Was dit het moment dat de maan ging kantelen? Het was echt een hele rare gewaarwording en ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn die dit vannacht hebben gehoord of meegemaakt.
Was dit het moment dat de maan ging kantelen? Het was echt een hele rare gewaarwording en ik zou graag willen weten of er meer mensen zijn die dit vannacht hebben gehoord of meegemaakt.
Ja ik werd er ook wakker van , raam stond op een kiertje !
Ik denk het niet dat het met de maan te maken heeft
Anders was de maan gisterenmiddag bij ons al gekanteld
Vandaag overdag minder koud, vanavond weer matige vorst.
Boven het zuiden van Noorwegen is de barometer gestegen naar circa 1050 hPa. Het luchtdrukmaximum vormt een sta-in-de-weg voor oceaandepressies maar het systeem heeft niet kunnen verhinderen dat vooral op hoogte tijdelijk minder koude lucht tot ons land is doorgedrongen. Ook de komst van bewolking speelde een belangrijke rol bij het oplopen van de temperatuur. Tussen gisteravond laat en vanochtend heeft het vrijwel alleen in Zeeuws-Vlaanderen, Brabant en Limburg matig gevroren, elders meest lichte vorst. Vanochtend om 06:30 uur was het in Friesland slechts 2 tot 3 graden onder nul: in een opklarend Hoensbroek wees de thermometer om 06:45 uur -8,1º aan.
Het mag duidelijk zijn dat de geringe vorst een ongunstig effect heeft op de aangroei van het ijs op de Elfstedenroute temeer daar het kwik vandaag overdag op een nog wat hoger niveau terechtkomt. De middagtemperaturen lopen namelijk uiteen van -2 in Limburg, -1 in het midden van het land tot rond het vriespunt in het Waddengebied alsmede Friesland, Groningen en het noordwesten.
Het weerbeeld kenmerkt zich aanvankelijk door bewolking waaruit zeer lokaal wat lichte sneeuw kan vallen. Vanmiddag komen er meer en meer opklaringen. De wind waait uit het noordoosten en neemt af tot zwak of matig.
De komende nacht verplaatst het Scandinavisch luchtdrukmaximum zich langzaam naar het zuiden van Engeland en neemt daarbij in betekenis af. Deze ontwikkeling heeft nog geen direct effect op het weerbeeld. De meeste wolken verdwijnen en de vorst wordt weer matig (beneden -5), in het oosten en zuidoosten plaatselijk streng (beneden -10). Er waait een zwakke noordoostenwind. Verder vormen zich enkele aanvriezende mistbanken (kans op gladheid).
Doordat het hogedrukgebied zich naar Engeland verplaatst, gaat de wind morgen overdag uit het noorden waaien. Er stroomt dan opnieuw minder koude en vochtige zeelucht het land binnen. Verder koerst een lagedrukgebiedje vanuit het Oostzeegebied naar de Alpen en de uitloper van het laagje beweegt van noordoost naar zuidwest over Nederland. Het gevolg is een toename van de bewolking en plaatselijk enige winterse neerslag. In het zuidoosten zal dat hoofdzakelijk sneeuw zijn, in het noordwesten en noorden valt ook enige natte (smeltende) sneeuw en op de Waddeneilanden regen. De temperatuur komt in het noordwesten en noorden tijdelijk een paar graden boven nul uit. In het zuidoosten lichte vorst.
In de loop van de middag ruimt de wind naar richtingen tussen oost en noordoost en stroomt wederom droge en koude vrieslucht het land binnen. Vanaf donderdagavond gaat het opnieuw matig vriezen.
Vrijdag en zaterdag is het dankzij de komst van nieuwe Scandinavische hogedruk droog, zonnig en koud met in de nacht en ochtend matige tot strenge vorst. Zondag gaat de wind uit het noordwesten waaien en valt overdag de dooi in.
Wordt geen sneeuw op basis van de huidige kaarten. 850 hpa temp rond de -2 a -3, wat sowieso al te hoog is. Daarnaast 2m temp rond 2-3 graden en aan de kust 5 graden en dauwpunten ongeveer hetzelfde. Regen dus.
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Als ik het goed heb zelfs tot twee x toe die winter....
Laten we het hopen
dat moest ik ff op zoeken
http://www.boulevardforum.nl/index.php?topic=2286.0
Dat belooft veel goeds dan....
Als de doctrine namelijk in de eerste twee maanden van de winter van stal was gehaald, zou die nu niet kloppen. De zachte Hellman-loze winter is plotseling omgeslagen. Iets wat regelrecht in strijd is met de doctrine.
Met deze twee voorbeelden in het achterhoofd kunnen we beredeneren wat Postma écht bedoelde met zijn dogma. Een zogenaamde ‘rustige’ of ‘neutrale’ stroming zal, bij een koude (winterse) voorgeschiedenis leiden tot een aanhoudend koud weerbeeld. Bij een zachte voorgeschiedenis echter, zal diezelfde stroming niet tot winterweer leiden. Zó heeft Postma het hoogst waarschijnlijk bedoeld. Hij wist ongetwijfeld heel goed dat, hoe hard het ook vroor, een opstekende stevige circulatie uit het westen tot zuidwesten een forse en aanhoudende dooi zou gaan veroorzaken. Omgekeerd zou, in een tot dan superzachte winter, een stroming waarmee lucht vanuit de omgeving van Nova Zembla naar ons land zou worden gevoerd, leiden tot een flinke vorstinval. Natúúrlijk wist hij dat, want we zeiden het al, Postma was een zeer kundig meteoroloog…