26 februari
Synoptische ontwikkeling
Op de Atlantische Oceaan bevindt zich een hogedrukgebied ten westen en later zuidwesten van Ierland. Aan de noord- en oostflank daarvan bevindt zich een sterke westelijke tot noordwestelijke stroming. Woensdag trekt over Scandinavië een storing zuidoostwaarts, na passage van het koufront komen we in maritiem polaire lucht. Na passage van de rugas op donderdag wordt de stroming westelijk en komen we onder invloed van de frontale systemen van depressies die over de noordelijke Atlantische Oceaan oostwaarts trekken.
Modelbeoordeling en onzekerheden
De Uitvoer is grootschalig gezien zeer consistent. De Eps Uitvoer is tot en met vrijdag eensluidend. De kans op vorst in de nachten tijdens het midden van de komende week is in de nacht naar donderdag nog 25%. In die nacht, tijdens de rugpassage met opklaringen, is er dan ook een aanzienlijke kans op gevaarlijke gladheid als gevolg van opvriezing, zeker al er kort tevoren regen is gevallen, de neerslagkans ligt woensdag rond 90%. In de loop van het weekeinde van 19% zien we in ongeveer 40% van de Leden tijdelijk wat koudere (T850 rond -7) maritiem polaire lucht, zodat de kans op een winters karakter van de buien toeneemt en in de nacht tijdens opklaringen met temperaturen rond het vriespunt de kans op opvriezing groot is, aangezien de vorst dan nog niet uit de grond is. Na de wat koudere periode komen we op dat weekeinde volgende maandag of dinsdag opnieuw in maritiem tropische lucht. Op de langere termijn zien we in 90% van de Leden een zonaal patroon, in ca 10% vormt zich uiteindelijk weer een blokkade boven West-Europa.
Samenvatting meerdaagse-periode:
Doorzettende dooi met af en toe regen of een enkele bui. Donderdagnacht tijdens opklaringen temperatuur rond het vriespunt.
Samenvatting EPS-periode:
Aanhoudend wisselvallig met temperaturen eerst rond en later meest iets boven de normale waarden voor de tijd van het jaar.
Paraaf meteoroloog: Huiskamp
Uitgifte: 12/02/2012 02.55 uur LT
Op dezelfde pagina refereert hij hier drie keer aan:
'...AND NOW (new add-on offer for this month) the SLAT7 Red warnings & tornado + Quake risk forecast...'
'...forecast of solar coronal holes and sunspots, Red warnings and related Tornado-thunder and Quake-volcano risk...'
'...especially in periods around our major Red warnings" he said on 11th Feb...'
Op deze pagina staat: 'The period 25-31 Dec 2010 is a Weather Action Red warning (World) period with top activity expected in sub-periods 25-27th Dec & 29/30th Dec.'.
Op deze pagina (2011) staat: 'What the sun was doing for the simultaneous superstorms end Jan – start Feb & WHAT NEXT for world weather? Piers Corbyn warns of three world top red warning notably dangerous weather periods – around Feb 10-12, 14-15, & 27-28.
---
Ik denk dat de rode waarschuwingen staan voor bepaalde periodes, die volgens zijn berekeningen aan de hand van o.a. zonnevlekken, voor gevaarlijke toestanden op aarde kunnen zorgen. Op welke toestanden hij hier nu exact doelt en voor exact welke periode in dit jaar is me nog niet duidelijk. Het blijft een beetje mystiek...
Ik weet niet met welke radar je kijkt, maar er zit wel degelijk een bui daar.
Ik kijk met deze radar
Ik heb kaarten gezien met een max van 2 cm en ook een enkele kaart met 5 cm.
Die hoeveelheid van 2 cm is op enkele plekken bereikt.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Wat versta je onder erg leuk? Ik neem alleen maar genoegen met een nieuwe zéér diepe vorstperiode met vrachten sneeuw. Al het andere is normale hap voor ons landje
NWC:
Voor het gehele land:
Waarschuwing vooraf vanwege ijzel,
waarschuwingsniveau rood verwacht
geldig van: zondag, 12. feb 2012, 23:00 uur
geldig tot: maandag, 13. feb 2012, 14:00 uur
Voor het uiterste Noorden en Noord-Westen + Waddeneilanden:
Niveau waarschuwing noodweer oranje vanwege ijzel
geldig van: zondag, 12. feb 2012, 06:00 uur
geldig tot: zondag, 12. feb 2012, 16:00 uur
geldig voor: alle hoogtes
NWC: Edit Marga; KNIP
Ik denk als het gaat regenen dat het code rood wordt.
Want dan wordt het echt een ijsbaan op de weg. | Gewijzigd: 12 februari 2012, 13:26 uur, door Marga
Best chase!!
28-06-2011
10-09-2011
10-05-2012
NWC:Edit Marga: KNIP
Die krijgt vandaag en komende dagen alle kleuren van de regenboog met die vorst in de grond. | Gewijzigd: 12 februari 2012, 13:26 uur, door Marga
lijkt me wel stoer een keer ijzel de laatste keer is alweer 2 jaar terug...