Nu blijkt alweer dat het de gehele zondag doorvriest, en de dooi pas in de nacht van zondag op maandag langzaam op gang komt.
Dus de dooi is alweer uitgesteld! en vandaag was er ook zo goed als geen dooi.
Zou vandaag eerst nog +1 a 2 graden worden, maar kwam in de bilt maar kort tot max 0.5 !
Geen dooi te noemen dus, hooguit de sneeuw die iets minder is geworden. Het ijs is in ieder geval niet aangetast.
Daarnaast is het nu alweer rond de -8 en worden er nog zeker 3 zeer koude nachten en 2 koude dagen verwacht.
Al met al verwacht ik dat het kouder blijft dan uit de verwachtingen blijkt. Dit lijkt mede met de nog aanwezige sneeuwlaag te maken te hebben, want het is uiteindelijk steeds kouder dan verwacht. De sneeuw voorkomt dat de wamte van de grond in de lucht terecht komt, en de sneeuw (en de spiegelende ijsvloer op ijsselmeer enz) verkomt ook instraling van zonlicht.
De koude lucht is daarbij ook nog eens 'plakkerig' zoals al eerder gemeld, en laat zich niet zomaar verdrijven.
De warmte moet vooral vanaf de noordzee komen, en die is ondertussen ook al erg afgekoeld met deze record kou.
5 graden is het zeewater nog maar.. en de waddenzee en ijsselmeer liggen vol ijs, dus blokkeren instromende warme lucht ook nog een beetje.
Mocht het dus maandag en dinsdag een beetje boven 0 komen, tot zeg maar 3 a 4 graden in de middag, is de ijsvloer niet zomaar weg te krijgen.
En ik zie goede hoop op een vervolg van kou op woensdag en donderdag, met een paar nieuwe ijsdagen!
De enigzins gesmolten bovenlaag vriest dan weer mooi aan, en de schaatspret is dus nog lang niet over! | Gewijzigd: 9 februari 2012, 22:33 uur, door ActraiseR
Dit kan ik echter niet op iedere site terug vinden..
wat is jullie kiek dr op?
Is knap dat ze dat nu al kunnen zeggen, positie laagje is nog te wispelturig om daarover concrete uitspraken te doen. Gaat het laag tever naar het oosten, dan hebben wij gewoon regen. Gaat het laagje over Nederland dan zou het wel eens meer kou kunnen opleveren icm sneeuw. Gaat het laagje over Duitsland dan hebben we regen/ijzel en sneeuw
Dit kan ik echter niet op iedere site terug vinden..
wat is jullie kiek dr op?
Zuid-Oost, Noord-Oost en midden Nederland, kansen zijn er dus wel degelijk, ook in andere regio's!
Blijkbaar alleen bij weerplaza en buienradar het geval.
KNMI 15-daagse:
gatverdamme in dat weer heb ik al helemaal geen zin of onder 0 of boven de 20 en van dat 5-10 graden met regen is niks aan.
Ik vind de pluim ook prima, volgende week donderdag en vrijdag alweer vrij koud weer, daarna geeft de pluim een gemiddelde weer tussen koude en normale temps voor deze tijd van het jaar maar het heeft er alle schijn van dat we na volgende week gewoon weer meer kou gaan krijgen uit het noorden / noordoosten.
Benieuwd hoe ze er morgen uit zien.
Kortom, er zijn nog kansjes voor een terugkeer van de winter!
Er zijn meer kansen voor winter weer dan voor lange dooi weer