Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Feliciana, LA; West Feliciana, LA; Amite, MS; Wilkinson, MS.

14 Nov 2024 15:12:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Feliciana, LA; West Feliciana, LA; Amite, MS; Wilkinson, MS.

14 Nov 2024 13:30:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yazoo, MS.

13 Nov 2024 22:56:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK; Hughes, OK; Johnston, OK; Marshall, OK; Murray, OK; Pontotoc, OK; Seminole, OK.

13 Nov 2024 22:37:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Issaquena, MS; Warren, MS; Yazoo, MS.

13 Nov 2024 22:17:28

13 Nov 2024 22:00:03

13 Nov 2024 20:55:35

13 Nov 2024 19:47:38

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lafourche, LA; St. Charles, LA; St. James, LA; St. John The Baptist, LA.

13 Nov 2024 18:32:07
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
8 februari 2012, 19:14 uur | Bericht #336087
Johann Geen zin in Weerman te zijn ( blijkbaar heb je er meer verstand van dan timothee )
Alpenweerman
AWM Moderator
8 februari 2012, 19:14 uur | Bericht #336088
Citaat van showtime!, woensdag 8 februari 2012, 18:35 uur beetje offtopic:
johann,denk jij dat de 11stedentocht doorgaat?

LOL. Kun je beter aan Jan vragen die zit daar veel beter in. Ik kijk meer naar de synoptische kant van het geheel.
Vanavond wellicht een cruciale fase mbt tot het verdere verloop van het winterweer !
Misschien gewoon wachten tot de tijdelijke dooi-fase voorbij is en dan ergens aan het einde van de week verrijden (vrijdag de 17 lijkt me een prima dag)

Ciao Johann
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Waarom deze advertentie?
8 februari 2012, 19:15 uur | Bericht #336090
Duidelijk verhaal weer, Johann! Dank je wel. Weten we ook waar we evt op moeten letten, welke ontwikkelingen er belangrijk zijn voor het verdere verloop. Op zich wel positief dat evt WLA nog westelijker ligt dan voor deze koude periode, als ik het goed heb. Correct me if I'm wrong.
Ben47
Lid
8 februari 2012, 19:20 uur | Bericht #336094
Citaat van Roare, woensdag 8 februari 2012, 19:04 uur Het valt mij juist op dat de pluim een stuk stabieler is geworden in vergelijking tot de winter van 2 jaar terug. Toen zwabberde de pluim alle kanten op. Maar deze koudegolf heeft hij zeer nauwkeurig voorspeld.
Die kwalificatie 'zeer nauwkeurig' verdient de pluim in het geheel niet m.b.t. deze koude periode en ook voorgaande verwachtingen niet. Zoals ik eerder schreef werd deze kou waar we nu in zitten van de ene op de andere dag pas op MT verwacht. Heet dat 'zeer nauwkeurig' als de dag ervoor nog 'warmte' werd verwacht voor dezelfde periode? En andersom, verwachtingen (zelfs op MT) eerder in Januari en December verdampten van de ene op de andere dag.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
8 februari 2012, 19:20 uur | Bericht #336095
Weer een stukje hoop voor volgende week dankje wel Johann voor je stukje tekst .
Word weer een stuk vrolijker Hoop natuurlijk op een wintersvervolg. Hier is het nu -3,5 vanuit m'n stilstaande auto gemeten.
Bedankt weer Johann
8 februari 2012, 19:21 uur | Bericht #336096
Citaat van Diesel2011, woensdag 8 februari 2012, 19:20 uur Weer een stukje hoop voor volgende week dankje wel Johann voor je stukje tekst .
Word weer een stuk vrolijker Hoop natuurlijk op een wintersvervolg. Hier is het nu -3,5 vanuit m'n stilstaande auto gemeten.
Bedankt weer Johann

dat zou dan de sneeuwvariant zijn
Mijn twitter: https://twitter.com/#!/MathiasDeleye
8 februari 2012, 19:27 uur | Bericht #336104
Ik hoop dat er nog flink wat sneeuw gaat vallen. De hele winter is het hier groen gebleven.
Liefhebber van -30°C, +30°C, 50 cm sneeuw, zeer zware regenval, zeer zwaar onweer, grote hagelstenen, zeer zware storm..... Kortom alles wat extreem is!
Roare
Lid
8 februari 2012, 19:27 uur | Bericht #336105
Citaat van Ben47, woensdag 8 februari 2012, 19:20 uur Die kwalificatie 'zeer nauwkeurig' verdient de pluim in het geheel niet m.b.t. deze koude periode en ook voorgaande verwachtingen niet. Zoals ik eerder schreef werd deze kou waar we nu in zitten van de ene op de andere dag pas op MT verwacht. Heet dat 'zeer nauwkeurig' als de dag ervoor nog 'warmte' werd verwacht voor dezelfde periode? En andersom, verwachtingen (zelfs op MT) eerder in Januari en December verdampten van de ene op de andere dag.

