Met mijn opmerking bedoelde ik of het zou lukken nu eens wel de juiste informatie te plaatsen. Natuurlijk is GFS gewoon bagger!
Alleen donderdag trekt er volgens sommige Uitvoer een koude put vanuit het (noord) oosten over het land met kans op enige sneeuw.
In de nacht en ochtend blijft het meest matig tot streng vriezen gemiddeld, in goede stralingsomstandigheden (mn dinsdagochtend) ook nog lager.
Overdag eerst meest matige, later lichte vorst.
Ook het weekend geeft waarschijnlijk geen verandering in patroon, maar door afkoeling bovenlucht, wel weer wat lagere gemiddelde temp.
En daarna….
GFS ens geeft dan overgang naar wisselvalliger en –belangrijk- zachter weer. Model springt echter enorm, qua oper onder meer, en is daarom mi niet betrouwbaar actueel.
UKMO schetst t/m beschikbare 144 vooruit een beeld dat solide winters voor daarna oogt.
EC ens ooz was winters tot halverwege de maand, en ook daarna niet echt verzachtend.
Ik acht handhaving van een winters weertype ook ná volgend weekend zeer kansrijk.
Ronald de Wildt
Het moet nog een tijd stevig vriezen voor een Elfstedentocht van start kan, zo blijkt uit een rondgang van het ANP langs een aantal van de elf Friese steden. In Sneek is het ijs nog aan de dunne kant. Als meer mensen bij de Waterpoort, het symbool van Sneek, op het ijs staan, kraakt het vervaarlijk.
"In je eentje is het mooi schaatsen, maar hoe het ijs zich houdt als er duizenden overheen gaan, is de vraag", zegt een schaatser. De Swette, de vaart die Leeuwarden en Sneek met elkaar verbindt, was in 1997 een kritiek punt en is dat ook nu weer. Het ijs is gewoon niet dik genoeg. Schaatsen is er niet mogelijk. (belga/odbs)
05/02/12 22u22
PS weet iemand wat deze kring veroorzaakt?
haal der maar gerust 20% vanaf
Dat noemt men een halo, en als ik me niet vergis word die gevormd door de ijskristallen | Gewijzigd: 5 februari 2012, 23:28 uur, door Debbieke
Onweersdagen: 0
Meer vocht in de lucht
Beste onweer 2012 : Op Dominicaanse Republiek 16 op 17 Juni! Zal nooit in Nederland overtroffen worden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Halo_(lichteffect)
Was vrijdag wel anders
Er lijkt een neerslag gebied te ontstaan boven zeeland! al meer mensen opgevallen?
Er word lichte sneeuw gemeld in middelburg misschien toch nog een verassing hier! | Gewijzigd: 6 februari 2012, 00:07 uur, door Stefanv
Ondanks dat het stikdonker is ben ik net toch nog even naar buiten gegaan, en eventjes wat foto's gemaakt en even stilgestaan.
Zeer lange tijd dat ik dit heb meegemaakt.
Sterker nog, het kanaal hier, ik ben zojuist onder de brug doorgelopen(dat is zeker 12 a 13jaar terug!!)
Het kanaal is 2 jaar geleden bevroren geweest maar toen kon je er nog niet onder, kraakte te erg en je zag de scheuren komen maar zojuist kon ik er al onder door.
En dan is de winter nog niet eens afgelopen:)
Wellicht van de Toysrus in utrecht(Onder de snelweg) helemaal naar de muntbrug en verder?! Het zou kunnen!
En de pluimen geven die kans zeker weer;)
De foto is slecht (allebei de accu's van mijn camera waren natuurlijk op) omdat deze met een telefoon is genomen, maar je kunt wel goed de ringen er op zien, heel vreemd.
Dit is een oude spreuk, en het lijkt wel uit te komen. Voor diegenen die niet weten wanneer het Lichtmis was, dat is op 2 februari.
*Edit Debbieke: laat ik er ook nog 1 aan toevoegen
Is het op lichtmis koud en helder, dan laat de winter zich dat jaar 2x gelden | Gewijzigd: 6 februari 2012, 00:28 uur, door Debbieke
Daar ook ja?? Best vreemd dat er opeens zo een gebied ontstaat! Maar het is zeker welkom aangezien ik de hoop al had opgegeven tot donderdag
Haha geweldig dit! | Gewijzigd: 6 februari 2012, 00:34 uur, door Stefanv
Onweersdagen: 0