Trend naar opbouw van aardige hogedruk in de buurt van Ierland, met een noord tot noordoostelijke stroming als gevolg in de loop van volgende week.
Nu nog een bruggetje slaan met onze Siberische vriend...
Trend naar opbouw van aardige hogedruk in de buurt van Ierland, met een noord tot noordoostelijke stroming als gevolg in de loop van volgende week.
Nu nog een bruggetje slaan met onze Siberische vriend...
Lijkt zo op het eerste gezicht veel op EC +144? Maar mag wel iets westelijker?
Kan iemand even precies uitleggen wat ik op dit kaartje zie.Interpretatie.. Please!!
Geen dikke vinger, maar een dikke duim/vuist, volgens mij is die berg iets te hoog
Je ziet: een krachtig Hoog in het westen (WLA) met lagedruk i/h oosten -> daardoor een Noordelijke stroming
Kunnen jullie een inschatting geven wat de wind morgenmiddag doet? wil graag vanuit Harderwijk naar Elburg schaatsen en weer terug, maar als ik twee keer tegenwind heb zie ik het niet zo zitten. Blijft het gewoon noordoost of is er kans dat hij draait?
Alvast dank
Het is handig om te kijken waar de hoge- en de lagedrukgebieden zijn. De wind om een hogedrukgebied waait / draait met de klok mee (op het Noordelijk halfrond) en bij een lagedrukgebied tegen de klok in. De witte lijnen zijn de isobaren die dit aangeven; hoe dichter deze bij elkaar staan, hoe harder de wind. Zo kan je dus op bepaalde kaartjes zien welke stroming je kan verwachten. Wel rekening houden met de verschillende hoogten...