Er zijn minder extreme leden bij dan vanochtend. Gemiddelde is ook ongeveer hetzelfde. Lijkt me er ook op dat we meer neerslag gaan krijgen en de temperaturen normaler blijven voor de tijd van het jaar.
Maar zoals altijd wachten we wel af! Helemaal afschrijven zou ik de winter nog niet doen, maar we gaan waarschijnlijk wel een ander soort winter krijgen.
Ja ik vind het zo slecht nog niet... Nog steeds de mogelijkheid er in dat we zondag nog onder nul blijven, dan kan de tocht misschien maandag gereden worden. Probleem zal wel de neerslag zijn die er bij komt kijken... Maar ik zie het wel zitten. Met een beetje geluk een enorme bak met verse sneeuw! Komen de sneeuwliefhebbers ook aan hun trekken.
De beer is verdwenen en de Azorenpuist staat weer op de kaart. Als het al koud gaat worden dan is dit volgens mij niet zo'n stabiele periode als de afgelopen dagen. Misschien wel met veel meer neerslag. Sneeuw?
Zo is dat, de schaatsliefhebbers hebben hun kans gehad . Nu wordt het tijd voor een sneeuwdump, kunnen hier nog wel wat gebruiken.
Ja en Dinsdag 7 febr. was gisteren???
Hogedruk bowerkl is weg van de kaarten en heeft zich naar Azie verplaatst.
Kwakkelwinter met winterse neerslag in het verschiet.
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Nee dit is toch echt de pluim van vanavond. Er staat ook dinsdag boven.
Is gewoon de nieuwe pluim inderdaad!
En daarbij vond ik de pluim van gisteren stukken beter. | Gewijzigd: 6 februari 2012, 21:58 uur, door thunderfreak
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
Op dit moment meet De Bilt de laagste temperatuur van Nederland! (- 13,2 C)
Wel bijzonder want de laatste tijd had Lelystad de primeur.
Ook leuk is de sterke stijging van de luchtdruk (> 1037 hPa) wat er ook positief uit ziet.
Kortom, de komende nacht vast nog wel een keertje zeer strenge vorst.
De laagste temperaturen worden toch pas vroeg in de ochtend bereikt.
Waaronder ik de allergrootste sneeuwliefhebber
Die lelijke groene plek in NL kan idd wel wat witte verf gebruiken. Maar hoop ook dat de tocht alsnog doorgaat.
Maar zoals altijd wachten we wel af! Helemaal afschrijven zou ik de winter nog niet doen, maar we gaan waarschijnlijk wel een ander soort winter krijgen. Ik schrijf de winter zeker nog niet af. Maar een lang standvastig winter weer word wel krapper. Als hoop ik het niet. | Gewijzigd: 6 februari 2012, 22:06 uur, door Eifel
Vannacht bitter koud - weekend dooi om de noord?
6 februari 2012 - 19:33
Eerst gaan we op naar een zeer koude nacht waarbij het kwik zakt naar gemiddeld waarden tussen -11 en -14 graden. Plaatselijk wordt het echter kouder en zal de temperatuur beneden de -15 graden uitkomen. In Lelystad was het om 19.00 al -13.0 graden!
Daarna wordt de vorst getemperd door wolken en de opstekende noordoostenwind. Vooral de nacht naar woensdag verloopt minder koud bij -4 tot -9 graden. De kouliefhebbers zijn al behoorlijk verwend en dit soort temperaturen stemmen al tot wat zorgelijke gezichten hier en daar. De nacht naar donderdag kan het plaatselijk alweer streng vriezen maar bereikt later in de nacht vanuit het noorden een nieuw gebied met wolken ons land waardoor het kwik weer oploopt. In het noorden zou het donderdag overdag zelfs even een graadje kunnen dooien. Lokaal valt een sneeuwbui.
De nacht naar vrijdag en zaterdag verlopen dan weer zeer koud met overwegend strenge vorst als een rug van hogedruk vanuit Polen en Duitsland over ons land komt te liggen. De as blijft oostelijk en dus wordt de Noordzee goedddeels buiten spel gehouden. Vrijdag overdag vriest het enkele graden en is er veel zon.
Vanaf zaterdag neemt de kans toe dat we onder invloed komen van een hogedrukgebied op de oceaan. En dus druppelt er dan lucht vanaf de Noordzee ons land binnen. Het lijkt niet al te hard te waaien waardoor de vorst landinwaarts niet zomaar verdreven is. Anders is dit in de kustprovincies waar het zaterdag nog net goed kan aflopen maar waarbij de nacht naar zondag nog maar wat lichte vorst geeft. De eerste dag van het weekend neemt de kans op lichte dooi voor de kustprovincies dan serieus toe terwijl het kwik landinwaarts en metname naar het zuidoosten toe rond nul schommelt. Zondag neemt de kans op 'dooi om de noord' verder toe en lopen de temperaturen in heel het land op tot iets boven het vriespunt.
Johan kamphuis
Sneeuwhoogte.nl
Het al lang zichtbare keerpunt rond en vanaf komend weekend blijft nadrukkelijk de pluimen en wordt nu ook door GFS oper in beeld gebracht. Sowieso is het esn gemiddelde van de GFS 12z run slechts te noemen.
Ec ens 00z was in vergelijking daarmee iets minder overtuigend zonaal maar gaf als gemiddelde na het weekend ook plus temp.
Lichte dooi lijkt dan ook obv de Uitvoer redelijk consistent aanwezig voor begin volgende week. Een scenario dat zich deze week ook in de Uitvoer af en toe openbaarde was er 1 van terugkeer kou na die tijdelijke verzachting.
De 12z run oper EC laat vandaag dit scenario opnieuw zien, onderstaand de laatste 3 kaarten van de 10-daagse.
Tijdelijk zachter in meer NW aanvoer, sneeuwkansen daarna in meer N/NO aanvoer en uiteindelijk weer herstel van de koude situatie, met opnieuw dezelfde hoopvolle ontwikkelingen op het Noordelijk Halfrond.
Eerste teken dat de huidige kou toch flink gaat terugvechten medio volgende week?
Ronald de Wildt