Mooi plaatje met ijzel | Gewijzigd: 7 februari 2012, 12:31 uur, door Musselkanaalder
-----------------------------------------------
As't nait gait zoas't moet, mot't mor zoas't gait
Ben benieuwd of de kaarten gelijk krijgen over vanmiddag
En de vooruitzichten van woensdag (15e): ben blij dat ik de middag vrij ben
Ben benieuwd of de kaarten gelijk krijgen over vanmiddag
En de vooruitzichten van woensdag (15e): ben blij dat ik de middag vrij ben
Denk dat het oosten wel wat gaat krijgen
Juist!
kan me herinneren,eerst regen overgaand in sneeuw en niet zo'n beetje ook in December! Kan me herinneren dat het 2009/2010 ook zo ging. (Sneeuw winter)
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
De krachtige gordel van hoge barometerstanden die zich, afgezien van enkele zwakkere plekken, uitstrekt van de Azoren via de Britse Eilanden/Noordzee naar Noord- en Noordoost-Europa, gaat tijdens het weekeinde op de schop. Echter: de westcirculatie komt volgens het ECMWF (Europees weermodel) niet op dreef. Ten westen van de Britse Eilanden bouwt zich begin volgende week namelijk een nieuwe krachtige hoogterug op die zich gaat ‘uitbouwen’ richting Groenland/IJsland. Aan de oostflank van de rug gaat een geleidelijk in kracht toenemende west- tot noordwestelijke stroming minder koude (maritiem polaire) luchtmassa’s naar het Noordzeegebied transporteren. Daarin loopt de middagtemperatuur vanaf zondag/maandag op tot enkele graden boven nul.
Verder kan er zondag al enige neerslag vallen: meer neerslag en wind worden op dinsdag verwacht wanneer zich boven Zuid-Scandinavië een actief laag installeert. Tijdens de tweede helft van de week ‘verhuist’ het lagedrukgebied mogelijk richting vasteland. In een wederom vrij koude ambiance (koude bovenlucht) kan er wellicht (het is allemaal nog ver weg!) opnieuw sprake zijn van dalende temperaturen (tot beneden nul), een noord- tot noordoostenwind en enige sneeuw of sneeuwbuien.
"Gefrituurde" regen volgens het kaartje in het Noorden.
Maar zal nog wel tig keer veranderen.
Heerlijk Jan! Bevredigend plaatje hoor! Na maandag en dinsdag wat korte dooi vanaf woensdag bakken met sneeuw in de nieuwe GFS run. Helaas allemaal nog wat ver maar zeker voor mij een goed vooruitzicht. De 20 cm moet ik toch wel overschrijden want dat was het record uit december 2009.
De kaarten die GFS en zelfs EC laten zien laten een wat meer arctische stroming zien. En veel sneeuw erbij gelukkig. Wat mij betreft kan het meteen uitkomen maar het is allemaal nog wat fragiel. EC is helemaal geweldig. | Gewijzigd: 7 februari 2012, 13:02 uur, door Ricootje