hier echt -4...dat de sneeuw in de zon wegsmelt, daar kan ik mee inkomen, maar officieel mag dat geen dooi heten denk ik??
Nee ok letterlijk genomen niet, ik heb het -3.7 nu 1029.9Hpa 57% vochtigheid
De zon heeft al aardig kracht zo in februari.
Ben net even hier in de buurt bij een slootje geweest en inderdaad in de zonkant dooit het flink en staat het water erop.
PS weet iemand wat deze kring veroorzaakt?
Halo's hebben een voorspellende betekenis: een kring om zon of maan is vaak een voorbode van een weersverslechtering door de nadering van een warmtefront.
Bron: wikipedia.
Bovenstaande kan dus kloppen met wat de kaarten voorspellen voor aankomend weekend, maar dit hoeft toch niet te betekenen dat het een definitieve verslechtering en dus einde winter is?
Bron: wikipedia.
Bovenstaande kan dus kloppen met wat de kaarten voorspellen voor aankomend weekend, maar dit hoeft toch niet te betekenen dat het een definitieve verslechtering en dus einde winter is?
Ja, maar zo mag je het niet interpreteren: een kring rond de zon nu op maandag kan geen warmtefront voorspellen voor aankomend weekend hoor. Er kan hoogstens ongeveer een dag tussen zitten. De cirrus waarin je kring ziet, gaat op een tijdspanne van ongeveer 24u over in cirrostratus en vervolgens altostratus. Het kan natuurlijk ook dat het warmtefront oplost of niet doortrekt, en dan komt er niets na de kring ...
De kracht van de zon doet de sneeuw langzaam smelten, lijkt net of het dooit, maar het is nog gewoon overal onder nul.
Voelt nu idd lekker warm! Heerlijk vooral achter glas | Gewijzigd: 6 februari 2012, 12:43 uur, door Jdolky
http://hdtv.webcam.nl/website/page1/page17...n_vlieland.html
Oké, bedankt voor de uitleg.
| Gewijzigd: 6 februari 2012, 12:52 uur, door Marlies
Ik loop hier nu sinds november vorig jaar mee, nadat ik een tijdje als gast meelas. Alhoewel ik het een enorm leerzaam forum vind, zijn er ook dingen waar ik zo m’n bedenkingen over heb.
In de periode voorafgaand aan dit weekje winter zag je een hoop wishfull thinking. Maar het hielp niet: die winter wilde maar niet komen. En als er dan eens een beetje hoop gloorde in de kaarten van dik 2 weken verder (lekker realistisch ook), ontstond hier een euforische jubelstemming (“zou het dan toch?â€Â, “Gaat er toch iets moois gebeuren?â€Â).
De eerste de beste die dat hele minieme sprankje hoop de grond in boorde, werd genadeloos neergesabeld. Vooral niks ten nadele van de winter zeggen, want dat wordt je hier niet in dank afgenomen. Terwijl dit forum ook een podium zou moeten bieden aan hen die geen fan van winter zijn. Heel jammer, want zo vermoord je de discussie.
Hoe dan ook, de winter kwam uiteindelijk en behoorlijk hard. We zijn nu net een weekje onderweg en het hele land is inmiddels gek van de elfstedenkoorts. Ik moet daar vreselijk om lachen. Want weer begint iedereen – tegen beter weten in – na amper een weekje vorst (waar hebben we het nou helemaal over? Een weekje, kom op mensen) te roepen dat “De Tocht Der Tochten†er toch echt gaat komen.
En opnieuw: wishfull thinking. Want we hebben dan toch echt nog een hele forse koude periode nodig, wil het ijs overal dik genoeg zijn. Vanmorgen hebben we gehoord dat dat nog heel ver weg is. Dus, laat die elfstedentocht toch los. Als het volgende week nog steeds vriest dat het kraakt (-10 overdag, -15/-20 ’s nachts, elke nacht), dan praten we nog eens.
Sinds vandaag lijken de kaarten ook nog eens een andere wending aan het verdere verloop van de winter te geven. En massaal schieten we in de ontkenningsstuip.
“We laten ons door één slechte run toch niet van de wijs brengen?â€Â
“Het duurt nog een week, er kan nog veel veranderenâ€Â
Vreemd dat toen er een week van te voren de eerste koude run er was, iedereen er ten volle van overtuigd was: de winter komt.
Nu is er een warmere run die dooi aankondigt en dan roepen we ineens dat het niet waar is? Dat het niet kan?
De GFS-pluimen deugden niet, de EC’s wel. Welnu, beide modellen beginnen inmiddels angstig veel op elkaar te lijken met de aankondiging van dooi. En nu?
Of die dooi er komt? Ik durf er niets over te zeggen. Zou ik dat wel doen, dan roept iedereen gelijk: Onderbouwing! Kaarten! Zo niet, dan is het niet waar!!
Dus ik kijk wel uit om op basis van een gevoel iets te zeggen over wel of geen dooi. We zullen het zien, ik denk er het mijne van, wat dat ook moge zijn.
Volgens mij moet je als winterliefhebber hier in Nederland blij zijn met ieder graadje vorst. Maar binnen een week kan het ook afgelopen zijn.
Kijk maar naar de huidige pluimen. We zullen zien wat ervan terecht komt.
Tot die tijd wens ik alle winterliefhebbers een mooie tijd toe. Geniet ervan zolang het kan.
Kortom heel menselijk allemaal Ik zou er me niet te druk om maken | Gewijzigd: 6 februari 2012, 13:37 uur, door Sanwa