Je houdt jezelf voor de gek. Een aantal leden gaan voor een UK hoog. Dan krijg je een 'dooi om de noord', dat houdt in dat een portie zeer zachte lucht vooral op hoogte met een prima omleiding zonder moeite al de kou zo tot Oost-EU wegdrijft en dat in 1/2 dagen. UK hoog zou ook verschrikkelijk zijn. Vreselijk saai. De temp gaat dan gewoon langzaam omhoog met een beetje motregen. Ik zie het een beetje somber in. Vanavond is kijken waar GFS weer mee komt, maar het lijkt erop dat het heel snel op zen einde loopt.
Mee eens. Met in het achterhoofd dat een voortzetting van winterweer zeer zeldzaam hier is. Dit weekend hebben we twee weken streng winterweer achter de rug; als het zou voorzetten (wat ik ook hoop) dan neem de winter van 2012 ongekende vormen aan, dat is onrealistisch. Daarnaast wordt de dooi door werkelijk alle modellen bevestigd. Het is oppervlakkig om vast te houden aan een winterse voortzetting hoewel dat natuurlijk alles behalve onmogelijk is. Het is en blijft het weer.
Deels een stijgende zonkracht. Maar dat effect heet instraling. Vooral donkere objecten als zwarte auto'sen stoeptegels nemen dan extra veel warmte op waardoor sneeuw met -6 gewoon wegsmelt. Hier eigenlijk weinig verandering met de afgelopen dagen. Nog steeds een mooi wit tapijt van 2 cm.
Alleen is er een groot verschil tussen het continent helemaal wit door sneeuw of een sneeuwvrij Albedo van iets meer dan vijftig procent reflectie.
Zit veel rekenwerk achter wat ik zelf niet eens helemaal begrijp maar kijk naar de geschiedenis en je zal snel zien dat de winter in ons land naloopt op de zonnewende,en bovendien dat wegen strooien meer opwarming van onze planeet veroorzaakt omdat zwart asfalt zo veel zonlicht invangt en mede daardoor al heel die CO2 zwendel al kansloos is.
Zout strooien op zwart asfalt zou echt zeer zwaar bestraft moeten worden als het om broeikas effect gaat.
Dus CO2 tax is wederom bewezen pure zwendel.
heb toch eens gemeten bij mij achterom om
en dan staat hier de hele dag de zon erop dus dooi voorlopig niet sneeuw zou hier wel weer welkom zijn.
hoop voor onze vrienden in n nederland dat het zo blijft vriezen en wij de sneeuw krijgen gheheh
nu is de temp -7,6
Wat is dat toch, dat gecdoe met de dooi komt. Natuurlijk komt de dooi een keer. Dat is zeker. Alleen weet geen mens met zekerheid wanneer. Een week vooruitkijken is toch al heikel, dus waarom nu al over dooi beginnen als de kans daarop nog allerminst een zekerheid is? We zitten midden in een prachtige periode. Geniet er nu van en laten we over dooi gaan praten zodra die bijna zeker is. Je gaat toch op de 1e dag van je vakantie toch ook vanonder je palmboom vandaan niet roepen dat het over 14 dagen alweer afgelopen is? | Gewijzigd: 6 februari 2012, 19:59 uur, door Raymond
Dat wilde ik je eigenlijk wel vertellen. En inderdaad: de sneeuw in de bergen is ook vaak snel weg. Althans, van de bomen enzo. Meerdere keren meegemaakt: temperaturen overdag schat ik rond -6 en 's nachts rond -15, dag dat we aankwamen verse sneeuw gevallen, maar een dagje de zon erop en op de bomen en struiken ligt niks meer. Vooral hoog in de bergen, dan is die zon nog een stukje sterker. De enige reden waarom er in de winter in de Alpen dan ook sneeuw blijft liggen is omdat daar vaak ontzettend veel valt. Daarnaast moet het zonnig zijn, en heb je natuurlijk te maken met hellingen. Op de noordhelling van een berg zal het allemaal prima blijven liggen ja.
EDIT: Trouwens, waarom zo'n treurigheid over de verwachte dooi? Weet iemand nog wat de modellen redelijk eensgezind vorige week maandag voor vandaag aangaven? Juist ja, hetzelfde als wat ze nu voor volgende week aangeven. | Gewijzigd: 6 februari 2012, 20:01 uur, door Maxim1110
Volg me ook op twitter: https://twitter.com/#!/PhotographyMvA
En like me op facebook: http://www.facebook.com/MaximVanAsseldonkPhotography
Wat is dat toch, dat gecdoe met de dooi komt. Natuurlijk komt de dooi een keer. Dat is zeker. Alleen weet geen mens met zekerheid wanneer. Een week vooruitkijken is toch al heikel, dus waarom nu al over dooi beginnen als de kans daarop nog allerminst een zekerheid is? We zitten midden in een prachtige periode. Geniet er nu van en laten we over dooi gaan praten zodra die bijna zeker is. Je gaat toch op de 1e dag van je vakantie toch ook vanonder je palmboom vandaan niet roepen dat het over 14 dagen alweer afgelopen is?
