Live Bliksemontladingen

De teller in het icoon met het onweersbuitje geeft live het actuele aantal bliksemontladingen uit onze regio weer. De dekking ligt in een vierkant om Nederland en België, waardoor er ook data van rondom Parijs, op de Noordzee en uit een deel van Duitsland wordt weergegeven.

Ontladingen

De ontladingen kun je terugvinden op de Google Maps kaart onderaan de pagina. Deze worden nog niet live bijgewerkt, voor de meest actuele ontladingen ververs je de pagina. De iconen op de kaart lopen in kleur van Geel naar Rood, waarbij Geel een 'nieuwe' ontlading is en Rood een 'oude'.

Geluid

De teller maakt geluid als het aantal bliksemontladingen verhoogt. Dus, bij een update van 0 naar 1 hoor je geluid. Je kunt dit uitschakelen met het luidspreker icoontje in de balk hierboven.

Data © Blitzortung.org / Lightningmaps.org
nl
StormTrack Beta
Inloggen
Heb je nog geen account? Dan kun je er hier eentje aanmaken!
De Bilt

Geen onweer in de buurt
Nu Live

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Feliciana, LA; West Feliciana, LA; Amite, MS; Wilkinson, MS.

15 Nov 2024 16:23:41

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor East Feliciana, LA; West Feliciana, LA; Amite, MS; Wilkinson, MS.

15 Nov 2024 13:34:58

14 Nov 2024 15:12:29

14 Nov 2024 13:30:15

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Yazoo, MS.

13 Nov 2024 22:56:21

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Atoka, OK; Bryan, OK; Coal, OK; Hughes, OK; Johnston, OK; Marshall, OK; Murray, OK; Pontotoc, OK; Seminole, OK.

13 Nov 2024 22:37:33

NWS: Severe Thunderstorm Warning uitgegeven voor Issaquena, MS; Warren, MS; Yazoo, MS.

13 Nov 2024 22:17:28

13 Nov 2024 22:00:03

13 Nov 2024 20:55:35

13 Nov 2024 19:47:38

NWS: Tornado Warning uitgegeven voor Lafourche, LA; St. Charles, LA; St. James, LA; St. John The Baptist, LA.

13 Nov 2024 18:32:07
Actueel
1 / 4

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Kies een plaats
Beschikbare Plaatsen:
Welke meldingen wil je ontvangen?

Je kunt hieronder aangeven welke notificaties je wil ontvangen in 'Nu Live'. Standaard ontvang je alle notificaties, wil je een bepaald type melding niet langer ontvangen? Vink dan het vinkje uit. Je keuze wordt automatisch opgeslagen.

Nu Live
Welkom op onweer-online.nl! Als je je nog niet hebt geregistreerd, meld je dan nu aan op de leukste en grootste weercommunity van Nederland. Heb je al een account, log dan hier in.
Raymond
Lid
6 februari 2012, 20:41 uur | Bericht #333991
Menig vooruitzicht is uitgesteld. De prognose op LT zijn inderdaad minder gunstig voor de ijspret. Hoop doet leven, dus omdat de LT toch moeilijk is te voorzien, kan die net zo goed kouder uitvallen. Voorlopig zijn de ogen gericht op de tocht der tochten. Als die er komt kunnen de meeste een dooi veel gemakkelijker accepteren. Dan hebben, hoewel kort, toch een prachtwinter gehad. Binnen een dag of twee weten we of de kansen verkeken zijn. Nu is alles nog mogelijk.
Han
Lid
6 februari 2012, 20:41 uur | Bericht #333992
Citaat van thunderfreak, maandag 6 februari 2012, 20:35 uur Is gebaseerd op afgelopen nacht na de laatste run van gister avond.
Gebaseerd op de toen nog meest koude leden. Moet dus nog bijgewerkt worden vannacht rond 1 uur ofzo met de pluim van 21.30.

Die zal veel minder koud zijn.

Vooruit, nog een keer een poging dan.
Hier een plaatje tot en met de zondag van het KNMI.
Geen oud nieuws want dit is van vanavond.
Waarom deze advertentie?
akammd
Lid
6 februari 2012, 20:43 uur | Bericht #333994
Citaat van Jeffrey83, maandag 6 februari 2012, 20:32 uur Zaterdag op zondag nacht (ik ga er vanuit dat het niet overdag is tenminste) geven ze 12 tot 14 graden onder 0 af... Ga jij ff bijdehand lopen doen... Post dan niks....

De pluim die momenteel bij het KNMI te zien is, is die van de EC 12z run van gisteren. Zo te zien hebben ze voor de temperaturen die jij noemt de berekende MOS-temperaturen gebruikt.

PLUIM_06260_NWT.png
Raymond
Lid
6 februari 2012, 20:43 uur | Bericht #333995
Citaat van Han, maandag 6 februari 2012, 20:41 uur Vooruit, nog een keer een poging dan.

Hiemstra had zojuist toch een heel ander verhaal en een gestadig oplopende pluim vanwege, zo zei hij, de bewolking.
Wel zei hij erbij dat de toestand voor het weekeinde moeilijk is in te schatten op dit moment.
6 februari 2012, 20:45 uur | Bericht #333997
Citaat van thunderfreak, maandag 6 februari 2012, 20:35 uur Is gebaseerd op afgelopen nacht na de laatste run van gister avond.
Gebaseerd op de toen nog meest koude leden. Moet dus nog bijgewerkt worden vannacht rond 1 uur ofzo met de pluim van 21.30.

Die zal veel minder koud zijn.

Kijk, dat is onderbouwing! Waarvoor dank!

Maar dan nog... waarom bazeren ze de verwachtingen voor komende week niet op de nieuwste gegevens ? en waarom updaten ze meerdere keren per dag als ze maar van 1 pluim uit gaan ? (die van 10 uur savonds)

Edit: Arend! bedankt, ook prima onderbouwing! | Gewijzigd: 6 februari 2012, 20:48 uur, door jeffreydekam
6 februari 2012, 20:46 uur | Bericht #333998
Citaat van Han, maandag 6 februari 2012, 20:41 uur Vooruit, nog een keer een poging dan.

Jah dat was toen,die word nog even bijgewerkt
Krat bier zet ik erop! Misschien wel 2.
Onweerdagen 2012 : 10

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
6 februari 2012, 20:47 uur | Bericht #334001
Citaat van Jeffrey83, maandag 6 februari 2012, 20:45 uur Kijk, dat is onderbouwing! Waarvoor dank!

Maar dan nog... waarom bazeren ze de verwachtingen voor komende week niet op de nieuwste gegevens ? en waarom updaten ze meerdere keren per dag als ze maar van 1 pluim uit gaan ? (die van 10 uur savonds)

Weet ik ook niet,ze spelen te vaak met die verwachting.
Die verwachting word dus vannacht bijgewerkt na de nieuwe run van EC die beduidend midner koud is dan dat hij was.

Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
zwoof
Lid
Laatste 4 prijzen van de wekelijkse fotowedstrijd
6 februari 2012, 20:47 uur | Bericht #334002

KNMI is wel vaker tegendraads. Zitten er dikwijls naast en in deze heb ik het idee van stemmingmakerij / of gokkerij. Dit is natuurlijk niet reëel. Ze mogen hopen dat de pluim vanavond kouder is.

PS, @weet ik veel wie het was hier:
KNMI Meest betrouwbare bron ? ehmm , De pluim is van de gezamenlijke weermodellen niet van KNMI. Het KNMI baseert haar verwachtingen daarop, net als elk instituut doet. Het zijn de weermodellen die tellen. | Gewijzigd: 6 februari 2012, 20:51 uur, door zwoof
https://zwoof.nl/Winterstatistieken en https://zwoof.nl/Zomerstatistieken
vdweste
Lid
6 februari 2012, 20:48 uur | Bericht #334003
Citaat van Jeffrey83, maandag 6 februari 2012, 20:45 uur Kijk, dat is onderbouwing! Waarvoor dank!