Ben ik totaal niet met je eens. Het is normaal dat de pluim verder weg meer onzeker wordt en die onzekerheid wordt ook aangeven op de pluim, zodat je weet hoe ruim de marge is. Maar deze koude periode is echt heel goed voorspeld. Die werd rond Donderdag twee weken geleden voorspeld en daar is niet al teveel van afgeweken.
8 februari 2012, 19:27 uur | Bericht #336106
Dit is wel kouder?

__.png

Eens zien wat hij hierachter zegt..
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
Joeke12
Lid
8 februari 2012, 19:28 uur | Bericht #336107
Citaat van Reed Timmer, woensdag 8 februari 2012, 19:27 uur Ik hoop dat er nog flink wat sneeuw gaat vallen. De hele winter is het hier groen gebleven.

Groen?
Hier ligt nog steeds sneeuw van vorige week, niet echt superveel. Achja.
Dus ik lees een terugkomende kou?
Heerlijk!
8 februari 2012, 19:29 uur | Bericht #336111
Citaat van iemanddiejenietkent, woensdag 8 februari 2012, 19:28 uur Groen?
Hier ligt nog steeds sneeuw van vorige week, niet echt superveel. Achja.
Dus ik lees een terugkomende kou?
Heerlijk!

KANS OP.. er is een optie, beter dan geen optie, we zien wel...
Gijs
Lid
8 februari 2012, 19:34 uur | Bericht #336113
EC tot nu toe postitief!(koud) Dinsdag noord-noordoosten wind! Al een verbetering!
Bovenlucht temp blijven ook koud(genoeg) voor sneeuw.
Joeke12
Lid
8 februari 2012, 19:35 uur | Bericht #336115
Citaat van Gilleess, woensdag 8 februari 2012, 19:29 uur KANS OP.. er is een optie, beter dan geen optie, we zien wel...

En anders niet.
Kan mijn vader ook weer werken iig.
Maar verder, een elfstedentocht is niet ondenkbaar hier in Friesland.
Dus afwachten.
Ik blijf positief.
Het was een stuk aangenamer vanochtend dan eergister in de ochtend.
Callie-P
Moderator
8 februari 2012, 19:36 uur | Bericht #336117
Citaat van Johann, woensdag 8 februari 2012, 19:05 uur Veel zal gaan afhangen van hetgeen het Atlantische hoog gaat doen ?!
Mocht het Atl. hoog een rug opwerpen (WLA) richting IJsland en later wellicht Scandinavië dan goede opties voor nieuw winterse impulsen en vorst verscherping (GFS12). Het EC00 (oper) scenario moeten we maar even snel vergeten. ...........................................n WLA) en zakt het geheel als een plumpudding in elkaar met later een overgang naar zonaal (west).

Interessant dus waar ECMWF vanavond mee zal komen !

Ciao Johann

Mooi stukje Johan ! heerlijk zoals die radartjes werken
Ben47
Lid
8 februari 2012, 19:36 uur | Bericht #336118
Citaat van Roare, woensdag 8 februari 2012, 19:27 uur Ben ik totaal niet met je eens. Het is normaal dat de pluim verder weg meer onzeker wordt en die onzekerheid wordt ook aangeven op de pluim, zodat je weet hoe ruim de marge is. Maar deze koude periode is echt heel goed voorspeld. Die werd rond Donderdag twee weken geleden voorspeld en daar is niet al teveel van afgeweken.
Morgen drie weken geleden (19e) was er op de pluimen van 10u nog niets te zien. Een dag later op vrijdag de 20e werd de kou verwacht rond de 27e. Dus van de ene op de andere dag! Zoals een koude verwachting ook in januari van de ene op de andere dag verdween na er dagen op gestaan te hebben.

Hier de pluimen waarin de huidige koude periode werd verwacht.
(2x klikken voor vergroten)
190112_10u_2001212_22u_horz.jpg | Gewijzigd: 8 februari 2012, 19:44 uur, door Ben47
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
ron12
Lid
8 februari 2012, 19:37 uur | Bericht #336120
weersverwachting heel onzeker de volgende week welke kant het opgaat met de temperatuur.in ieder geval zo als er nu uitziet.komende vrijdag en zaterdag worden ook al kouder wat eerder in de verwachtingen zaten.zelfs tot -17 aan toe in de nacht overdag -5 in westen duitsland.er is zelfs een kans dat het zondag ook blijft vriezen,was net op de wdr3
totale aantal onweersdagen in nijmegen vanaf januari tot nu dit jaar...33
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
8 februari 2012, 19:37 uur | Bericht #336121
Citaat van Gijs, woensdag 8 februari 2012, 19:34 uur EC tot nu toe postitief!(koud) Dinsdag noord-noordoosten wind! Al een verbetering!
Bovenlucht temp blijven ook koud(genoeg) voor sneeuw.

Hier een kaartje van ec het is wel net net
8 februari 2012, 19:41 uur | Bericht #336123
Het "toverwoord" voor het vervolg van de winter wordt dus WLA. Echt mooi om te zien hoe het weer in elkaar zit. Allemaal oorzaak-gevolg. Ik vind het in een woord gewoon echt heel leuk om te volgen. Prachtig!

Klopt het trouwens (dat heb ik een keer geleerd, en klopt in mijn beleving wel) dat je de trekrichting van een lagedrukgebied kan zien aan de kern van het laag? er zit meestal een punt in de kern, dit wijst als het ware de trekrichting aan....

| Gewijzigd: 8 februari 2012, 19:52 uur, door stratocumulus
8 februari 2012, 19:59 uur | Bericht #336150
VTM weerbericht, " er lijkt een einde te komen aan de koude, maar warm word het nu ook weer niet.. "
Alpenweerman
AWM Moderator
8 februari 2012, 20:01 uur | Bericht #336151
Citaat van Johann, woensdag 8 februari 2012, 19:05 uur Veel zal gaan afhangen van hetgeen het Atlantische hoog gaat doen ?!
Mocht het Atl. hoog een rug opwerpen (WLA) richting IJsland en later wellicht Scandinavië dan goede opties voor nieuw winterse impulsen en vorst verscherping (GFS12). Het EC00 (oper) scenario moeten we maar even snel vergeten. Teveel Atlantische invloed op den duur.

Interessant de GFS12 oper van vanavond (kwam EC daar gisteren ook al niet mee)
Ook op hoogte (300hPa) zien we vlgs GFS een blokkade met een polaire-jet die ten oosten van New-Foundland wordt afgebogen naar Groenland en vervolgens via IJsland tot over Engeland richting de Pyreneeën loopt. Wij verblijven dan meest aan de koude kant van de Jet en krijgen te maken met koud winterweer.

Polaire Jet woensdag 15 febr.
GFS12_wo15e_jet.jpg

Diverse storingen die in de frontale zone zijn opgenomen zullen periodiek (natte) sneeuw gaan opleveren. Vooral rond het midden van week wordt het interessant wanneer een lagedruk gebied via het westen van Scandinavië komt afzakken. Woensdag wordt dit systeem met kern boven noord Duitsland-Polen berekend. Via de achterdeur zal dan opnieuw zeer koude lucht vanuit het noordoosten (Scandinavië) worden aangetapt en wordt het weer een stuk kouder !

GFS bodemdrukkaart woensdag 15 febr. Let op het laagje boven Duitsland en de WLA richting IJsland
GFS12_wo15e.jpg

Let rond die tijd ook op de WLA (de gele vinger) die via Engeland tot aan IJsland plaatsvindt. Een cruciale fase voor de verdere ontwikkelingen. Ofwel deze WLA zet een nieuwe blokkade ind e steigers (winters) ofwel de WLA wordt door een navolgend Atlantische hoog ten westen van de Azoren de kop ingedrukt. In dit geval zal de blokkade niet verder kunnen ontwikkelen (geen WLA) en zakt het geheel als een plumpudding in elkaar met later een overgang naar zonaal (west).

Interessant dus waar ECMWF vanavond mee zal komen !

Ciao Johann

Welnu EC12 voor dezelfde woensdag.

WLA duidelijk minder goed ontwikkeld door navolgende hoog op Atlantische Oceaan. Daarnaast de jet iets oostelijker georiënteerd waardoor ook de frontale zone en de lagedrukgebieden via een ietwat oostelijkere koers verloopot. Hierdoor komen we dus minder in de koude lucht dan bij GFS. Een verdere retrograde blokkering met evt nieuwe verbinding met het Ruslandhoog wordt zo onwaarschijnlijk en lijkt een "vieze" noordweststroming (maritiem-polair) het meest wrs scenario. In ieder geval alweer beter dan de EC00 uitdraai.

ECMWF voor woensdag 15 febr.

ec012.jpg

Ciao Johann

Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
6 Gebruikers lezen nu dit topic, onderverdeeld in 6 gasten en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.472 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
6 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 44 mensen aan het browsen op het forum. 1 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 44, lezen 5 mensen het topic "Winterdiscussie topic 2011/2012 deel 17".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden