Voor veel uitstraling heb je gewoon een onbewolkte hemel nodig, een sneeuwtapijt en weinig wind. De maan doet er in het geheel niet toe. Fabeltje of weerspreukje dat nergens op slaat. Men moet niet met zulke onzin komen. Zeker niet vanuit een zogenaamd officieel instituut uit Friesland om dat eventjes op de TV te komen verklaren. Dan maken zichzelf ongeloofwaardig, ook voor de andere activiteiten waarvoor ze zeggen bezig te zijn.
Verder hoop ik dat het zelfs -25 in Friesland wordt en niet alleen vannacht. | Gewijzigd: 6 februari 2012, 22:49 uur, door Ben47
Verder hoop ik dat het zelfs -25 in Friesland wordt en niet alleen vannacht.
"Een verband tussen de Volle Maan en het weer is nooit gevonden. Het gaat om een bakerpraatje, een urban legend. Maar waarom geloven zoveel mensen er in? Dat heeft in het geval van Volle Maan waarschijnlijk te maken met het feit dat die Volle Maan - als ze zichtbaar is - altijd heel opvallend aan de hemel pronkt. De Volle Maan is de hele nacht zichtbaar. Dat in tegenstelling met bijvoorbeeld een Eerste Kwartier, dat enkel maar ’ s avonds kan gezien worden. Nieuwe Maan is al helemaal niet zichtbaar.
Bovendien is het begrip "Volle Maan" heel rekbaar. Enkele dagen voor en na Volle Maan zien de meeste mensen nog altijd een ronde schijf. Tenslotte maken we een redeneringsfout. We zien een Volle Maan en we zeggen: "Aha, het wordt goed weer". Terwijl het net andersom is: omdat het goed weer is, kunnen we een Volle Maan zien.
Heeft de Volle Maan dan echt geen invloed op het weer? Met satellieten heeft men aangetoond dat bij Volle Maan de aarde wel degelijk opwarmt… maar het gaat om een heel kleine temperatuurverhoging. Bij Volle Maan zou het gemiddeld 0,02 graden warmer zijn. En dat is echt wel héél weinig, niet meetbaar met gewone aardse thermometers."
Ben het niet met je eens. Niet alles is wetenschappelijk verklaarbaar. Zelfs in de wetenschap, doet men aannames om theorieen kloppend te maken (Als 3 van 4 elementen te staven zijn, wordt het in de wetenschap voor waar aangenomen, totdat de vierde de eerste 3 elementen omver kan werpen.) De bekendste theorie die nu op de schop gaat, is de theorie van de lichtsnelheid. Ik bedoel maar.....
Ik snap hem; als je de (volle) maan ziet met een zwakke Oosten wind dan kan je concluderen dat het onbewolkt
is en daardoor vriest het ook harder vanwege de uitstraling
is en daardoor vriest het ook harder vanwege de uitstraling
Goede verklaring!! Zegt nog niks van de duur daarvan maar dat kan natuurlijk zijn omdat een overgang naar normaler weer niet opvalt, blijft het koud, dan valt dat wel op en dan wordt dat onthouden.
Beste Rens, ik ben zeker niet iemand die beweert dat er niets is tussen hemel en aarde, maar dit soort dingen is achteraf te controleren tot sinds de eerste meteo-waarnemingen. En het klopt dus niet, klaar. Dat heeft helemaal niets met aannames te maken of met een theorie die nog niet vaststaat. Het is de pure praktijk.
Mee eens, en wat de lichtsnelheid betref, het was een theorie die stelde dat niets sneller was (is?) dan het licht, en men is er nog niets eens uit of er al dan niet toch een verklaring is.
Dat meen je niet,ik zit er net boven
En bij deze net onder | Gewijzigd: 6 februari 2012, 23:23 uur, door albalinda
Deze run betekend een elfstedentocht. Dus ik ben hier zeer blij mee wat lange termijn ook geeft en ondanks dat het de pubrun is.