johann,denk jij dat de 11stedentocht doorgaat?
LOL. Kun je beter aan Jan vragen die zit daar veel beter in. Ik kijk meer naar de synoptische kant van het geheel.
Vanavond wellicht een cruciale fase mbt tot het verdere verloop van het winterweer !
Misschien gewoon wachten tot de tijdelijke dooi-fase voorbij is en dan ergens aan het einde van de week verrijden (vrijdag de 17 lijkt me een prima dag)
Ciao Johann
Die kwalificatie 'zeer nauwkeurig' verdient de pluim in het geheel niet m.b.t. deze koude periode en ook voorgaande verwachtingen niet. Zoals ik eerder schreef werd deze kou waar we nu in zitten van de ene op de andere dag pas op MT verwacht. Heet dat 'zeer nauwkeurig' als de dag ervoor nog 'warmte' werd verwacht voor dezelfde periode? En andersom, verwachtingen (zelfs op MT) eerder in Januari en December verdampten van de ene op de andere dag.
Word weer een stuk vrolijker Hoop natuurlijk op een wintersvervolg. Hier is het nu -3,5 vanuit m'n stilstaande auto gemeten.
Bedankt weer Johann
dat zou dan de sneeuwvariant zijn
Ben ik totaal niet met je eens. Het is normaal dat de pluim verder weg meer onzeker wordt en die onzekerheid wordt ook aangeven op de pluim, zodat je weet hoe ruim de marge is. Maar deze koude periode is echt heel goed voorspeld. Die werd rond Donderdag twee weken geleden voorspeld en daar is niet al teveel van afgeweken.
Groen?
Hier ligt nog steeds sneeuw van vorige week, niet echt superveel. Achja.
Dus ik lees een terugkomende kou?
Heerlijk!
Hier ligt nog steeds sneeuw van vorige week, niet echt superveel. Achja.
Dus ik lees een terugkomende kou?
Heerlijk!
KANS OP.. er is een optie, beter dan geen optie, we zien wel...
En anders niet.
Kan mijn vader ook weer werken iig.
Maar verder, een elfstedentocht is niet ondenkbaar hier in Friesland.
Dus afwachten.
Ik blijf positief.
Het was een stuk aangenamer vanochtend dan eergister in de ochtend.
Mocht het Atl. hoog een rug opwerpen (WLA) richting IJsland en later wellicht Scandinavië dan goede opties voor nieuw winterse impulsen en vorst verscherping (GFS12). Het EC00 (oper) scenario moeten we maar even snel vergeten. ...........................................n WLA) en zakt het geheel als een plumpudding in elkaar met later een overgang naar zonaal (west).
Interessant dus waar ECMWF vanavond mee zal komen !
Ciao Johann
Mooi stukje Johan ! heerlijk zoals die radartjes werken
Morgen drie weken geleden (19e) was er op de pluimen van 10u nog niets te zien. Een dag later op vrijdag de 20e werd de kou verwacht rond de 27e. Dus van de ene op de andere dag! Zoals een koude verwachting ook in januari van de ene op de andere dag verdween na er dagen op gestaan te hebben.
Hier de pluimen waarin de huidige koude periode werd verwacht.
(2x klikken voor vergroten)
| Gewijzigd: 8 februari 2012, 19:44 uur, door Ben47
dagen,waarvan...zwaar onweer op 0 dagen,onweer met hagel 4 dagen,onweer met windstoten 1 dagen.NOODWEER 0 DAGEN,alleen het weerlicht gezien verweg 3 dagen, alleen de donder gehoord 5 dagen van het onweer rondom nijmegen,onweer met veel regen 25 mm en meer 2 dagen
Klopt het trouwens (dat heb ik een keer geleerd, en klopt in mijn beleving wel) dat je de trekrichting van een lagedrukgebied kan zien aan de kern van het laag? er zit meestal een punt in de kern, dit wijst als het ware de trekrichting aan....
| Gewijzigd: 8 februari 2012, 19:52 uur, door stratocumulus
Mocht het Atl. hoog een rug opwerpen (WLA) richting IJsland en later wellicht Scandinavië dan goede opties voor nieuw winterse impulsen en vorst verscherping (GFS12). Het EC00 (oper) scenario moeten we maar even snel vergeten. Teveel Atlantische invloed op den duur.
Interessant de GFS12 oper van vanavond (kwam EC daar gisteren ook al niet mee)
Ook op hoogte (300hPa) zien we vlgs GFS een blokkade met een polaire-jet die ten oosten van New-Foundland wordt afgebogen naar Groenland en vervolgens via IJsland tot over Engeland richting de Pyreneeën loopt. Wij verblijven dan meest aan de koude kant van de Jet en krijgen te maken met koud winterweer.
Polaire Jet woensdag 15 febr.
Diverse storingen die in de frontale zone zijn opgenomen zullen periodiek (natte) sneeuw gaan opleveren. Vooral rond het midden van week wordt het interessant wanneer een lagedruk gebied via het westen van Scandinavië komt afzakken. Woensdag wordt dit systeem met kern boven noord Duitsland-Polen berekend. Via de achterdeur zal dan opnieuw zeer koude lucht vanuit het noordoosten (Scandinavië) worden aangetapt en wordt het weer een stuk kouder !
GFS bodemdrukkaart woensdag 15 febr. Let op het laagje boven Duitsland en de WLA richting IJsland
Let rond die tijd ook op de WLA (de gele vinger) die via Engeland tot aan IJsland plaatsvindt. Een cruciale fase voor de verdere ontwikkelingen. Ofwel deze WLA zet een nieuwe blokkade ind e steigers (winters) ofwel de WLA wordt door een navolgend Atlantische hoog ten westen van de Azoren de kop ingedrukt. In dit geval zal de blokkade niet verder kunnen ontwikkelen (geen WLA) en zakt het geheel als een plumpudding in elkaar met later een overgang naar zonaal (west).
Interessant dus waar ECMWF vanavond mee zal komen !
Ciao Johann
Welnu EC12 voor dezelfde woensdag.
WLA duidelijk minder goed ontwikkeld door navolgende hoog op Atlantische Oceaan. Daarnaast de jet iets oostelijker georiënteerd waardoor ook de frontale zone en de lagedrukgebieden via een ietwat oostelijkere koers verloopot. Hierdoor komen we dus minder in de koude lucht dan bij GFS. Een verdere retrograde blokkering met evt nieuwe verbinding met het Ruslandhoog wordt zo onwaarschijnlijk en lijkt een "vieze" noordweststroming (maritiem-polair) het meest wrs scenario. In ieder geval alweer beter dan de EC00 uitdraai.
ECMWF voor woensdag 15 febr.
Ciao Johann