En dan zeggen ze "ja zie je wel....we zitten wel goed, goede weerman..." Euh, tsjah.... Maar goed, ik zou het wel leuk vinden als dit zo doorgaat, weer een vorstperiode, al is de kans nu 20 procent.
ja dat besefte ik me ook ineens vlak nadat ik het bericht geplaatst had haha.
heb je helemaal gelijk in!
en we moeten niet zeuren(wat moeilijk is voor mij) als het weer wat we willen maar niet komt;maar gewoon afwachten.
en dan is het extra genieten!
dat heeft scandinavie niet!
als we daar nu leefden,dan hadden we niet zo'n spannend forum gehad!
de onvoorspelbaarheid,de hoop...de blijheid ALS het uiteindelijk uitkomt!
zo,da's eigenlijk alles wat ik te zeggen had;) | Gewijzigd: 8 februari 2012, 18:16 uur, door showtime!
is wel 19:00 lokaal GFS kaartje van die tijd laat de 0 graden isotherm over Nederland vallen....
Maar ja, dan is het donker en ik heb geen lantaarnpaal, dan wordt het dag en dan warmt het op dus vanaf 10:00 uur, als net iedereen met moeite op het werk is aangekomen gaat het naar de natte blubberkant toe
Nou ik hoop het, maar Margot Ribberink van het RTLweer was absoluut niet positief, ik hoop dat ze het mis heeft met haar "Volgende week is het gebeurt met de winter"...
niet volgens Reinier:
Nieuwste modellen komen met scenario, dat enkele dagen dooi worden afgesloten met regen en sneeuw (di. en wo), daarna mogelijk weer vorst.
De pluim van 19 januari 10u was ook heel slecht en toch werd in de pluim van 1 dag later reeds op MT (de 27e) de vorstperiode aangekondigd waarin we nu nog zitten. OK die aanvangsdatum verschoof later nog 2 dagen, maar het kwam. Voor mij is geen enkele MT of LT heilig. Geen 'warme' en geen 'koude'. Het kan alle kanten op.
Nieuwste modellen komen met scenario, dat enkele dagen dooi worden afgesloten met regen en sneeuw (di. en wo), daarna mogelijk weer vorst.
De runs van de modellen schieten steeds alle kanten uit. Ik vind de pluim een veel betrouwbaarder beeld schetsen. En hij zegt mogelijk, en dat klopt ook, maar het is wel een minderheid van de leden die voor vorst gaan op dit moment, maar laten we hopen dat de trend van steeds zachtere pluimen omgebogen wordt.
ik denk zelfs dat dat een feit is die laatste 3 zinnen van je.
Maar ja, dan is het donker en ik heb geen lantaarnpaal, dan wordt het dag en dan warmt het op dus vanaf 10:00 uur, als net iedereen met moeite op het werk is aangekomen gaat het naar de natte blubberkant toe
Dan koop je een zaklantaarn
we moeten blijven hopen, en ook van die mindere leden hoop uit putten, ik geef nog niet op.
Het valt mij juist op dat de pluim een stuk stabieler is geworden in vergelijking tot de winter van 2 jaar terug. Toen zwabberde de pluim alle kanten op. Maar deze koudegolf heeft hij zeer nauwkeurig voorspeld.
Veel zal gaan afhangen van hetgeen het Atlantische hoog gaat doen ?!
Mocht het Atl. hoog een rug opwerpen (WLA) richting IJsland en later wellicht Scandinavië dan goede opties voor nieuw winterse impulsen en vorst verscherping (GFS12). Het EC00 (oper) scenario moeten we maar even snel vergeten. Teveel Atlantische invloed op den duur.
Interessant de GFS12 oper van vanavond (kwam EC daar gisteren ook al niet mee)
Ook op hoogte (300hPa) zien we vlgs GFS een blokkade met een polaire-jet die ten oosten van New-Foundland wordt afgebogen naar Groenland en vervolgens via IJsland tot over Engeland richting de Pyreneeën loopt. Wij verblijven dan meest aan de koude kant van de Jet en krijgen te maken met koud winterweer.
Polaire Jet woensdag 15 febr.
Diverse storingen die in de frontale zone zijn opgenomen zullen periodiek (natte) sneeuw gaan opleveren. Vooral rond het midden van week wordt het interessant wanneer een lagedruk gebied via het westen van Scandinavië komt afzakken. Woensdag wordt dit systeem met kern boven noord Duitsland-Polen berekend. Via de achterdeur zal dan opnieuw zeer koude lucht vanuit het noordoosten (Scandinavië) worden aangetapt en wordt het weer een stuk kouder !
GFS bodemdrukkaart woensdag 15 febr. Let op het laagje boven Duitsland en de WLA richting IJsland
Let rond die tijd ook op de WLA (de gele vinger) die via Engeland tot aan IJsland plaatsvindt. Een cruciale fase voor de verdere ontwikkelingen. Ofwel deze WLA zet een nieuwe blokkade ind e steigers (winters) ofwel de WLA wordt door een navolgend Atlantische hoog ten westen van de Azoren de kop ingedrukt. In dit geval zal de blokkade niet verder kunnen ontwikkelen (geen WLA) en zakt het geheel als een plumpudding in elkaar met later een overgang naar zonaal (west).
Interessant dus waar ECMWF vanavond mee zal komen !
Ciao Johann | Gewijzigd: 8 februari 2012, 19:07 uur, door Alpenweerman
En wie weet, was deze winterperiode nog maar het begin
Dat zal komende dagen wel langzamerhand duidelijk worden,
Oh ja, vergeet niet dat we steeds verder het voorjaar in kruipen he
Interessant dus waar ECMWF vanavond mee zal komen !
Ciao Johann
Duidelijk verhaal Johann,kans op vervolg winterweer is dus wel zeker aanwezig
Had ik iig even nodig
Hopelijk zien we vanavond een indicatie dat het die kant op gaat.........