Gegevens van knmi nu bij de verwachtingen (die om half 7 zijn geupdate) lijken me eerder gebaseerd op de run van vanmorgen en niet nog op die van gisterenavond.

Daarom vraag jij (en ik ook) je terecht af waarom daar zondagoverdag nog temperaturen van onder 0 staan.
jcroon
Lid
6 februari 2012, 20:49 uur | Bericht #334004
Citaat van Ray-Midden-Delfland, maandag 6 februari 2012, 20:43 uur Hiemstra had zojuist toch een heel ander verhaal en een gestadig oplopende pluim vanwege, zo zei hij, de bewolking.
Wel zei hij erbij dat de toestand voor het weekeinde moeilijk is in te schatten op dit moment.

Ja dat klopt maar met de minder lage temperaturen zal ook de ijsaangroei aanzienlijk minder zij.
weerfreak
Lid
6 februari 2012, 20:49 uur | Bericht #334005
Citaat van Tyshane, maandag 6 februari 2012, 20:15 uur Van vast naar gas is wel degelijk sublimeren. In de meteorologie is van gas naar vast ook sublimeren...

Heet dat niet rijpen?
Weerfreak's weer:2012 lente en zomer : Onweersdagen: 0 Zwaar Onweer: 0
Reutel
Lid
6 februari 2012, 20:50 uur | Bericht #334007

Edit: Arend! bedankt, ook prima onderbouwing!

Omdat ze na één prullebakrun niet meteen alles om willen gooien waarschijnlijk.
Hete Bliksem: Schil de zoete appels en snijdt ze in stukjes. Doe de appels samen met het spek in een pan met een laagje water en wat zout. Laat dit zo’n vijftien minuten koken. Voeg dan de geschilde en in stukken gesneden aardappelen en zure appels toe en laat alles in een half uurtje gaar koken. Haal het spek uit de pan en snijdt het in stukjes. Stamp de aardappelen en de appels door elkaar met de kruidnagel,peper en boter. Roer daarna de stukjes spek door de stamppot. Bak tenslotte in een klein halfuurtje de gehaktballen gaar en snijdt ze in plakjes. Leg de plakjes vlees boven op de stamppot en smullen maar!
Raymond
Lid
6 februari 2012, 20:50 uur | Bericht #334009
Citaat van weerfreak, maandag 6 februari 2012, 20:49 uur Heet dat niet rijpen?

Rijp is nu juist de overgang naar vaste vorm.
6 februari 2012, 20:50 uur | Bericht #334010
Citaat van vdweste, maandag 6 februari 2012, 20:48 uur Gegevens van knmi nu bij de verwachtingen (die om half 7 zijn geupdate) lijken me eerder gebaseerd op de run van vanmorgen en niet nog op die van gisterenavond.

Daarom vraag jij (en ik ook) je terecht af waarom daar zondagoverdag nog temperaturen van onder 0 staan.

Als je even een 10 tal pagina's terug gaat zal je zien dat ik de verwachting van het knmi rond half 2 afgelopen nacht geplaatst heb. Sinds vannacht stond de verwachting al bij het KNMI gebaseerd op de pluim van gister avond.

En niet van vannochtend.

6 februari 2012, 20:51 uur | Bericht #334011
Hoelaat komt de pluim ??
santona
Lid
6 februari 2012, 20:51 uur | Bericht #334012
Ik lees veel berichten alhier, en kijk veel kaartjes, al met al denk ik dat de kans vrij groot is dat we na zondag te maken krijgen met een paar daagjes (lichte) dooi, daarna winteren we gewoon vrolijk weer verder met toenemende sneeuwkansen uit NW richting.
Laat die historische winter maar komen...
6 februari 2012, 20:52 uur | Bericht #334013
Citaat van thunderfreak, maandag 6 februari 2012, 2:03 uur it giet oan! zeker van

Vannacht stond de verwachting er al. Gebaseerd op de pluim die 21.30 uit kwam

Cheers | Gewijzigd: 6 februari 2012, 20:55 uur, door thunderfreak

6 februari 2012, 20:53 uur | Bericht #334015
Citaat van Santona, maandag 6 februari 2012, 20:51 uur Ik lees veel berichten alhier, en kijk veel kaartjes, al met al denk ik dat de kans vrij groot is dat we na zondag te maken krijgen met een paar daagjes (lichte) dooi, daarna winteren we gewoon vrolijk weer verder met toenemende sneeuwkansen uit NW richting.

En volgens de Noren dus een NO wind weer... Let's hope so!
Han
Lid
6 februari 2012, 20:54 uur | Bericht #334016
Citaat van zwoof, maandag 6 februari 2012, 20:47 uur KNMI is wel vaker tegendraads. Zitten er dikwijls naast en in deze heb ik het idee van stemmingmakerij / of gokkerij. Dit is natuurlijk niet reëel. Ze mogen hopen dat de pluim vanavond kouder is.

Ik zou niet weten waarom ze tegendraads zouden moeten zijn met de verwachting t/m zondag.
Een verwachting voor de periode NA zondag zou ik riskant willen noemen.
Tot die tijd valt het wel mee.
Zoals je in mijn plaatje hebt kunnen zien staat er toch echt "Uitgifte: 06/02/2012 18.44 uur LT"
Daar kan ik niets anders van maken.
Het zou dan ook raar zijn dat dit niet zou kloppen.

Voor de lange termijn geeft het KNMI voor de eerste dagen (dat is gerekend vanaf 13 febr) een kans van 60-70% aan met de kans op meest droog en koud weer. Die kans ligt ook hoog, dan heb je het niet over 25%.
Ik weet dat deze termijn veel te ver weg is maar dat is hetzelfde als die domme pluimen die per dag veranderen.
Dat ze veranderen is niet zo erg maar dat er zulke enorme verschillen inzitten is heel onlogisch, en dan heb ik het vooral
over de lange termijn pluimen.
De pluimen op korte termijn dag of drie hooguit vier zijn vaak wel juist.

vdweste
Lid
6 februari 2012, 20:55 uur | Bericht #334018
Citaat van thunderfreak, maandag 6 februari 2012, 20:50 uur Als je even een 10 tal pagina's terug gaat zal je zien dat ik de verwachting van het knmi rond half 2 afgelopen nacht geplaatst heb. Sinds vannacht stond de verwachting al bij het KNMI gebaseerd op de pluim van gister avond.

En niet van vannochtend.

Als je even goed mijn bericht leest en op de site van het KNMI kijkt, zul je zien dat er een update is geweest om half 7. Waarbij de temperaturen voor zondag niet in negatieve zin zijn veranderd. Vreemd toch?
Terug naar boven
Dit topic is gesloten
1 Gebruiker leest nu dit topic, onderverdeeld in 1 gast en 0 leden
Er zijn in totaal 27.880 topics, welke bij elkaar 448.474 reacties hebben gekregen.
Leden
We zijn met 11.605 leden.
Het nieuwste lid is Gympie24.

Je moet inloggen om je berichten te kunnen lezen.
Dit topic
1 mensen bekijken nu dit topic.

Record
Op 6 december 2010 om 11.29 uur waren er 2.792 mensen tegelijkertijd online op onweer-online!
Stats
Er zijn nu 44 mensen aan het browsen op het forum. 2 Daarvan zijn ingelogd.
Van die 44, lezen 6 mensen het topic "Herfstdiscussietopic 2024".

Sponsors en partners

Actueel op OnweerOnline.nl

Het Zomerdiscussietopic

Lees en schrijf mee!

Wateroverlast

Bijzonder nat afgelopen jaar achter de rug

De OnweerOnline stormtracker

Bekijk de radar en volg het onweer

Het klets- en waarneemtopic

Deel jouw weerwaarneming!

© 2003 - 2024 onweer-online.nl   |   Alle rechten voorbehouden   |   Algemene gebruiksvoorwaarden