Je hebt helemaal gelijk! Maar als deze kaarten waarheid worden zal de tocht op zaterdag gereden moeten worden... Als het ijs dan net 1 cm tekort komt is dat toch wel zuur...
Wat is dat toch, dat gecdoe met de dooi komt. Natuurlijk komt de dooi een keer. Dat is zeker. Alleen weet geen mens met zekerheid wanneer. Een week vooruitkijken is toch al heikel, dus waarom nu al over dooi beginnen als de kans daarop nog allerminst een zekerheid is? We zitten midden in een prachtige periode. Geniet er nu van en laten we over dooi gaan praten zodra die bijna zeker is. Je gaat toch op de 1e dag van je vakantie toch ook vanonder je palmboom vandaan niet roepen dat het over 14 dagen alweer afgelopen is?
het grote verschil is dat je zeker zijt dat je daar nog 14 dagen onder ligt (hoop ik toch)
Hier heb je die zekerheid niet Maar ergens geef ik je gelijk
Wij willen met zijn allen heel graag een Elfstedentocht. En daarvoor moet je naar de weerkaarten op lange termijn kijken. Het is dan jammer te concluderen dat werkelijk alle modellen flinke dooi laten zien. Het is niet gek dat men hier discussieert over kaarten van 6-7 dagen vooruit.
Na zaterdag komt de temperatuur in heel Nederland niet meer onder nul, ook snachts niet. Dat is zeker erg snel.
Maar laten we niet op de feiten vooruit lopen, het kan een warme uitbijter zijn.
Dat zijn (amateur!)verwachtingen en dat is juist het leuke aan deze site! de hele avond lezen dat het in een dorp 150 km verder -6.3 graden is wordt ik niet vrolijk van hoor! Met de huidige kaarten en oplopende temps gaan we weer zoeken naar "diepvrieskou-russische beren en scandi-hoogs" op de LT.
Helder, morgen ook enkele wolkenvelden en vannacht (zeer) strenge vorst. Vanavond en vannacht is het helder en wordt het zeer koud. Het gaat 10 tot 15 graden vriezen, lokaal mogelijk nog enkele graden meer. De gevoelstemperatuur ligt dan tussen -15 en plaatselijk -20 graden. De wind draait naar noordoost en is zwak tot matig.
Morgen overdag is er in eerste instantie veel zon. In de loop van de dag komen enkele wolkenvelden het land binnen met in het Waddengebied mogelijk wat lichte sneeuw. De middagtemperatuur ligt tussen -1 en -6 graden, de hoogste waarden in het noordwestelijk kustgebied. Door de aantrekkende wind ligt de gevoelstemperatuur ook in de middag erg laag, in het zuidoosten rond -15 graden. De noordoostelijke wind neemt toe naar matig, aan de kust vrij krachtig. In het zuidwestelijk kustgebied mogelijk tot krachtig, 6 Bft.
Bron: KNMI
Sneeuwerig
Edit: mocht de dooi te vroeg komen voor de elfstedentocht, en mochten we als we deze run uiteraard moeten geloven de winter opnieuw induiken, maar dan met bakken sneeuw, dan kun je die wel vergeten | Gewijzigd: 6 februari 2012, 20:05 uur, door weerfreak
N.a.v. de diverse berichten hier: De sneeuw smolt vandaag en sublimeert ook voor een groot deel.
Maar smelten is wat anders dan dooien. Vandaag was het hier in de regio max -3 tot -2. Dat is dus vriezen. Maar ook zag ik de sneeuw op plaatsen in de zon smelten. dat is niet zo gek. De stralingswarmte van de zon neemt al toe. Vooral waar dunne lagen sneeuw liggen, op de donkere ondergrond van de straat, wordt veel warmte geabsorbeerd. Die grond wordt dan relatief warm en de sneeuw smelt dan. De mur van mijn huis in de volle zon werd buiten lauw-warm, maar dat is geen dooi. De thermomemeter bleef onder nul. Dooi is pas als de temps (ruim) boven nul zijn. Wel zal onder helde ijs zonder sneeuw met de zon erop, het ijs aan de onderkant afsmelten. Maar die groeit nog harder aan de komende nachten. Dus; er is geen reden tot grote zorgen nog. | Gewijzigd: 6 februari 2012, 20:07 uur, door Raymond