Maar ja, de 15 minuten roem zijn binnen……….
Morgen trekt een koud putje van No naar ZW over, enige lichte sneeuw is het gevolg. Na minimaal -6/-12 C, morgen iets boven nul in het NW tot min 5 C in het ZO.
Vrijdag en zaterdag is hogedruk nog ten noordoosten, droog weer met zonnige perioden en in de nacht meest matige tot strenge en overdag lichte tot matige vorst.
Zondag (1e kaart)is kern van hogedruk dan ten (zuid)westen aanbeland, en stroming wordt zwak aanlandig. Na matig tot strenge vorst in de ochtend, gaan overdag de waarden naar iets boven nul aan de kust tot nog enige graden onder nul in het ZO.
Mogelijk dat uit de toenemende bewolking later op de dag in het N wat neerslag valt.
De nacht naar maandag geeft op veel plaatsen nog lichte, in Limburg mogelijk matige, vorst en het blijft meest droog met opklaringen.
Maandag (2e kaart)overdag nadert dan in de loop van de dag een frontensysteem ons land, kans op sneeuw, later ook regen, neemt toe en de maxima lopen op naar iets boven het vriespunt in het ZO tot plus 5 in het NW.
Dinsdag (3e en 4e kaart) is lagedruk dan al weer ten (N)O aangekomen, samen met stevige westelijke hoogterug zorgt dit voor een straffe noordstroming. De Uitvoer vind ik qua temp opvallend zacht voor die dag, algemeen houdt men het landelijk op 3-6 C plus. Maar uit de kaart van 850 Hpa temp blijkt dat deze tussen -4/-8 C, liggen.
Met redelijk onstabiele luchtsoorten komt het die dag dan ook veelvuldig tot winterse buien die ook temperend op de maxima zullen werken.
Voor de ontwikkelingen daarna volg ik nog steeds het scenario zoals dat in de Uitvoer vandaag onder meer door GFS oper en UKMO werd geschetst: dus medio volgende week achter de zuidwaarts wegtrekkende lagedruk opnieuw drukstijgingen ten noorden van ons land, waardoor met hernieuwde continentale aanvoer de kou terugkeert.
Misschien eind volgende week weer een persconferentie…..
Mvg, Ronald de Wildt
Zo slecht vind ik de pluim ook niet inderdaad. Heb beroerdere gezien
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Ik wil graag inschatten of ik bij zonsopkomst een fel zicht op de zon kan hebben (kwil gaan filmen) | Gewijzigd: 8 februari 2012, 22:18 uur, door pyro
LANGE TERMIJN ONGUNSTIGER VOOR WINTERWEER DAN GISTEREN
Van hoop naar vrees op de lange termijn. In de loop van het weekeinde wordt boven de Britse Eilanden een hogedrukgebied van circa 1040 hPa in de steigers gezet. Na het weekeinde verplaatst het luchtdrukmaximum zich naar de wateren ten westen van Ierland. Daar groeit het systeem uit tot een reus van 1050 hPa. In de hogere luchtlagen zal er sprake zijn van een omvangrijk warmtebastion. Uitzakkingen van koude lucht uit de poolstreken worden daardoor grotendeels naar Oost-Europa weggedrukt.
Bij ons valt zondag overdag de dooi in, na het weekeinde ontplooit zich een noordwestelijke stroming waarmee relatief zachte en vochtige luchtmassa’s om het hogedrukgebied heen naar het Noordzeegebied worden getransporteerd. De middagtemperaturen gaan omhoog naar 4 tot 7 graden en de nachtelijke vorst gaat ook verdwijnen. Verder vaak bewolkt en stijgende neerslagkansen.
Een minderheid van omstreeks 10 leden van het EPS (Ensemble Prediction System) opteert nog voor hogedruk boven Scandinavië en dus voor vriesopties. Dat zijn er te weinig om een serieuze verwachting op te bouwen.
Maar ja, de 15 minuten roem zijn binnen……….
Morgen trekt een koud putje van No naar ZW over, enige lichte sneeuw is het gevolg. Na minimaal -6/-12 C, morgen iets boven nul in het NW tot min 5 C in het ZO.
Vrijdag en zaterdag is hogedruk nog ten noordoosten, droog weer met zonnige perioden en in de nacht meest matige tot strenge en overdag lichte tot matige vorst.
Zondag (1e kaart)is kern van hogedruk dan ten (zuid)westen aanbeland, en stroming wordt zwak aanlandig. Na matig tot strenge vorst in de ochtend, gaan overdag de waarden naar iets boven nul aan de kust tot nog enige graden onder nul in het ZO.
Mogelijk dat uit de toenemende bewolking later op de dag in het N wat neerslag valt.
De nacht naar maandag geeft op veel plaatsen nog lichte, in Limburg mogelijk matige, vorst en het blijft meest droog met opklaringen.
Maandag (2e kaart)overdag nadert dan in de loop van de dag een frontensysteem ons land, kans op sneeuw, later ook regen, neemt toe en de maxima lopen op naar iets boven het vriespunt in het ZO tot plus 5 in het NW.
Dinsdag (3e en 4e kaart) is lagedruk dan al weer ten (N)O aangekomen, samen met stevige westelijke hoogterug zorgt dit voor een straffe noordstroming. De Uitvoer vind ik qua temp opvallend zacht voor die dag, algemeen houdt men het landelijk op 3-6 C plus. Maar uit de kaart van 850 Hpa temp blijkt dat deze tussen -4/-8 C, liggen.
Met redelijk onstabiele luchtsoorten komt het die dag dan ook veelvuldig tot winterse buien die ook temperend op de maxima zullen werken.
Voor de ontwikkelingen daarna volg ik nog steeds het scenario zoals dat in de Uitvoer vandaag onder meer door GFS oper en UKMO werd geschetst: dus medio volgende week achter de zuidwaarts wegtrekkende lagedruk opnieuw drukstijgingen ten noorden van ons land, waardoor met hernieuwde continentale aanvoer de kou terugkeert.
Misschien eind volgende week weer een persconferentie…..
Mvg, Ronald de Wildt
???
Wie moet ik nu geloven
bron weer.nl
yep...
maastricht
Ik wil graag inschatten of ik bij zonsopkomst een fel zicht op de zon kan hebben (kwil gaan filmen)
Dit is wat EC verwacht: