Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Feliciana, LA; West Feliciana, LA; Amite, MS; Wilkinson, MS.

14 Nov 2024 15:12:29

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Feliciana, LA; West Feliciana, LA; Amite, MS; Wilkinson, MS.

14 Nov 2024 13:30:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yazoo, MS.

13 Nov 2024 22:56:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK; Hughes, OK; Johnston, OK; Marshall, OK; Murray, OK; Pontotoc, OK; Seminole, OK.

13 Nov 2024 22:37:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Issaquena, MS; Warren, MS; Yazoo, MS.

13 Nov 2024 22:17:28

13 Nov 2024 22:00:03

13 Nov 2024 20:55:35

13 Nov 2024 19:47:38

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lafourche, LA; St. Charles, LA; St. James, LA; St. John The Baptist, LA.

13 Nov 2024 18:32:07
Actueel
1 / 4

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Jens
Lid
8 februari 2012, 18:04 uur | Bericht #336024
Citaat van Ben47, woensdag 8 februari 2012, 18:03 uur (ssstt, heb ik de Telegraaf ingefluisterd, niet tegen Jan zeggen)
hahaha | Gewijzigd: 8 februari 2012, 18:05 uur, door Jens
8 februari 2012, 18:05 uur | Bericht #336025
Citaat van Tyshane, woensdag 8 februari 2012, 18:01 uur Lol krijgt die gekke telegraaf nog gelijk ook met die gekke weersverwachting van vandaag!
En dan zeggen ze "ja zie je wel....we zitten wel goed, goede weerman..." Euh, tsjah.... Maar goed, ik zou het wel leuk vinden als dit zo doorgaat, weer een vorstperiode, al is de kans nu 20 procent.
Waarom deze advertentie?
showtime!
Lid
8 februari 2012, 18:14 uur | Bericht #336027
Citaat van pietjelol, woensdag 8 februari 2012, 17:59 uur Geloof me dat gaat dan ook snel vervelen. Vindt het eigenlijk juist mooi dat je hier tenminste nog verschil in het weer heb

ja dat besefte ik me ook ineens vlak nadat ik het bericht geplaatst had haha.
heb je helemaal gelijk in!
en we moeten niet zeuren(wat moeilijk is voor mij) als het weer wat we willen maar niet komt;maar gewoon afwachten.
en dan is het extra genieten!
dat heeft scandinavie niet!
als we daar nu leefden,dan hadden we niet zo'n spannend forum gehad!
de onvoorspelbaarheid,de hoop...de blijheid ALS het uiteindelijk uitkomt!
zo,da's eigenlijk alles wat ik te zeggen had;) | Gewijzigd: 8 februari 2012, 18:16 uur, door showtime!
jcroon
Lid
8 februari 2012, 18:29 uur | Bericht #336033
Citaat van Gilleess, woensdag 8 februari 2012, 17:34 uur Veel neerslag, maar welke?? temps op 2m zijn wel positief
is wel 19:00 lokaal GFS kaartje van die tijd laat de 0 graden isotherm over Nederland vallen....
Maar ja, dan is het donker en ik heb geen lantaarnpaal, dan wordt het dag en dan warmt het op dus vanaf 10:00 uur, als net iedereen met moeite op het werk is aangekomen gaat het naar de natte blubberkant toe

tysio
Lid
8 februari 2012, 18:32 uur | Bericht #336037
johann is hier ook aanwezig hoop dat hij dan iets positief heeft te vertellen over de komende wintertijd
| Gewijzigd: 8 februari 2012, 18:39 uur, door Sanwa
showtime!
Lid
8 februari 2012, 18:35 uur | Bericht #336038
beetje offtopic:
johann,denk jij dat de 11stedentocht doorgaat?
8 februari 2012, 18:36 uur | Bericht #336040
Citaat van tysio, woensdag 8 februari 2012, 18:32 uur johann is hier ook aanwezig hoop dat hij dan iets positief heeft te vertellen over de komende wintertijd

Nou ik hoop het, maar Margot Ribberink van het RTLweer was absoluut niet positief, ik hoop dat ze het mis heeft met haar "Volgende week is het gebeurt met de winter"...
Gek op extreem weer, zoals vet veel regen, keiharde stormen en bakken met sneeuw !!!
Roare
Lid
8 februari 2012, 18:44 uur | Bericht #336052
Als je naar de pluim kijkt zie je dat hij eigenlijk nog verder verslechterd is, want gisteren was de kans op vorst vanaf volgende week woensdag groter dan nu. Ik zie nu de meerderheid van de leden toch duidelijk voor een lange periode van dooi kiezen. Het ziet er echt heel slecht uit.
dingjan
Lid
8 februari 2012, 18:46 uur | Bericht #336057
Citaat van Roare, woensdag 8 februari 2012, 18:44 uur Als je naar de pluim kijkt zie je dat hij eigenlijk nog verder verslechterd is, want gisteren was de kans op vorst vanaf volgende week woensdag groter dan nu. Ik zie nu de meerderheid van de leden toch duidelijk voor een lange periode van dooi kiezen. Het ziet er echt heel slecht uit.

niet volgens Reinier:
Nieuwste modellen komen met scenario, dat enkele dagen dooi worden afgesloten met regen en sneeuw (di. en wo), daarna mogelijk weer vorst.
8 februari 2012, 18:56 uur | Bericht #336067
Is EC niet laat?? En op het nieuws in belgie, zelf over de elfstedentocht , (strax)
Mvg,Gilles ( Izegem - West vlaanderen )
Ben47
Lid
8 februari 2012, 18:56 uur | Bericht #336068
Citaat van Roare, woensdag 8 februari 2012, 18:44 uur Als je naar de pluim kijkt zie je dat hij eigenlijk nog verder verslechterd is, want gisteren was de kans op vorst vanaf volgende week woensdag groter dan nu. Ik zie nu de meerderheid van de leden toch duidelijk voor een lange periode van dooi kiezen. Het ziet er echt heel slecht uit.
De pluim van 19 januari 10u was ook heel slecht en toch werd in de pluim van 1 dag later reeds op MT (de 27e) de vorstperiode aangekondigd waarin we nu nog zitten. OK die aanvangsdatum verschoof later nog 2 dagen, maar het kwam. Voor mij is geen enkele MT of LT heilig. Geen 'warme' en geen 'koude'. Het kan alle kanten op.
Noem mij de naam van de instantie die opdracht geeft tot een onderzoek van het klimaat en ik geef u per ommegaande het verwachte resultaat van het onderzoek.
Roare
Lid
8 februari 2012, 19:01 uur | Bericht #336072
Citaat van kingED, woensdag 8 februari 2012, 18:46 uur niet volgens Reinier:
Nieuwste modellen komen met scenario, dat enkele dagen dooi worden afgesloten met regen en sneeuw (di. en wo), daarna mogelijk weer vorst.

De runs van de modellen schieten steeds alle kanten uit. Ik vind de pluim een veel betrouwbaarder beeld schetsen. En hij zegt mogelijk, en dat klopt ook, maar het is wel een minderheid van de leden die voor vorst gaan op dit moment, maar laten we hopen dat de trend van steeds zachtere pluimen omgebogen wordt.
showtime!
Lid
8 februari 2012, 19:01 uur | Bericht #336073
Citaat van Ben47, woensdag 8 februari 2012, 18:56 uur De pluim van 19 januari 10u was ook heel slecht en toch werd in de pluim van 1 dag later reeds op MT (de 27e) de vorstperiode aangekondigd waarin we nu nog zitten. OK die aanvangsdatum verschoof later nog 2 dagen, maar het kwam. Voor mij is geen enkele MT of LT heilig. Geen 'warme' en geen 'koude'. Het kan alle kanten op.

ik denk zelfs dat dat een feit is die laatste 3 zinnen van je.
albalinda
Lid
8 februari 2012, 19:02 uur | Bericht #336074
Citaat van jcroon, woensdag 8 februari 2012, 18:29 uur is wel 19:00 lokaal GFS kaartje van die tijd laat de 0 graden isotherm over Nederland vallen....
Maar ja, dan is het donker en ik heb geen lantaarnpaal, dan wordt het dag en dan warmt het op dus vanaf 10:00 uur, als net iedereen met moeite op het werk is aangekomen gaat het naar de natte blubberkant toe

Dan koop je een zaklantaarn
Ook al ben je nog zo snel, de sneeuwbuien achterhalen je wel.....
dingjan
Lid
8 februari 2012, 19:04 uur | Bericht #336075
Citaat van Roare, woensdag 8 februari 2012, 19:01 uur De runs van de modellen schieten steeds alle kanten uit. Ik vind de pluim een veel betrouwbaarder beeld schetsen. En hij zegt mogelijk, en dat klopt ook, maar het is wel een minderheid van de leden die voor vorst gaan op dit moment, maar laten we hopen dat de trend van steeds zachtere pluimen omgebogen wordt.

we moeten blijven hopen, en ook van die mindere leden hoop uit putten, ik geef nog niet op.
Roare
Lid
8 februari 2012, 19:04 uur | Bericht #336076
Citaat van Ben47, woensdag 8 februari 2012, 18:56 uur De pluim van 19 januari 10u was ook heel slecht en toch werd in de pluim van 1 dag later reeds op MT (de 27e) de vorstperiode aangekondigd waarin we nu nog zitten. OK die aanvangsdatum verschoof later nog 2 dagen, maar het kwam. Voor mij is geen enkele MT of LT heilig. Geen 'warme' en geen 'koude'. Het kan alle kanten op.

Het valt mij juist op dat de pluim een stuk stabieler is geworden in vergelijking tot de winter van 2 jaar terug. Toen zwabberde de pluim alle kanten op. Maar deze koudegolf heeft hij zeer nauwkeurig voorspeld.
Alpenweerman
AWM Moderator
8 februari 2012, 19:05 uur | Bericht #336077
Citaat van tysio, woensdag 8 februari 2012, 18:32 uur johann is hier ook aanwezig hoop dat hij dan iets positief heeft te vertellen over de komende wintertijd

Veel zal gaan afhangen van hetgeen het Atlantische hoog gaat doen ?!
Mocht het Atl. hoog een rug opwerpen (WLA) richting IJsland en later wellicht Scandinavië dan goede opties voor nieuw winterse impulsen en vorst verscherping (GFS12). Het EC00 (oper) scenario moeten we maar even snel vergeten. Teveel Atlantische invloed op den duur.

Interessant de GFS12 oper van vanavond (kwam EC daar gisteren ook al niet mee)
Ook op hoogte (300hPa) zien we vlgs GFS een blokkade met een polaire-jet die ten oosten van New-Foundland wordt afgebogen naar Groenland en vervolgens via IJsland tot over Engeland richting de Pyreneeën loopt. Wij verblijven dan meest aan de koude kant van de Jet en krijgen te maken met koud winterweer.

Polaire Jet woensdag 15 febr.
GFS12_wo15e_jet.jpg

Diverse storingen die in de frontale zone zijn opgenomen zullen periodiek (natte) sneeuw gaan opleveren. Vooral rond het midden van week wordt het interessant wanneer een lagedruk gebied via het westen van Scandinavië komt afzakken. Woensdag wordt dit systeem met kern boven noord Duitsland-Polen berekend. Via de achterdeur zal dan opnieuw zeer koude lucht vanuit het noordoosten (Scandinavië) worden aangetapt en wordt het weer een stuk kouder !

GFS bodemdrukkaart woensdag 15 febr. Let op het laagje boven Duitsland en de WLA richting IJsland
GFS12_wo15e.jpg

Let rond die tijd ook op de WLA (de gele vinger) die via Engeland tot aan IJsland plaatsvindt. Een cruciale fase voor de verdere ontwikkelingen. Ofwel deze WLA zet een nieuwe blokkade ind e steigers (winters) ofwel de WLA wordt door een navolgend Atlantische hoog ten westen van de Azoren de kop ingedrukt. In dit geval zal de blokkade niet verder kunnen ontwikkelen (geen WLA) en zakt het geheel als een plumpudding in elkaar met later een overgang naar zonaal (west).

Interessant dus waar ECMWF vanavond mee zal komen !

Ciao Johann | Gewijzigd: 8 februari 2012, 19:07 uur, door Alpenweerman
Phantasie ist wichtiger als Wissen, denn Wissen ist begrenzt. (Albert Einstein)
weerfreak
Lid
8 februari 2012, 19:06 uur | Bericht #336078
Voordat iedereen weer gaat klagen dat het alweer afgelopen is >> We moeten niet vergeten dat we een mooie winterperiode (bijna) achter de rug hebben, we hebben kunnen schaatsen, er is sneeuw gevallen, we hebben een officiële koudegolf en zelfs misschien een Elfstedentocht, en we moeten nou maar gewoon accepteren dat het Nederland is met een wispelturig klimaat, soms is het winter, soms is het boven nul met regen en wind, soms is het een rotzomer, soms een zomer waarbij je je vingers aflikt, omdat je snakt naar een ijsje.
En wie weet, was deze winterperiode nog maar het begin
Dat zal komende dagen wel langzamerhand duidelijk worden,
Oh ja, vergeet niet dat we steeds verder het voorjaar in kruipen he
Weerfreak's weer:2012 lente en zomer : Onweersdagen: 0 Zwaar Onweer: 0
Roare
Lid
8 februari 2012, 19:10 uur | Bericht #336082
Als ik het ECMWF model en GFS model met elkaar vergelijk vind ik het ECMWF model toch echt duidelijk beter in elkaar zitten. Deze winterse periode is duidelijk veel beter voorspeld door het ECMWF model dan het GFS model. | Gewijzigd: 8 februari 2012, 19:10 uur, door Roare
albalinda
Lid
8 februari 2012, 19:13 uur | Bericht #336085
Citaat van Johann, woensdag 8 februari 2012, 19:05 uur Veel zal gaan afhangen van hetgeen het Atlantische hoog gaat doen ?!
Interessant dus waar ECMWF vanavond mee zal komen !
Ciao Johann

Duidelijk verhaal Johann,kans op vervolg winterweer is dus wel zeker aanwezig
Had ik iig even nodig
Hopelijk zien we vanavond een indicatie dat het die kant op gaat.........
Ook al ben je nog zo snel, de sneeuwbuien achterhalen je wel.....
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.473 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 42 mensen aan het browsen op het forum. 3 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 42, lezen 5 mensen het topic "10 dingen die je waarschijnlijk nog niet weet over tornado".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden