Prima ijs, maar pas voor de ijszeilers die met wel 120 Km per uur voorbij schieten...
Zeker, we hebben een prachtige periode gehad | Gewijzigd: 11 februari 2012, 10:32 uur, door thunder and lightning
Dat zou wel gaaf zijn idd, na deze schitterende vorstperiode, nog even een sneeuwperiode. Maar dan mooie goede paksneeuw!
Hoe had ik het voorspeld??? Nou, ik behoorde niet tot diegene die een horrorwinter voorspelden of verwachtten. Ik schreef ook niks af want om nou zo vroeg ene heel winter te voorspellen. Ik HOOPte dat die niet zo komen, niet alleen vanwege al dat gedoe dat het zou geven maar als vier mensen op de stellige manier iets gaan beweren zoals dat met de horrowinterverhalen is gebeurd, dan heb ik zo iets van "hou ff op".
Ik voorspelde dat de winter pas na kerst zou aanvangen... Dat zou mijn tot een goed voorspeller maken, we zitten nu na kerst, ware het niet dat ik meen dat ik daaraan toevoegde dat het tussen kerst en nieuwjaar al kouder zou gaan worden. Foei. Daar zat ik naast.
Overigens had ik ook in januari de koude nog niet afgeschreven...
De felheid van de huidige periode had ik zwaar onderschat, evenals de duur (ik zag het met een weekje weer warmer worden, ondanks alle modellen. Stom he..)
Waar zat ik goed? De Hellmannetjes, ik ging toch wel uit van min of meer normale waarden.
Zeer gevaarlijke situatie momenteel op de Hirlam. Temperaturen 0 graden voor het westen, daarbij een dauwpunt van -1. Dat is ijzel.
Zou ook met hogere temperaturen nog voor problemen kunnen zorgen aangezien het hier om bevriezende neerslag op een koud oppervlak gaat (eigenlijk als gevolg van het koude oppervlak). De zogenaamde ijsdriehoek ontbreekt in de meest modeluitvoer en dus zal 'echte' ijzel (onderkoelde neerlsag welke op álles vastvriest) hoogst waarschijnlijk niet optreden. Zolang de grond maar onder nul is (en dat kan nog best lang zijn met de afgelopen kou in gedachten) kun je ook met luchttemperaturen ruim boven 0 dit verschijnsel opwekken.
Bijzonder dat er vaak op basis van een paar T2m's en Td's op de kaarten een uitspraak over het wel of niet optreden van ijzel wordt gedaan. Je zult toch echt de opbouw van de onderste 5000ft in de picture moeten hebben. | Gewijzigd: 11 februari 2012, 11:45 uur, door marsel
Dat wordt dus een Elfstedentocht op de weg?
Al me tal heb wel genoten van deze koude periode. Nu alleen nog wat sneeuw erbij en dan is voor mij helemaal compleet
En dan op naar de lente